Nekromanti Isaac Asimov; bäste SF författare?

Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Visst är Asimov bra...frågan är om han är bäst i SF genren? Själv vet jag för lite om SF för att veta säkert vad som är bäst( även om det är lite av en smaksak också), men vad tycker du? Tyck till om SF-författare!

Weeha!
 

Mikael Sol

Swordsman
Joined
24 Mar 2001
Messages
404
Location
Stockholm
George Orwells "1984" är läskigt bra!
Snart är vi där!
Såg ett inslag om ett "smart" hus där man hade webbkameror i varje rum för tryghetens skull. Känns inte så tryggt. tänk om man vill göra nått privat, slå in julklappar eller make some sweet lovin'??

sen är ju animal farm bra, men inte sf....

MVH/Sol
<A HREF="http://www.angelfire.com/art/heartcomics" target="_new">http://www.angelfire.com/art/heartcomics</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
En kasse favoriter

Själv har jag fastnat för en liten hög SF-författare (en högre hög än fantasyförfattare, faktiskt).

Stephen Donaldson: Denne man lärde jag mig att hata i och med Covenant-serien (fantasy), men har fått tillbaka respekten tack vare Gap-serien.

Iain M Banks: Säger bara en sak: Feersum Endjinn. Säger en sak till: Culture-serien. Säger ytterligare en sak: läs!

Arthur C Clarke: Föredrar honom framför Asimov, faktiskt. 2010 är favoriten.

Frank Herbert: Borde ha slutat efter Dune, men just den är snuskigt bra!

Mike Resnick: Tja, det är SF-miljö, men egentligen skriver han äventyrshistorier fast i rymden. Santiago och Walpurgis III är stående favoriter.

Kim Stanley Robinson: Fick igång mitt intresse för SF igen, när genren höll på att stagnera i rymdopera och rymdfantasy. Hans Mars-serie hade den där pionjärkänslan som jag saknade.

Robert Heinlein: Favoriten är inte Starship Troopers, utan Tunnel i Skyn och Ärans Väg. Dom är bara bäst!

Timothy Zahn: Hans Conqueror är en underbar läsning! Och av alla Star Wars-böcker som jag har läst så är hans Heir to the Empire-serie bäst!

Stephen King: Fast egentligen är det pseudonymen Richard Bachmann jag tänker på. Boken "Den flyende mannen" är totalt skild från filmen "The Running Man", och bara så mycket bättre! Samhällskritik när den är som bäst!

Ray Bradbury: En av de stora visionärerna, faktiskt. Hans Martian Chronicles är... lågmäld, poetisk och tankeväckande.

Orson Scott Card: Ender's Game borde fanimej vara obligatorisk läsning i grundskolan.

John Christopher: Hans Tripods-serie är snudd på legendarisk. En snabb och lättläst ungdomsromanserie, men ändå med en poäng och ett budskap som vuxna borde ta till sig.

Sen skulle jag nog kunna fortsätta ett tag till, men det får räcka. Nu har du författare och titlar nog att utforska för en stund framöver.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: En kasse favoriter

<I>Stephen Donaldson: Denne man lärde jag mig att hata i och med Covenant-serien (fantasy), men har fått tillbaka respekten tack vare Gap-serien.</I>

Exakt tvärtom för mig... Nå, Gap-serien är inte så dålig den heller, efter ett tag.

<I>Arthur C Clarke: Föredrar honom framför Asimov, faktiskt. 2010 är favoriten.</I>

Dito - fast praktiskt taget <I>allt</I> av Clarke är bra.

<I>Robert Heinlein:</I>

När jag gick i högstadiet <I>dyrkade</I> jag hans gamla ungdomsböcker - Rymdkadetten, Egen rymddräkt finnes... Yum!
Tegelstenarna som han började klämma ur sig mot slutet kan man lätt hoppa över, däremot.

Asimov var ju en av SF:s Great Old Ones, och Stiftelsetrilogin är nästan lika required reading som LotR är för fantasy, men han hade väl sina svagheter som författare också. Han fastnar lätt i onödigt långa vetenskapliga resonemang rollfigurerna emellan, och allting blir märkligt platt och sakligt i hans actionscener.
Som bäste SF-författare överlag skulle jag nog rösta på Clarke.

--
Åke
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Tja, själv föredrar jag Philip K Dick. Han har skrivit en hel del underbara böcker (Do Androids Dream of Electric Sheep, Divine Intervention, Flow My Tears, the Policeman Said ...).
Även Ursula K LeGuin och vår egen Bertil Mårtensson har skrivit en del mycket trevlig sf. Även Ray Bradbury har presterat en hel del makalöst bra sf, även om man ibland måste plöja sig igenom en hel del trista, mediokra och ointressanta saker för att hitta de glimrande guldkornen.

/ Daniel
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Personligen rankar jag Asimov som nummer ett och då spec stiftelse triologin. Det som jag gillar är så att säga logiken i hans böcker.

Vid sidan om Asimov så har jag en annan favorit som precis lika bra och det är Enders spel av Orson Scott Card och den borde som Krille säger vara obligatorisk läsning i grundskolan.

En annan stor favorit är Heinlein, då främst hans "ungdomsböcker"

Andra bra böcker är:

Nonstop av Brian W Aldiss
Vid stjärnhavets strand av David Brin
Det sista slottet av Jack Vance
Världarnas Krig av H G Wells
Triffidernas uppror av Wyndham
Dune av Frank Herbert
Sist och inte minst den helt underbara triologin i fem delar Liftarens guide till galaxen av Douglas Adams.


Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Holgersson

Veteran
Joined
26 May 2001
Messages
2
Location
Karlstad
Asimov är min absoluta favorit genom tiderna - har inte läst något bättre i någon annan genre! Clarkes böcker skattas också högt, särskilt 2k böckerna. Men har ni läst Embryo av Clarke, urk. Tycker för övrigt att han har en lite för romantisk läggning med dragning åt snuskgubbehållet i en del romaner. Om man vill ha annan trevlig läsning finns ju också J Blish och A Van Vogt. Greg Bears Eon rekommenderas varmt.
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Tja, Asimov är bra. Jag har läst en hel del böcker av den mannen, men märkligt nog inte Stiftelsetrilogin. Hm. Måste råda bot på det. Snudd på straffbart. "Nemesis" och "Nightfall" är mina absoluta favoriter av honom.
Men bäst är han väl inte? Jag håller på Robert Syks "Denna sagolika tid", Brian W Aldiss "Gråskägg, Paul Theroux "O-zonen", George Johanssons "Universums öde", och i all synnerhet "Datorernas död". Jag har säkert glömt en hel massa sf-författare. Men det var dessa jag kom på nu.
Timothy Zahn har väl inga större kvaliteer, han har i princip ett barnspråk, men böckerna är bra ändå. Åtminstone "Heir to the Empire" serien. Fast den gjorde ju sig långt bättre som tecknad serie... Kanske skvallrar en del om att språket var rätt simpelt...

- daniel

"The force will be with you. Always."
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Re: En kasse favoriter

>Stephen Donaldson: Denne man lärde jag mig att hata i och
>med Covenant-serien (fantasy), men har fått tillbaka
>respekten tack vare Gap-serien.

Oj då. Hat leder till den mörka sidan, vet du inte det? Så dålig var väl inte böckerna om Thomas Covenant den klentrogne? Bland mina absoluta favoritböcker, åtminstone den första trilogin.
Jag hörde att han dessutom var på väg att skriva en tredje trilogi om Covenant. Hur han nu ska lyckas med det? Hm. Kanske sista delen i andra trilogin bara var en dröm?

- daniel

"The force will be with you. Always."
 

HottenTotten

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
109
DYSTOPIER!!!!!

japp, så sant så sant...
vilka är bäst:
1984
farenheit 451

(för övrigt tycker jag att djurfarmen borde ingå i skolundervisningen, så inte alla våra små människor blir lika naiva som generationen innan!)

sedan har vi den helt underbara tolkningen av genren: THX1138 av allas våran G Lucas!

placebo junkie
 

Mikael Sol

Swordsman
Joined
24 Mar 2001
Messages
404
Location
Stockholm
Re: DYSTOPIER!!!!!

"(för övrigt tycker jag att djurfarmen borde ingå i skolundervisningen, så inte alla våra små människor blir lika naiva som generationen innan!)"

vi fick faktiskt både läsa boken på engelskan och se filmen på svenskan i gymnasiet. våran svensklärare tyckte om att visa film så att han kunde fika istället.... och därför fick jag MVG!

MVH/Sol
<A HREF="http://www.angelfire.com/art/heartcomics" target="_new">http://www.angelfire.com/art/heartcomics</A>
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Re: DYSTOPIER!!!!!

Lucas framtidstolkning är en av de segaste, tråkigaste och mest menlösa filmer jag nånsin sett. Faktiskt. Den skulle ha varit en och en halv timme kortare, så kanske...

- daniel

"The force will be with you. Always."
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Re: DYSTOPIER!!!!!

När vi ändå är inne på dystopier måste jag rekommendera Du Sköna Nya Värld av Aldous Huxley (Orginaltitel Brave New World, men boken har ingenting med rollspelet med samma namn att göra). Personligen tycker jag den är väl så bra som 1984, faktiskt, och för att anknyta till forumet är science fiction-elementen starkare i denna bok.

Ridijeck
som borde spendera mer tid med att städa rummet än att hänga på forumet
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: En kasse favoriter

"Så dålig var väl inte böckerna om Thomas Covenant den klentrogne?"

Nä, de är bara så förbaskat deprimerande att man är tvungen att bota sig med en stor dos Pratchett för att inte gå å hänga sig.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Utopier

Vill ni läsa en bra bok om utopier så är Det tusenåriga riket med Upton Sinclare att rekomendera. Den beskriver en kommunistisk utopi. Vill inte försvara allt hemskt kommunsimen åsamkat mänskligheten men den är intressant att läsa som ett tidsdokument.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: En kasse favoriter

<I>Nä, de är bara så förbaskat deprimerande att man är tvungen att bota sig med en stor dos Pratchett för att inte gå å hänga sig.</I>

Um..... Är inte Gap-serien bra mycket <I>mer</I> deprimerande i så fall? Det är iaf klart mycket mer depraverat nattsvart än Covenant-böckerna.

--
Åke
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Re: En kasse favoriter

Oj då. Ja, men så illa är det väl inte? Okej att det var lite nattsvart, men jag tyckte att det var en av bokens storheter. För min del behövde jag dock inte bota mig med Pratchett...

- daniel

"The force will be with you. Always."
 
Top