Nu har jag ingen aning om vad varken du eller
@Khan anser vara ondska, men Funko Pop är ju verkligen sinnebilden av ett företag som med minsta möjliga ansträngning och utan att faktiskt skapa något av mervärde, genom att spela på varumärkeslojalitet och barndomsnostalgi hos vuxna i ett viss åldersspann har lyckats nästla sig in i "nördkulturens" konsumtionsmönster och byggt upp en miljardindustri av plast på "sak jag känner igen fast ser söt ut" och "andra har så därför vill jag också ha"-mentalitet. Oanvändbara leksaker för vuxna barn som bekräftar sin identitet genom sakerna de omger sig med.
Lägg därtill att Funko Pop marknadsfört sig extremt mycket genom influencers med parasociala följarskaror samt trissar upp priser och triggar köphets genom fomo-baserad marknadsföring, vilket spelar oerhört mycket på folks osäkerheter och behov av tillhörighet och sammanhang, så folk både köper in sig i ett "community" samt handlar för mer än vad de har råd med i förhoppningen att deras Indiana Jones-platsdocka skall vara en "investering". Funko Pop har verkligen alla ingredienser som behövs för att koka ihop ett recept för allt som är dåligt med sentida konsumtionskultur och predatorisk marknadföring.
När världen brunnit och förvandlats till ett förgiftat, radioaktivt ökenlandskap så kommer fortfarande horder av 35+ vita män i Pikachu-tshirts stå i publiken och vråla i okontrollerbar extas när nästa limited-edition Pop som vagt påminner om en bikaraktär från en Nickelodeon serie de såg som barn släpps, gjord av plast från den sista råoljan på jorden.