Nekromanti Järn eller stål?

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Har suttit och läst lite gamla inlägg om vapen och dyl och undrar lite om jag fått allt om bakfoten....
Stål o Järn e jhu samma sak, enda skillnaden är kolhalten i materialet?

Har för mig att "stål" har en kolhalt mellan en halv och två procent, alltning lägre än detta brukar man kalla järn och blir kolhalten för hög så kallas det väl gjutjärn?
Järn är väl i grund ett ganska sprött material, så jag tycker det verkar märkligt om man tillverkade vapen och rustningar i järn (då dessa vore väldigt svåra att få skarpa och hållbara).

Nu vet jag att det står lite överallt i böcker å på muséer "järndolk" järnkniv osv....men det verkar lite märkligt ändå. Konsten att arbeta in kol i järn (å på så vis göra stål) är väl nästan lika gammal som smideskonsten (när det gäller järnföremål alltså), och då talar jag inte om masugnsframställning av stål utan traditionellt hamrande.

Något skriftlärt sälle här på forumet som har mer koll och kan förklara?
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Re: Järn eller stål? [ot]

Efter 101kryss i smärkolumnen var han inte så kaxig längre.....
Trollhammare GÖR ONT!
Bara undra en sak: vad är en trollhammare? är det med i Eon? :gremconfused:
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Re: Järn eller stål? [ot]

Häng inte upp dig på folks signaturer, alla kommer alltid ha massa myskogrejer.

Men, troll finns och hammare finns dock inte trollhammare såvida han inte menar på ett troll som håller i en hammare.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Trollhammare und bajs [OT]

"Bara undra en sak: vad är en trollhammare? är det med i Eon?"

Jag vet egentligen inte vad som åsyftas med en "trollhammare", men då jag aldrig har hört talas om en s.k. "trollhammare" i Eon så antar jag att man syftar på en (Binderakk-?)hammare som ett troll har svingat mot en annan person som då fick inte mindre än 101 kryss i smärta.

Och trots risken att folk kommer att bli skittjuriga och hata mig intill döden så skänker jag härmed eder några Heta Tips:

Sluta ställa såna "#%/& frågor hela @()% tiden! Skaffa "common sense" eller nåt, bara vi hetlevrade eonanister slipper genomlida sånt i fortsättningen!
Håll dig till ämnena i fortsättningen! (iaf inom rimliga gränser, tack!)
Om det nu är så in i scheiss-vette viktigt att du får reda på den info du eftertraktar så kan du väl åtminstone skicka privata meddelanden?

Tack för mig

- Danne sür som saatan, va.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Tagga ner

Sånt här beteende vill vi inte se på Eonforumet. Lugna er omedelbart eller så vidtas åtgärder.


/Naug, modererar
 

Caesar

Veteran
Joined
17 Nov 2004
Messages
80
Location
Linköping
Trollhammare [ot]

Det finns inga trollhammare i böckerna, men då vår (Praetoris) spelgrupp inte ens befinner sig i mundana så är det enligt min mening nödvändigt att ändra lite här och lite där...

/Caesar - reder ut lite saker...
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Re: Trollhammare und bajs [OT]

Jag bara undrarde eftersom att jag inte har alla EON-moduler och det skulle kunna finnas i Monster och Varelser(?). Och om du ska svära åt mej så skicka ett PM och försök inte med nåt på tyska för jag kan språket!
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Trollhammare [OT]

För att röja alla frågor ur vägen (och hjälpa Naug att Moderera lite).
Trollhammaren är ett existerande vapen i min värld...
Därför bifogas trollhammaren.





OBS! En av mina spelare har gjort den här hammaren, så jag vill inte se den uppdykandes på någon mystisk sida med dumma påståenden om egna alster.....eller nåt i den stilen :gremsmile:
 
Top