Nekromanti istället för DnD ?

Booogeyman

Veteran
Joined
13 Dec 2016
Messages
21
Jag är grön nybörjare på rollspel.
Har varit med på ? 10 h rollspel.

Vad saknar DnD (förutom andra spel miljö) , som du hittar i andra rollspel?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,091
Location
Göteborg
Jag ser det ur helt motsatt perspektiv.

D&D saknar ingenting, snarare kan det kännas som om det har för mycket. Det är nedtyngt med mängder av förväntningar, traditioner, och spelsystem som avlagrats på det under decennierna.

Att spela andra spel är ett sätt att befria sig från den vikten på axlarna. Visst går det att plocka isär D&D och till exempel säga "i den här världen fungerar magi annorlunda än i grundreglerna", men det är en massa jobb. Lättare att bara hitta ett spel som redan gör det man tänkt sig.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Å ena sidan håller jag i grunden med Bolongo. Samtidigt vill jag påstå att det finns en del saker man kan säga att DnD vanligtvis saknar. De som slår mig på rak arm är: ett system som inriktar sig på annat än strid; fokus på karaktärsspelande, snarare än funktionsspelande; samberättande.

DnD verkar tillhöra de bästa systemen som för just ändamålet som DnD är bra på. Men vill man exempelvis spela djupa karaktärer, improviserat samberättande, kluriga mysterier eller politiska intriger, då finns det system som gör det bättre.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Rent regelmässigt saknar väl DnD framför allt ett icke-level-system. Att spela i öppnare system ger en helt annan upplevelse av RPns utveckling. Sen saknar så klart DnD en massa andra saker också, beroende på var man lägger abstraktionsnivån - men det gör alla spel.

Sen tycker jag väl generellt att de allra flesta spel lånar sig till de absolut flesta sorters spelstilar så länge man vill: karaktärsdrivet, sandlåda, samberättande etc. De kan vara olika bra på att premiera en viss spelstil men inte mer än så.
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
415
Location
Lund
För många är DnD själva definitionen av rollspel och då får du svar som Bolongos ovan.
DnD är sin egen genre - om du vill spela rollspel i genren DnD så är DnD överlägset bäst. Spelets namn är en innehållsdeklaration. Det finns regler för alla situationer som kan uppstå i samband med hanteringen av grottsystem och monster, och allting relaterat.

Det går utmärkt att spela en lång stridsbefriad hovintrig-kampanj i DnD men eftersom du då går utanför vad spelet är optimerat för (underjordisk strid mot monster) får du inte mycket mer än goda råd från reglerna, och det faller på spelledaren att få spelet att lyfta.

Ett enkelt test du kan göra: välj en intressant karaktär från en bok eller film du gillar och skriv ned denna på ett karaktärsblad för DnD. Om du känner att du fångat allt som gör karaktären intressant är DnD rätt spel för att spela denna. Annars finns det andra spel som gör det bättre.

Så, hur många HP har Cersei Lannister egentligen?
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Bifur;n270876 said:
Sen tycker jag väl generellt att de allra flesta spel lånar sig till de absolut flesta sorters spelstilar så länge man vill: karaktärsdrivet, sandlåda, samberättande etc. De kan vara olika bra på att premiera en viss spelstil men inte mer än så.
Har precis haft en lång diskussion kring det i en Facebook-tråd. Jag säger samma sak som jag sa där: Man går inte till McDonalds för att äta en bra sallad, även om den är ätbar. Att använda ett crunchigt dungeon crawl-system till karaktärsdrivet samberättande låter i mina öron som att använda en apelsinklyfta som tandborste. :)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Booogeyman;n270860 said:
Jag är grön nybörjare på rollspel.
Har varit med på ? 10 h rollspel.

Vad saknar DnD (förutom andra spel miljö) , som du hittar i andra rollspel?
Helt annorlunda spelupplevelser med fokus på tillexempel detektivarbete, skräck, lösa mysterier, rymdfärder, mellanmänskliga relationer, överlevnad i en förröd värld etc etc etc

DnD må vara ursprunget, men redan tidigt i rollspelshistorien dök det upp spel som lämnade levlar, klasser och ökande KP bakom sig. De senaste 20 åren har fört med sig mycket experimenterande med spelstil och vad regler kan göra, så det finns nu en uppsjö olika "selling points" med olika system även från ett rent regelperspektiv.

Och under tiden har DnD fortsatt omskapa och uppdatera sig, den nuvarande versionen (DnD5) är välrenommerat och verkar vara en gedigen uppdatering om man vill spela den typen spel.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
DnD är både större och mindre än vad utomstående tror.

Den senaste versionen, DnD5, vilar på 40 års historia och det finns fruktansvärt mycket material till DnD.
De flesta tror att DnD bara är vanlig fantasy, men det finns betydligt mer än så.
- Vill man spela i fantasy i rymden finns det en kampanj för det.
- Vill man spela i en postapokalyptisk värld finns det en kampanj för det.
- Vill man spela gotisk skräck finns det en kampanj för det.
- Vill man spela steampunk finns det en kampanj för det.
o.s.v.

Och skulle det inte räcka finns d20 och alla d20-spel som är förhållandevis kompatibla med DnD.
- Tycker du om Conan finns Conan d20.
- Tycker du om Sagan om ringen finns Middle Earth d20.
- Tycker du om H.P. Lovecraft finns Call of Cthulhu d20.
- Tycker du om STAR WARS finns STAR WARS d20.
- Vill du spela i vår värld, oavsett tidsålder, finns d20 Modern, d20 Past och d20 Future.
o.s.v.

Kort sagt så har det mesta gjorts till DnD/d20.

Men det finns begränsningar.
DnD är i grunden ett fantasy-äventyrsspel där man ska spela en arketyp (tjuv/magiker/präst/krigare) som ska gå ner i mörka grottor, döda monster och hitta skatter.

DnD är världens första rollspel och är därför själva definitionen av trad-rollspel - vilket står i kontrast till indiespel, storytellerspel, friform och hur många andra underligheter som helst.
DnD5 införde Backgrounds för att ge själva ROLLspelandet lite mer kött på benen och det finns vissa personer som säger att just därför är 5:an den första versionen av DnD som är ett äkta rollspel (fastän DnD funnits i över 40 år).

- Vill du spela en rollperson som avviker från de befintliga arketyperna får du problem.
- Vill din rollperson lära sig saker som inte täcks av level-systemet får du problem.
- Tycker du inte om tempot i vilken hastighet man blir bättre får du problem.
- Vill du spela rollspel där fokus inte ligger på strid får du problem.

Som exempel kan nämnas att när många frågar vad DnD är så brukar man fråga om de känner till Sagan om ringen.
Men det är en jättedålig liknelse. Ja Aragorn är en ranger och Gandalf är en wizard, men de är några av de mäktigaste personerna i böckerna men är inte mäktigare än ungefär level 4-5 i DnD.

Numera finns det så många rollspel att jag vågar påstå att varenda människa på hela jorden kan hitta ett rollspel som passar.
Du får gärna sätta oss på prov: försök komma på en så vansinnig förutsättning som du bara kan - så ska vi leverera ett rollspel som passar. :)
- Superhjältespel? Finns fler spel än du orkar bära.
- Skräck? Finns så många att du blir rädd av tanken.
- Sci-Fi? Finns lika många som stjärnorna.
o.s.v.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Olika versioner av DnD, liksom de olika spelvärldarna till DnD, har olika innehåll. Det som saknas i en regelversion eller värld kan alltså finnas i en annan. Generellt har DnD dock, som andra redan påpekat, ett fokus på grottkräl och inte så mycket stöd för annat. Många andra spel ger också mer detaljer åt rollfigurerna, och mer flexibilitet i deras utveckling, på gott och ont.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Min åsikt är väl att allt d20 utanför Heroic Fantasy är en styggelse.

Eldstrid, intrig, detektivarbete osv är sådant som DnD derivat hanterar generellt dåligt.

Den hanterar också mer abstrakt eller symbiotisk makt (som Gandalf) jefligt dåligt. Jag menar, Gandalf får liksom Nazguler och Balroger att rygga tillbaka inför hans blotta närvaro. Hans koppling till sin stav (eller Saurons till Ringen) är också saker som DnD inte riktigt greppar så bra.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
ceruleanfive;n270882 said:
Har precis haft en lång diskussion kring det i en Facebook-tråd. Jag säger samma sak som jag sa där: Man går inte till McDonalds för att äta en bra sallad, även om den är ätbar. Att använda ett crunchigt dungeon crawl-system till karaktärsdrivet samberättande låter i mina öron som att använda en apelsinklyfta som tandborste. :)
Fair enough. Min poäng var väl mer att i dagens diversifierade och system-fokuserade rollspelsvärld finns det så klart spel för varje spelstil som tillför unika mekaniker för hur man regelmässigt förstärker ex. karaktärsfokus (tex. Öde och Förbannelse i Svavelvinter för att nämna något), och de spelen gör det bra och jag väljer dem gärna, men vill man som nybörjare hitta ett spel som ger möjlighet att pröva olika spelstilar (gissningsvis vet man ju ännu inte om man gillar ex. sandlådor eller ej) tycker jag kanske ändå något mer generiskt är rätt första steg, även om jag vet inte om DnD är svaret. Personligen hade jag nog föreslagit ett BRP-spel med väldigt lite RP-mekanik utöver egenskaper och färdigheter. Hjältarnas tid? (Har inte koll på det.) Eller kanske till och med gamla DoD 19877EDD?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Booogeyman;n270860 said:
Vad saknar DnD (förutom andra spel miljö) , som du hittar i andra rollspel?
Hit locations.

Jag gillar DnD (dock föredrar jag Savage Worlds och GURPS), men jag kan inte fatta att de aldrig har hit locations. Av alla regler de känner sig tvungna att ta med, varför inte hit locations? :'-(
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,091
Location
Göteborg
LJSLarsson;n270964 said:
Hit locations.

Jag gillar DnD (dock föredrar jag Savage Worlds och GURPS), men jag kan inte fatta att de aldrig har hit locations. Av alla regler de känner sig tvungna att ta med, varför inte hit locations? :'-(
Om det mot förmodan var en allvarligt menad fråga:

Eftersom det skulle skära sig med den grundmurade abstraktionen i hit point-systemet.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Booogeyman;n270860 said:
Har varit med på ? 10 h rollspel.

Vad saknar DnD (förutom andra spel miljö) , som du hittar i andra rollspel?
Det här är en väldigt vagt ställd fråga för du har inte berättat något om dina egna preferenser. Jag tycker svaret om "hit locations" är jättebra när alla andra bara har svarat väldigt övergripande saker. Vad är det du tycker är viktigt i rollspelet?

DnD har otroligt mycket saker som den inte har men jag undrar om det är något som egentligen saknas, då spelet är gjort för en begränsad spelstil, vilket är en bra sak. Om man försöker täcka in allt blir allt som bäst mediokert. DnD saknar (antagligen) inget för just den spelstilen.

En spelgrupp eller spelledare kan fixa alla spel, men om jag bortser från det, så är här några saker jag skulle sakna om jag bara skulle spela DnD:
• Action i strid. Det finns andra spel som får det att kännas som om man är i en actionfilm.
• Stämning. Jag tänker film-noir, skräck, hard SF, intriger, misär. DnD är heroisk vanilla fantasy.
• Enkelhet. Hur många sidor behöver du läsa för att spela DnD? Det finns bra spel på mindre än tio sidor.
• Tid. DnD tar för lång tid. Både i förberedelser, i speltid och strukturen i spelandet genererar en hel del dötid (ex. rundor i strid, folk som gör saker utan att få input från andra, folk spelar bara en roll och får bara göra saker inom den rollens räckvidd, etc.).
• Ombytlighet. Jag föredrar när rollspel följer samma princip som brädspel (eller film) när det kommer till hur man väljer dem - att ha en flora av spel och sedan se vad man är sugen på för tillfället.
• Alla ansvarar tillsammans för en bra upplevelse. I DnD är det spelledaren som förbereder och ska servera till spelarna. Spelledaren ska skriva äventyr och kunna värld och regler och porträttera det. Jag föredrar spel när detta är något hela gruppen gör tillsammans och där den som har mest inspiration för tillfället är den som driver spelet.

Om du vidga dina vyer kring rollspel, ta en sväng förbi LinCon, SävCon eller GothCon, och besök indierummet.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,021
Location
Ereb Altor
Booogeyman;n270860 said:
Jag är grön nybörjare på rollspel.
Har varit med på ? 10 h rollspel.

Vad saknar DnD (förutom andra spel miljö) , som du hittar i andra rollspel?
Jag föreslår att du skaffar eller försöker spela Eon IV, Hjältarnas tid, Fantasy och Svavelvinter för att själv kunna besvara den frågan. Det är fyra bra svenska fantasyspel som alla erbjuder en annan spelupplevelse än D&D.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,307
Location
Kullavik
anth;n270886 said:
Numera finns det så många rollspel att jag vågar påstå att varenda människa på hela jorden kan hitta ett rollspel som passar.
Du får gärna sätta oss på prov: försök komma på en så vansinnig förutsättning som du bara kan - så ska vi leverera ett rollspel som passar. :)
- Superhjältespel? Finns fler spel än du orkar bära.
- Skräck? Finns så många att du blir rädd av tanken.
- Sci-Fi? Finns lika många som stjärnorna.
o.s.v.
Murder she wrote / Agatha Christie deckare (UTAN Cthulhu) ... ?
 
Top