Nekromanti It's very boring in this room!!

Sadaigh

Swordsman
Joined
1 May 2001
Messages
537
Location
Kristianstad, Sverige
Fan va tråkigt att ingen skriver något inlägg i Gemini's forum. Är det inte fler som tycker det! Och om det nu inte har kommit något inlägg på typ 20 dagar på detta forumet så kan dom ju lika gärna ta bort forumet. Eller sätta ett annat forum istället, t.ex. Call of Cthulhu, som är det bästa spelet genom tiderna, någon??
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
<I>"Fan va tråkigt att ingen skriver något inlägg i Gemini's
forum. Är det inte fler som tycker det! Och om det nu inte
har kommit något inlägg på typ 20 dagar på detta forumet så
kan dom ju lika gärna ta bort forumet."</I>

Varför det? Hellre bra och roliga debatter, om än få, än
ett forum bestående av bara massa tjaffs och strunt.
Varför reagerar du så häftigt över att det inte skrivit
så mycket här? Jag antar att du inte ens spelar Gemini,
vilket gör det oerhört onödigt att kika in här (om du nu
inte är som jag, och gillar att följa andras debatter stup
i ett /images/icons/wink.gif).

<I>"Eller sätta ett annat forum istället, t.ex. Call of
Cthulhu, som är det bästa spelet genom tiderna, någon??"</I>

Call of Kalle har alltid fungerat att disskutera i
Skräckrollspelsforumet, och det anser jag att det så ska
förbli då flödet av inlägg dit inte är så frekvent man
kunnat önska för att kapa loss CoC från det och göra ett
eget för rollspelet.

Dessutom skulle det inte vara ett officiellt forum för
spelet, som Gemini-forumet är.

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Rätt onödigt att klaga om du inte har något konstruktivt att tillföra...

weatherman

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Sadaigh

Swordsman
Joined
1 May 2001
Messages
537
Location
Kristianstad, Sverige
Jag spelleder visst Gemini, det är just därför jag reagerar över att ingen skriver något vettigt här i forumet. Ingen tar ju upp någonting. Och förresten så kommer ju inte Cell att ge ut gemini mer, bara så att ni vet....
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Ojojoj, vilken aktivitet det blev nu då... =) [nt]

[color:black]

//Martin
"Ge aldrig råd för den dumme tar dem inte och den vise behöver dem inte."
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Skriv nånting vettigt själv då... [nt]

Ta det lungt nu va, grabbar. Nu har ni ju fått i gång en diskussion. En tämligen värdelös sådan men ändå...

Då kan ju jag som fredsmäklare ( /images/icons/wink.gif ) ställa några frågor om Gemini.

1. Är det kul?
2. Är det svårt?
3. Hur uttalas det? Ge-mi-ni eller Ge-mi-naj?

(Ta mig inte på allvar...)

//Martin
"Ge aldrig råd för den dumme tar dem inte och den vise behöver dem inte."
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Skriv nånting vettigt själv då...

Ta det lungt nu va, grabbar. Nu har ni ju fått i gång en diskussion. En tämligen värdelös sådan men ändå...
Jo. men då kan man ju ställa sig frågan om en diskussion om avsaknaden av diskussioner är en givande diskussion. På den punkten svarar jag ett bestämt N-E-G. /images/icons/wink.gif

Hur uttalas det? Ge-mi-ni eller Ge-mi-naj?
Det uttalas naturligtvis Gi-mi-ni. Men det "rätta" är väl att att säga Je-men-ni, att uttala det Ge-me-naj låter för engelskt...

Ta mig inte på allvar...
det tänker jag visst göra! /images/icons/wink.gif

weatherman - borde syssla med skolarbete men det är ju roligare att gnälla /images/icons/smile.gif

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
Jag skrev ett synnerligen intressant inlägg (om jag får säga det själv) där jag undrade om någon visste vilket kors som det syftas på i namnet på riddarorden Korsets Bröder. Och om det står något om denna orden i Orschild eftersom den verkar ha koppling till den provinsen. Men de var inte många som ville diskuter då... men det är inte försent. Jag undrar fortfarande.

/Korp
 

Sadaigh

Swordsman
Joined
1 May 2001
Messages
537
Location
Kristianstad, Sverige
Jag ska kolla opp det genast åt dig!

Jag ska kolla opp det genast åt dig, men jag måste nog nog läsa egenom orschild igen då för det var ett tag sen jag läste den. Jag skriver snarast ett svar!!
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Okej [wS]

Nu är det så att jag tycker att man ska diskutera saker som är värda att diskutera och om man diskuterar något annat så bildas en ny diskussion om att sluta diskutera det man diskuterade långt innan man diskuterade det vi diskuterar nu, men om man fortsätter att diskutera oväsentligheter som värde av att diskutera något ovesäntligt, så borde jag ha lagt ner det här för länge sedan, eller vad tycker ni?

[wS] = Weird svar (i allra högsta grad)

//Martin
"Ge aldrig råd för den dumme tar dem inte och den vise behöver dem inte."
 

Darion

Veteran
Joined
1 Oct 2001
Messages
1
Location
Nässjö
Re: Skriv nånting vettigt själv då...

Givet ska det uttalas [jeminaj]
Det är ju trots allt engelska för tvilling.
Ska vi vara riktigt petiga så är det ju latin och om nån vet hur det ska uttalas på latin så är ni välkommna att höra av er!

"Var inte för optimistisk. Ljuset i slutet av tunneln är troligtvis ett stentroll med fackla"
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Skriv nånting vettigt själv då...

"Givet ska det uttalas [jeminaj]"
Varför ska namnet på ett svenskt spel uttalas engelskt?

"Det är ju trots allt engelska för tvilling."
Engelska för tvilling är twin...

"Ska vi vara riktigt petiga så är det ju latin och om nån vet hur det ska uttalas på latin så är ni välkommna att höra av er!"
Gemini är latin och betyder tvillingar. Ordet uttalas jemini eller djemini beroende på vilken sorts latin det är (be mig inte förklara, fick detaljerna av en latinlärare).

Hursomhelst uttalar jag det gimini, för det är låter sötast!

Fråga: Uttalar du alla andra latinska ord i spelet (lex, saeculum osv.) med engelskt uttal också?

weatherman

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
Re: Skriv nånting vettigt själv då...

Du kanske har missat det men Gemini gavs ut på svenska också. Så jag förstår inte varför det skulle vara självklart att det ska uttalas på engelska. Det där aj-et på slutet låter lite för mycket hollywood för mig.

/Korp
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Skriv nånting vettigt själv då...

Gemini är latin och betyder tvillingar.

Skall man vara ÄNNU petigare är Gemini ett "svenskt" ord också - för en astrolog eller astronom kan mycket väl använda den latinska termen när han pratar om stjärnbilden Tvillingarna på svenska, precis som en läkare kan prata om "pelvis" istället för "bäckenbenet" eller "aorta" istället för "kroppspulsådern".

Jag misstänker att Gemini är ett spel som låter än knepigare på engelska än på svenska. På engelska har man latinderiverade namn på stjärnbilderna även i vardagstal, så på engelska heter spelet bokstavligen "Tvillingarna".

Nightowl

You don't have to be fast enough to outrun the dragon... only the dwarf.
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Skriv nånting vettigt själv då...

Skall man vara ÄNNU petigare
Och det ska man ju passa på att vara i en diskussion om språkriktighet!

för en astrolog eller astronom kan mycket väl använda den
latinska termen när han pratar om stjärnbilden Tvillingarna på svenska, precis som en läkare kan prata om "pelvis" istället för
"bäckenbenet" eller "aorta" istället för "kroppspulsådern".

Men då är det ju facktermer vi pratar om och facktermer kan ju vara plockade från var som helst...

Cells officiella förklaring till namnet är att de ville ha ett kort namn som funkar på en internationell marknad. Ett välkänt latinskt ord är ju utmärkt.

weatherman

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
OT petimeterbesserwisserinformation

Men då är det ju facktermer vi pratar om och facktermer kan ju vara plockade från var som helst...

Jodå, men om facktermer används tillräckligt länge så kan folk som inte kan språket de lånas från men fortfarande behärskar ämnet när de används använda dem och veta vad de betyder. Och då är orden en del av det språk de talar, facktermer eller inte (i den mån man över huvud taget kan avgöra när ett ord blir en del av ett språk). Hur många läkare och astronomer tror du behärskar latin nuförtiden?

Särskilt språk för särskilda yrkes- eller samhällsgrupper är en form av sociolekt, en motsvarighet till till de regionala skillnader som ger olika dialekter. (Och språkdrag hos individer, som Krilles "en kasse X" och "handen på njuren!", är idiolekter. Alla har sin egen idiolekt.)

Nightowl, faktiskt språkvetare



You don't have to be fast enough to outrun the dragon... only the dwarf.
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: OT petimeterbesserwisserinformation

Nu har jag ingenting att säga längre...

weatherman - nedslagen

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: OT petimeterbesserwisserinformation

<I>Jodå, men om facktermer används tillräckligt länge så kan folk som inte kan språket de lånas från men fortfarande behärskar ämnet när de används använda dem och veta vad de betyder.</I>

Eller folk som inte direkt behärskar ämnet, om termen används i media. "Cancer" (sjukdomen, inte stjärntecknet) är ett exempel; för 30 år sedan sa man på lekmannaspråk att "han har fått kräfta".

"Gemini" som stjärntecken är nog i Sverige mest känt bland folk som pysslar med astrologi, jo. När jag hörde namnet på spelet första gången började jag tänka på NASA...

<I>Särskilt språk för särskilda yrkes- eller samhällsgrupper är en form av sociolekt,</I>

Vilket förstås inkluderar samhällsgruppen rollspelare. (-:

<I>(Och språkdrag hos individer, som Krilles "en kasse X" och "handen på njuren!",</I>

Handen på levern, säger han väl?

--
Åke
 
Top