Nekromanti "It's only a Myth" Kampanjstart

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Okej jag är lyrisk och förhoppnngsfull efter första splemötet nu, men ser ändå punkter att förbärra, Spelmötet var den första i den -här- kampanjen, de -här- spelmötet.

---

Nå,som sagt jag är lyrisk, de hela flöt på som planerat, och efter en som vanligt när man startar, med nu spelgrupp och ny kampanj ens start med den sedvanliga är "Vem, är jag, var, var jag min roll, hur ser situationen ut, hur ska jag förhålla mig till de" tvekan och allmän att man inte har vanan med gruppen än så fortskred spelmötet lysande och scenerna spelades efter planen. Karaktärerna skapade band och relationer till varandra och bikarartärer och allt rent allmänt funkade.

För att göra redogörelsen lite tydligare, så var fördelningen av roller och spelare sådalunda

w176/Elin: avsnittsansvarig,
spelade Dizz, näcken, gymnastikläraren, tjejen-som-dog, matteläraren m.m.

Xhakal/Jenny: Avsnittsansvarig,
Spelade Morgen, Spindel, Loe, Dataläraren, en FBI agent, Winter, tjejen-som-dog m.m.

Henrietta: spelare (efter ett par års rollspeluppehåll)
Spelade: Tilt, rektorn, bimbo, Neriada (polis) några ytterligare elever m.m.

Linda: spelare
Spelade: Manuel, Engelskläraren (ond magiker) skolans Freak nr 2 (också magiker) Fbi agent, en jock m.m.

Efter vi hade spelat i genom de planerade scenerna (Uppvärmningen samt klippen mellan fest och skoldagen efter) så rullade spelmötet på. Vi var klar med de vi planerat top halvvägs genom spelmötet och jag kände "Shit, oj är vi redan här, kommer vi ha spelat upp materialet snart" men fortsättnings scener föll sig lika naturligt som de planerade. De gick att angsta de i Winter lägenhet, polisen började undersöka man kunde inte se spåren, en massa scener i skolan delvis med poliserna (som egentligen utreder droger och inte mord i och med at de inte var ett mord, eller? ) De sökte upp spindel på Loes bar, Manuel kallas till rektorn och fick plötsligt byta skåp och fick den döda tjejen skåp för något övarnaturligt spelade rektorn och så vidare. Allt funkade. Ag är helt snorigt förvånad över detta faktum. Anslutningen av avsnittet blir, när Manuel gå igen skåpet (som skolan hade tömt men på något mystiskt sätt lyckats ändå glömma) 3 stycken lappar med dagboksanteckningar i och hur vi läser och kort diskuterar dem

---

De Positiva:

De positiva var mycket.

Men mycket att alla fattade och funkade stansen som alla kunde dels var handlingsdrivade, (ta spelledaraktiga initiativ) och handlingsföljande (att bara följa på de resten skapar och reagera på dem). Henrietta skapade en helt underbar scen genom att helt enkelt tillföra när de plötsligt började minnas saker efter rektorns tal att han bar samma kläder som på festen varpå vi får en jättemysig scen när rollpersonerna och speciellt Tilt får panik när han inser att hans kläder är stela och röda av tjejens torkade blod (Hon hade naken slängt sig i hans armar i den scen de just innan dess mindes.)

Och att helt enkelt att alla direkt greppade hur de helt enkelt kunde tillföra en bikaraktär till en scen så fort de tyckte de passade, som när engelskläraren plötsligt ställer sig bakom rollpersonerna som i paranoid desperation sitter och viskar om att ingen annan ser blodet och att skaffa nya kläder till Tilt. Liksom hur en elak och dominant lärare plötsligt tornade upp sig över dem förstärkte verkligen känslan av hur mycket deras liv vilade i andras händer.

Mer som var positivt var att flödet mellan vilka karaktärer som var i en scen mot vilka spelare som hade dem funkade. När vi skulle ha scenen då de gick i väg till baren så lät Jenny helt enkelt sin huvudkaraktär vara hemma och plugga och försöka ta de lugnt och komma i mental balans igen, så att hon bara behövde ha två istället för tre karaktärer aktiva i den scenen (vampyrbarägaren Loe och Spindel). Och så funkade de hela tiden jätte bra, antingen höll en karartär sig lite mer i bakgrunden eller så var en helt enkelt inte närvarde när spelaren behövde spela en annan karaktär. De funkade underbart.

Att introducera nya karartärer gick underbart. Vi behövde rektorn för en scen och frågade linda om rektion var hennes varpå Henrietta istället hakade på och vill göra rektorn i den scenen och på fläcken skapade en helt underbar ”Vill verka snäll och pedagogiskt och medlidande men är egentligen mest intresserad att inte bli stämd av eleverna och att skolan skall ha ett bra rykte” rektor på fläcken.

Stämningen var också på topp. De var intensivt spel, och de var liksom BANGBANGBANG med händelser att regera på utan att de blev att stapla den ena saken på den andra, Rollpersoner och spelare var verkligen på helspänn hela tiden och regerade och spelade jättebra på att reagera på dem som hände hela tiden.

Gruppdynamiken funkade också jättefin. Vi lyckades både få en väldigt självklar grupp där alla huvudkaraktärer naturligt hörde till, brydde sig m varann och vände sig till varann men som de ändå fanns konflikter spänningar och meningskiljaktligheter i.

Vi använde själva spelutrymmet och props fint. När vi satt nere i Winters källare satt vi nära varann på golvet bakom soffan och spelade, när någon reste sig och gick iväg reste dom sig, när någon drog sig utan gjorde dom de och så vidare. Och när vi kastade över och stöp varann så ströp vi varann, kramades rollpersonerna kramades vi. Och när vi spelade kring Tilts blodiga kläder tog någon upp en filt som Låg på lindas säng och den fick sedan de närmaste två timmarna bli den kasse med blodiga kläder, rollpersonerna slängde mellan varann, gömde, betraktade och lämnade över till polisen m.m. När Jenny spelade spindel hade hon hatten och så vidare. Fysiskt spel, med mycket rörelser och beröring och kreativt användande av props helt enkelt.

Handlingen föll jättenaturlig. Vi hade vår start och sedan var de fisktanken i gång, och alla bara reagerade på dem som redan hade skett, fick kreativa idéer och byggde nya scener utifrån det.



De negativa

De Negativa då, eller snare de vi kan förbättra sp här på rak arm.

Vi var HÖGLJUDDA. Vi skrek, fick psykbryt, bråkade på varann, grät och hade oss. Dels på grund att vi hade på musik i bakgrunden också som man var tvungen att överrösta. Fortsätter vi så hör kommer grannarna klaga.

Vi Var för intensiva. Vi hade ju verkligen köra en händelserik start so verkligen kickade igång kampanjen, men första spelmötes spelades nästan igenom men karaktärer bara i olika grader av högljudd hysteri och paranoia. Vi behöver mer dämpade scener.

Vi var med i alla scener. Nackdelen med att ha 5-10 karaktärer hela tiden tillgängliga gjorde att ingen någonsin behövde vara utanför en scen, men också att de flesta scener hade 4 eller 3 spelare aktiva. Detta var i och för sig bra för gruppdynamiken, men vi måste variera oss mer och köra scener bara på två spelare också, privata samtal mellan karaktärer m.m.

Vi behöver ordentligare middag. Nästa gång bryter vi en halvtimme och går hem till Jenny och äter så vi får vila huvudet lite.

Just nu har vi mest hunnit skapa emotionella band med gruppen till sin helhet. Vi måste få fram mer av de individuella relationerna karaktärerna emellan och mer av de olika individerna. Därav behövs de också fler dämpade scener med inte alla aktiva selare som pratar i mun på varann och är halvhysteriska,

---

Till nästa gång:

Så fortsätter jag och Jenny vara avsnittsansvariga. Dels för att de andra måste utforma sina antagonister lite mer och andra bipersoner och ge dem agendor som sedan kan bli avsnittshandlingar. Vi tänker dra ner tempot lite, låta karaktärerna landa i vardagen igen och sänka paranoia nivån. I det här avsnittet har huvudkaraktärerna blivit helt spindel fixerade och inte alls upptäckt den sex andra övernaturliga karartärer de stött på och de ledtrådar som ledde åt helt andra håll, så Spindel skall hålla sig i bakgrunden och handlingen skall drivas mer av näcken som beskyddar dem och magikerna som vill att de skall se igenom verkligheten.

Vi ska ta ordentlig matrast. Och sen vet vi inte så mycket mer. Några bra idéer vad plotten kan vara ut på, Kanske lite mer tampas med vardagsproblem, med inslag av övernaturligt.

---

Just de var har vår stora ”Its only a Myth” bok också. Den bör kanske nämnas. En sån där 5 ämnes skolbok, med en flik till varje spelare för privata hemliga anteckningar, samt en femte flik längst fram för citat från spelmöterna, samt allmänna anteckningar om vem som sa vad och hände.

---

Och då var de lika bra att jag lägger in några av de fina citat vi besvarade till eftervärlden:

Principal (En vecka efter tjejen dog inför klassen)
”Anyone feeling like a silent minute? Well let’s have two silent seconds!”
*två sekunder tysnad*

Dizz: “...A friend of mine said that having an orgasm is like having your freaking spine ripped out through you penis, but in a positive way”
Manuel (troende katolik): "Mmmm…"
Dizz: "Oh! You are masturbating!"
Manuel: ”I’M NOT!”

Tilt (In the shelters during the prelude):
“You are the one with the problem- you are too gay to have a girlfriend, but you are not gay so you can’t have a gayfriend either, so you have a problem. I'm just too crazy to have a girlfriend, and that’s not a problem, that’s a fucking lifestyle!”
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Så, spelar ni på engelska, eller har ni översatt citaten till engelska i efterhand?

Dizz: “...A friend of mine said that having an orgasm is like having your freaking spine ripped out through you penis, but in a positive way”
Manuel (troende katolik): "Mmmm…"
Dizz: "Oh! You are masturbating!"
Manuel: ”I’M NOT!”


Du vet vad de säger. "Det finns två sorters killar; de som runkar och de som... okej, det finns en sorts kille."
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Språk Engelsk/Svenska

Ja, vi spelar på engelska, eller engelskan fungerar på en markör för vad karaktärerna säger, de är trots allt amerikaner, medan svenska används till beskrivningar och offsnack vilket också funkade väldigt bra, och effektivt att växla mellan In och Off på smärtfritt utan förvirring.

Oh, Manuel fade dessutom lekt doktor med Dizz på dagis, så då oskydig har han inte alltid varit.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Re: Språk Engelsk/Svenska

Yes, jag förstår. Det verkar faktiskt väldigt vettigt. Plus att man får tillgång till hela spektrat av kulturella referenser kopplade till dialekter och kändisimitationer som man går miste om när man översätter engelskan till svenska.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Episode 02 ”…and then we realised…”

”It’s only a Myth” går vidare.

I lördags så rev vi av vårt andra spelmöte, med tre timmar fördiskussioner på grund av huvudvärkstabletter som behövde hinna verka och mat som behövdes lagas och ätas, men de kändes bra ändå. Med tanke på att vi är en ny grupp så är socialtid, flummade och fördiskussioner inte fel direkt,

Avsnittet handlade i mångt och mycket om att bygga vidare på dem som skedde första avsnittet, knyta ihop de vi redan hade och landa historien på fast och solid grund nu. Därav var jag och Jenny/Xhakal (Spelrapport kommer eventuellt från henne också imorron eller sådär) fortfarande avsnitt ansvariga när vi knöt ihop de här avsnittet so liksom blev en fortsättning av förra. (Se vår fiiina avsnittstitel).

Huvudpersonerna ser nu igenom den andra verkligheten och de inleddes med an drograzzia på skolan efter tjejen som dogs "överdos" där dels breven från henne beslagtogs tillsammans med droger i Dizz förvar, lite syner, med dels skolan deras familjer och vardag dels de övernaturliga karaktärerna varpå de i slutet av avsnittet fick en bekräftelse på att de verkligen såg igenom verkligheten. Näcken presenterade sig nattetid i skolans simhall i formen av en naken vacker flicka (En av tredjeklassarna) och förklarar att de står under hans/hons beskydd så länge de håller sig på skolan m.m.

Vi lyckades med en massa som v snavade på förra gången. Även om de var hetsiga ibland och de tog en stund att komma in i rollerna var en massa som flöt på bättre. Vi fick mer dämpade scener, vi kunde utveckla individ relationerna med. Om förra avsnittet var en serie av explosioner, var de här mer trådar som löpte kors och tvärs korsades och knöt ihop saker eller lämnade mystiska trådändar här och där. Val också. Konflikter inom gruppen. Men de var fortfarande lite väl extremt och hysteriskt som grundton, vi behöver mer gråskala och mindre svart och vitt. Mer att vara lite nedstämt istället för att vara hysterisk och så vidare.

Men på hela taget var de bättre, mycket bättre. Däremot så var fokusen mellan karaktärerna lite skevt. Jenny hann knappt spela Mogren, då de är henens bipersoner som är mest aktiva, och Dizz och Tilt är så skrikiga och på att de kan överrösta Manuel och Morgen. Och i och att jag startade de och har varit ansvarig för de två första avsnitten nu så jag sitter fortfarande och har för mycket koll, jag vill ha mer mysterium och saker jag inte vet förstår för egen del.

Men på de hela taget börjar folk f grepp om sina roller nu, gruppdynamiken börjar funka och utvecklas och rent allmänt känns det som att nu. Efter avsnitt "It’s only a Myth" E02: ”… and then we realised...” att nu har vi en grund att stå på. Vi har en första block med legobitar att bygga vårt lego hus på, även om vi säkert kommer att bygga ut med en massa runt omkring så har vi alla fall startplattan nu. Vi börjar ha en fungerade skolmiljö samt klubben och en bas med karaktärer nu.

Jag var då nöjd, och jag hoppas att slutscenen med Näcken funkade så bra som jag hoppades, den kändes ganska bra ändå. Naken flicka i poolen som upplyser dem att om de sett matrix så har de just råkat ta de blå pillret. Reaktionerna var underbara i alla fall.

Sedan så hade Jenny och Linda satt upp en jättefin scen för Dizz, men jag hade inte hunnit få rollkänslan ännu men den var ändå fin. Och spelet mellan Spindel (Den knarklade ockulta saken som vars lekar startade allt) och Zeitan (En av skolas elever och magiker) var fint. Rollpersonerna bevittnar i grunden hur eleven skäller ut och beordrar runt och hotar Spindel, viken de trodde liksom vad the Big bad thing himself, vilket väcker en massa frågor om hur saker hänger ihop. Makt och dominans och antydningar och lek. Jättefint gestaltat.

Näcken lämnar en inbjudan till rollpersonerna mystiskt utplacerade på de ställen där de tänkte tillbringa natten som inbjöd dem att komma till skolans simhall men den var lite klumpigt formulerad med lite för lite motivation för att få rollpersonerna att verkligen gå dit, jag borde lagt lite mer tid på den. Skrivit den på datorn och skrivit ut skulle varit fint. Men jag är nöjd, jätte jätte nöjd och fortfarande förväntansfull. Kramig, chokladkakebakande, plättstekande, halvlajvade mysspelgrupp är de helt klart ägigt.

Och eftersom den heliga spelmötesblocket inte ä i min ägo den här veckan kommer inga quotes.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
"My English teacher, the Mage"

Resumé av spelmötet mer off

Nu när jag for till spelmötet med bussen (som jag för första gången hittills tror att jag vaken större delen av vägen på) så var jag smått överraskad. ”Skulle vi spela igen, redan?” DE kändes så. Och då är ja ju sån att de egentligen inte alls är speciellt mycket utan att jag ibland i perioder haft 3 spelmöten/vecka. Och varit så bortskämt ibland. Men nu rullar de verkligen på. De är coolt.

Självklart att de skulle vara spelmöte idag, och alla bara gav de tiden och dök upp. Bara de i sig själv är underbart.

För de andra var de fösta avsitt jag inte var ett dugg inbladad i planeringen av. Linda och Jenny var avsnittansvariga och jag måste säga att d var de mest välplanerade avsnittet någonsin.

Avsnitt ett skulle vara korologiskt förvirrat, och blev de ännu er i efterspelet när vi spelade förbi de vi hade planerat och vidare. Avsnitt två var jättelöst planerat och handlade egentligen bara om att låta rollpersonerna reagera lite landa och liksom se till att starten verkligen var klar.

Men dagens avsnitt, wow. Välplanerat. De höjde just ribban på det hela. Inge kronologiskt misch mash. Vi kunde köra två scener samtidigt (spittad spelgrupp) och ändå ha full koll på var vi befann oss i tiden vad alla karaktärer sysslande med. Vart vi vad på väg och man visste hela tiden att Jenny och Linda hade en Nästa sak förberedd som skulle komma när de var Lagom.

De var underbara. Mycket för att jag helt fick släppa, att själv hålla koll på det. Och för att den verklogen funkade. De här var Lindas avsnitt och hennes magiker sken, och rollpersonerna trakasserades, manipulerades hotades och man kunde vara ana planerna därunder och vilket håll de skulle kunna gå åt. Vackert.

Sedan hade vi det här avsnittet stora problem. Tiden. De hade planerat för vår valiga speltid 1600-2230 och Henrietta var tvungen att ta en buss hem flera timmar tidigare. Detta innebar att: 1: Vi fick stressa igenom avsnittet, de fick styrka scener och så vidare. 2: Vi hann ändå inte igenom de utan bara halvvägs.

Vilket innebar att dels kom den dramatiska stegringen inte alls till rätta utan de blev mest en serie händelser att reflektera över. Dels att en massa material inte användes.

Men de var ändå bästa Mötet som sådant hittills. Tiden i rampljuset var jättefint fördelad den här gången. Tempot var lugnare, spelet mindre hysteriskt och stressat. Scenerna mer nyanserade. Rollpersonerna förhållningssätt och spel mot varann lika så. Allt var underbart så.

Vi hade dels en fin scen när Tilt (skolan riktigt skumma freak) plötsligt blir populär för en helg av ockult inflytande och dels blir jätteglad dels förvånad och tvekande men när resten av rollpersonerna ringer medan en söt flicka stöter på han så drar han på en gång dit och erkänner dels att de är de han egentligen vill vara med, men som han är övertygad hatar dem.

Öppnigscenen var också fin och intressant. Engelska läraren och blidläraren sitter och diskuterar rollpersonerna och de är uppenbart att de dels känner varann dels har grävt upp en massa information om rollpersonerna, men som ändå inte får mer så mycket mer på mer än att folk samlar information om dem nu. Jättebra scen som satt fokusen på rollpersonerna.

Och sedan hade vi hur mycket som helst. Fint. Familjen scen mellan Dizz och hennes storebror som är vampyr light var mys. Del var de vacker skildring av deras relation dels blev den jätteintressant i och med att han såg Dizz uppsats och inser att hon ser igenom verkligheten, men ännu inte vet att han är vampyr än. En scen efter engelska lektionen när Blackmoor kallar rollpersonerna åt sidan, ger tillbaka deras uppsatser med betyget A+ och berömmer dem för deras insiktsfulla fantasi. Med mera. Massa fint jox.

Resumé av själva handlingen
Den yttre handlingen var sådan att förra avsnittet fick de ju reda på att dels att de nu såg en annan verklighet dels nämnde Näcken som avslöjade de för dem några relevanta individer och namn som tillhörde den andra världen. Rollpersonerna som var jätte stressade och under de två senaste veckorna hade fått allt de ansåg vara verkligt ihop knycklat och slängt i en papperskorg, kort sagt flippade. Och orkade inte ta de hela seriöst just då.

Följaktligen sökte de upp den barägare de små kände alla ihop Näcken hade sagt var vampyr, som skämtade med dem och sedan visade huggtänderna, i och med de bekräftade att de fått höra var sant.

Men som sagt Rollpersonerna dansade på gränsen till mentalt sammanbrott och sökte just då ett mentalt sätt att hantera de, genom att liksom när man blir skrämt på Halloween som barn skämta bort de och testa de och i att frågåsätta det.

En av de andra personer de fick höra var något mer än de visste var deras engelskaläraren. Mr Seiron Blackmoor. Varpå tre rollpersoner, väldigt nära att mentalt bryta ihop på något sätt kommer fram till att som svar på den hemläxa de fick skriva i veckan skriver tre uppsatser som egentligen bara sa att Blackmoor var magiker. ”My englishteacher, the mage” I ett fall som en smart förklädd Harry Potter historia, i ett fall som en filosofisk berättelse. Och i fallet av punkveganen essä ett omslag med orden ”My English teacher, the fucking mage” på framsidan och ett till blad med orden. ”You’r a fucking manipulativ bastard, and a mage. Fuck you!” (Noveller är inte hennes grej, inte lägre texter för den delen.)

Och avsnittet handlade om hur stadens magiker. Främst Blackmoor och ytterliggare en magiker i form av en annan elev på skolan men fler magiker kunde skymtas i kulisserna, dels försöker ta reda på hur mycket rollpersonerna vet, dels kollar upp på vilket sätt de kunde vara användbar, dels hotar dem del ger dem information och dels styrker dem medhårs och manipulerar dem och försöker så splitting mellan de fyra rollpersonerna. Som sagt underbart avsnitt.

Till nästa avsnitt

Nästa gång skall vi dels spela klart den ospelade halvan av ”My English teacher, the Mage” dels ska jag och Henrietta vara avsnittsansvariga för resten av spelmötet. Vilket skall bli intressant så vi kommer att behöva sköta de över telefon då vi bor i olika städer och inte kommer ses innan spelmötet.

De som är önskat till den gången är hittills intrigerade spel mellan våra antagonister. Fler än magikerna har reagerat på att de finns nya pjäser på stadens ockulta bräde i form av våra små medvetna highschool ungdomar, och stadens ockulta är hela tiden i en tyst maktkamp, så målet blir nog att spela ut lite av den maktkampen så att de kan dra i gång intriger till vidare avsnitt. Vad vill vampyrerna med rollperosnerna? Vad vill magikerna” Vad vill näcken? Vad vill spindel? Vad vill inkvisitionen? Vad vill våra söta FBI agenter? Och vad vill alla dessa grupper i förhållande till varann?

---

Ps: Dessutom hade vi med en hattklädd ägare till en okult bokaffär vagt baserad på Nightowl det här avsnittet...
 
Top