Nekromanti It's Adventure Time!

chrull

Stockholm Kartell
Världens bästa barnprogram heter Adventure Time och ni borde alla se den. Huvudpersonerna heter Finn the Human och Jake the Dog och är en ung pojke med svärd och hans magiska hund som även är hans adoptivbror. Bland birollerna ser vi bland annat den onda Ice King, den vänliga men lite nördiga Princess Bubbelgum, Marceline the Vampire Queen, det intelligenta TV-spelskonsollen BMO och en hel radda andra.

Det första anledningen är alla avsnitt som är direkt kopplade till rollspel.
Exempel: S05E36 Dungeon Train. huvudpersonerna hittar ett tåg som åker i en oändlig loop som där varje vagn är ett dungeon rum som hela tiden fylls på med nya monster och ny loot.
Flera andra avsnitt behandlar äventyr i faktiska Dungeons andra avsnitt skulle direkt kunna översättas till fantasyäventyr för valfritt rollspel.

Anledning 2: Adventure Times skapare håller sig relevanta. Avsnitt S03E09 är till exempel Genderswappat och handlar om Fionna the Human och Cake the Cat. Extra bonuspoäng för tvisten i slutet.

Anledning 3: James Baxter.

Anledning 4: S04E17 heter BMO Noire och är en deckarhistoria i svartvitt med en tv-spelskonsoll i huvudrollen.

Det får räcka.

Arfert

Facit
弾幕 said:
Världens bästa barnprogram heter Adventure Time och ni borde alla se den. Huvudpersonerna heter Finn the Human och Jake the Dog och är en ung pojke med svärd och hans magiska hund som även är hans adoptivbror. Bland birollerna ser vi bland annat den onda Ice King, den vänliga men lite nördiga Princess Bubbelgum, Marceline the Vampire Queen, det intelligenta TV-spelskonsollen BMO och en hel radda andra.

Det första anledningen är alla avsnitt som är direkt kopplade till rollspel.
Exempel: S05E36 Dungeon Train. huvudpersonerna hittar ett tåg som åker i en oändlig loop som där varje vagn är ett dungeon rum som hela tiden fylls på med nya monster och ny loot.
Flera andra avsnitt behandlar äventyr i faktiska Dungeons andra avsnitt skulle direkt kunna översättas till fantasyäventyr för valfritt rollspel.

Anledning 2: Adventure Times skapare håller sig relevanta. Avsnitt S03E09 är till exempel Genderswappat och handlar om Fionna the Human och Cake the Cat. Extra bonuspoäng för tvisten i slutet.

Anledning 4: S04E17 heter BMO Noire och är en deckarhistoria i svartvitt med en tv-spelskonsoll i huvudrollen.

Det får räcka.
Håller med om allt. Bäst och EXTREMT fantasifullt.

Max Raven

T12-kultist
Jag gillar Flame Princess.

Kaaanske inte lika mycket som Bubblegum Princess dock.
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/OzJ44KEdD8A"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/OzJ44KEdD8A" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Lukas

Mannen i Gult
弾幕 said:
Världens bästa barnprogram heter Adventure Time och ni borde alla se den.
Adventure Time är inte ens hälften så bra eller nördig som "Phineas and Ferb" som går på Disney Channel.

anledning 1:p&F innehåller mängder av referenser till klassiska nördiga saker så som star wars, indiana jones och rollspel.

Anledning 2: Har flera intressanta kvinnliga karaktärer, och tjejerna är hela tiden med på allt som pojkarna gör

anledning 3: Dan Povenmire

anledning 4: avsnittet "mission marvel" aom är ett cross avsnitt mellan P&F och marvel universumet.

chrull

Stockholm Kartell
Lu-kaazh said:
Anledning 2: Har flera intressanta kvinnliga karaktärer, och tjejerna är hela tiden med på allt som pojkarna gör
Pfft, BMO har ju använts som ett perfekt exempel på tredje vågens Feminism, så försök inte! :gremlaugh:

anth

Vetefan
Bah, tacka vet jag "Vilse i pannkakan"
Där kan man tala om att få Norénångest med nappflaskan.

Jocke

Man med skägg
James Baxter!

Bästa tvprogrammet någonsin, möjligtvis Buffy och Twin Peaks undantagna!

jag väljer att citera mig själv från Boningen förra hösten:

Och jösses vilken resa! Det bästa är såklart själva äventyrandet, där prinsessor måste räddas från fruktansvärda ismagiker, vampyrrocktjejer lurar av dig din lägenhet eller en Citronman tar över regimen och dömer alla medborgare till fängelse utan att passera gå.

Men det finns något annat, bakom gen glada godisvärlden som kan anas redan i det första avsnittet när Princess Bubblegum försöker återuppliva de godisfolk som ligger på kyrkogården. Alltså, det är inte att de blir Zombies i stället för reinkarnerade godishumanoider jag fiskar efter, utan att alla som identifieras är nära och kära som måste avlidit nyligen, det är medborgarnas syskon och jobbarkompisar som reser sig ur gravarna, inte uråldriga gammelfäder eller främlingar. Den här känslan växer mer och mer under seriens gång på ett väldigt finstämt och nattsvart vis.

Alla är glada och äventyrliga, för det är enda setet att överleva i landet Ooo.

The Ice King som är seriens ständiga antagonist drabbas ibland av en klarsynthet där han förstår att han är spritt språngande galen och att han aldrig kan få uppleva ett lyckligt förhållande om han ska kidnappa prinsessorna hela tiden. Sen tar vansinnet överhuden och han bygger en Frankenstein prinsessa av kroppsdelar stulna från de andra prinsessorna eller något lika skogstokigt.

Feuflux

omjonasson.se
Bara för att jag inte orkar göra research själv... (stäm mig (inte)):

När/Var visas det här? Finns det på nån svtplay eller motsvarande? Är det ladda hem olagligt som gäller om man vill titta?

Kommer en generisk treåring att ha behållning eller bör man vara äldre än så?

Jocke

Man med skägg
Det är en cartoon network serie som finns dubbad på svenska, heter Äventyrsdags eller nått dylikt. Efter som svensk dubbning på CN görs av samma skådisar i alla program så är det som vuxen ganska svårtittat.

Den treåring som jag träffar ibland är fortfarande lite liten för att tycka att det är riktigt kul (men han tittar ändå, för att jag tycker att det är kul), om han får välja blir det pippi långstrump, alfons åberg och allt med pirater i.
Jag tänker mig att Adventure Time är mer från nästa steg av barn, typ så gamla barn att de cyklar, tänder tändstickor och spelar spel själva (även om de behöver hjälp att plocka fram spelet).

Feuflux

omjonasson.se
Tackar. Då tar jag och min treåring och struntar i den här serien (i nuläget iaf). :gremsmile:

Fienden

Hero
Ja, Adventure Time är ganska bra. MEN! MEN MEN! Gravity Falls då? Perfekt timing på alla skämt, skämt hela tiden, BRA skämt, riktigt häftig överhängande plot och Grunkle Stan, Världens Bästa Karaktär Någonsin(tm).

Seriöst. Jag tänker inte ens gå in i detalj på VARFÖR ni måste se Gravity Falls (eller Wakfu, fransk fantasy-anime med världens snyggaste animering du kan tänka dig), men ni måste för HELVETE göra det. Lovar att ni inte kommer ångra det. :heart: