Nekromanti [Järn] "Halvtidsstrecket", bättre term behövs

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
I Järn mäts stryk med två KP-staplar, Gard och Hälsa. Gard handlar om just gard, försvar, fotfäste, vigör, bedövning, utmattning etc, och ”läks” snabbt. Hälsa handlar om skador, trauma, blodförlust etc, och läks desto långsammare. När Gard tar slut, eller om anfallet blir exceptionellt, så börjar man kryssa Hälsa.

I båda fallet finns det en effekt av att förlora mer än hälften av Gard respektive Hälsa. Om Gard ramlar under hälften så blir man utmattad, kan inte välja Aggressiv stans och får ett avdrag på anfall. Om Hälsa ramlar under hälften så läks inte skador naturligt och man får 1 KP till i skada per timme tills skadan stabiliseras.

Så den där gränsen på hälften är rätt viktig, och behöver markeras tydligt med ett streck. Gå över det strecket så händer den dåliga effekten.

Strecket har fått det tillfälliga namnet "halvtidsstrecket", och det är ett riktigt dåligt namn, eftersom det vare sig anspelar på halva matchen eller hälften av tiden.

Så nu behöver jag ett bättre namn. Förslag?
 

Arntsen

Warrior
Joined
2 Mar 2002
Messages
351
Location
Skiptvet/Østfold/Norge
Trasig?
Först tänkte jag mig någon variant på DnDs bloodied, men det blir inte riktigt bra...
Bästa jag kan komma på just nu är tråkiga sårad, allvarligt skadad, mörbultad?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Jag har det!

Det är inte tillstånden (två stycken: det finns ett för Hälsa och ett för Gard) som jag behöver namn på, utan gränsen mellan dem. Jag behöver namnet på strecket.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,943
Location
Ludvika
Smärtgränsen var det första som poppade upp. Kanske inte riktigt rättvisande, men jag gillar det eftersom det redan är ett etablerat ord och därför inte dras med "vilket fånigt ord han hittade på"-syndromet.

Trösklen är på sätt och viss bättre, men samtidigt sämre. Det är ett generiskt ord, men det borde inte behöva förekomma så ofta i en rollspelstext i andra sammanhang. I alla fall inte bland reglerna. Kan kombineras med smärta till "smärttröskeln" om man vill vara mer specifik. Men då är man där med smärta igen.

Väggen skulle kunna funka. Man går in i väggen, så att säga. Men det brukar ju mer innebära att man näst intill däckar.

Utmattningsnivå kanske?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Jag har det!

Fast det kan hända att jag snor termen "sargad" för vad som händer när man har gått över gränsen, för det var en bra term.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,455
Re: Jag har det!

Tröskel är väl etablerat genom MUA och beskriver ganska bra vad det är
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Noll.
Istället för att ha 10 kp, och ha ett streck vid fem - låt rollpersonerna få 5 gard, 0 är strecket, sen kan man få -5 hälsa innan man dör.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Re: Jag har det!

Krille said:
Fast det kan hända att jag snor termen "sargad" för vad som händer när man har gått över gränsen, för det var en bra term.
Sargad fungerar bra för hälsa men inte speciellt för gard, imo. Kanske "Pressad", när ens gard är låg?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
anth said:
Noll.
Istället för att ha 10 kp, och ha ett streck vid fem - låt rollpersonerna få 5 gard, 0 är strecket, sen kan man få -5 hälsa innan man dör.
Det är inte riktigt så det funkar.

Om du har 20 Gard och 20 Hälsa (det är den storleksordningen) så blir du utmattad när det bara är 10 Gard kvar, och Allvarligt skadad (eller sargad) när det bara är 10 Hälsa kvar.

De två är relativt oberoende av varandra. Du kan åka ner på 10 Hälsa kvar utan att röra Gard. Allt som krävs är en exceptionell träff, så går träffen direkt på Hälsa.

Så det är inte en gräns, det är en gräns på varje stapel som har sin respektive funktion. (dvs två stycken.)

(Dessutom har du i praktiken en tredje gräns, när Gard tar slut och alla träffar, exceptionella eller inte, går på Hälsa.)

Så det är inte HP under noll-system som i OSR. Tänk mer i stil med Wounds/Vitality-systemet i gamla Star Wars d20 och ett par andra inkarnationer.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Jag har det!

Marco Behrmann said:
Krille said:
Fast det kan hända att jag snor termen "sargad" för vad som händer när man har gått över gränsen, för det var en bra term.
Sargad fungerar bra för hälsa men inte speciellt för gard, imo. Kanske "Pressad", när ens gard är låg?
Pressad är bra.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Jag har det!

Krille said:
Fast det kan hända att jag snor termen "sargad" för vad som händer när man har gått över gränsen, för det var en bra term.
Du har skrivit det själv

Över gränsen

Men jag gillar Sargad och Pressad också.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Jag har det!

Andy said:
Krille said:
Fast det kan hända att jag snor termen "sargad" för vad som händer när man har gått över gränsen, för det var en bra term.
Du har skrivit det själv

Över gränsen

Men jag gillar Sargad och Pressad också.
Det är ändå namnet på gränsen som jag letar efter. Namnet på tillståndet när man har gått över gränsen blev visserligen bättre med Sargad och Pressad, men det är namnet på gränsen jag letar efter.

Eller uttryckt så här: vad heter linjen mellan de båda tillstånden Inte Sargad och Sargad? Om Sargad är Nordkorea och Inte Sargad är Sydkorea, vad är 38e breddgraden?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Jag har det!

Krille said:
Andy said:
Krille said:
Fast det kan hända att jag snor termen "sargad" för vad som händer när man har gått över gränsen, för det var en bra term.
Du har skrivit det själv

Över gränsen

Men jag gillar Sargad och Pressad också.
Det är ändå namnet på gränsen som jag letar efter. Namnet på tillståndet när man har gått över gränsen blev visserligen bättre med Sargad och Pressad, men det är namnet på gränsen jag letar efter.

Eller uttryckt så här: vad heter linjen mellan de båda tillstånden Inte Sargad och Sargad? Om Sargad är Nordkorea och Inte Sargad är Sydkorea, vad är 38e breddgraden?
Vändpunkten!
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,727
Re: Jag har det!

Krille said:
Det är ändå namnet på gränsen som jag letar efter. Namnet på tillståndet när man har gått över gränsen blev visserligen bättre med Sargad och Pressad, men det är namnet på gränsen jag letar efter.

Eller uttryckt så här: vad heter linjen mellan de båda tillstånden Inte Sargad och Sargad?
Brytpunkten! Rubicon! Gränsen! Skiljelinjen!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,455
Re: Jag har det!

Limes. Järnridån. The Wall. Kinesiska Muren. Mordors Portar.
 
Top