Nekromanti Is there a doctor in the house?

nomardiculdacar

Warrior
Joined
27 Aug 2001
Messages
298
Location
Stockholm
Borde vara ganska knepigt att spela doktor, ialla fall om man ska spela bra: man måste ju stanna upp och plåstra om alla som resten av gruppen skadar (i enhetlighet med läkareden). Det kan leda till att resten av gruppen blir sura, när de har slitit hårt för att slå knock-out på Biff Badguy så vill de väl inte att en av deras egna ska lappa ihop honom igen, för att han ska kunna slå dem ännu mer fördärvade. Eller?
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
Men tänk vilket utmärkt tillfälle till ROLLspelande...!

Göra rätt eller göra kompisarna glada?
(faktum är ju att om hjältarna knockat Biff Badguy borde han vara i större behov av läkarhjälp än hjältarna).

Att trovärdigt förmedla den ångest som borde uppkomma innan utbrändheten blir ett faktum borde kunna ge en mellan- till jättehög med bonus-XP (eller förbättringsslag, eller whatever).
 

Nalle med AK4

Swordsman
Joined
20 Jan 2001
Messages
421
Location
Hemma
No there's not

Man spelar inte doktorer i skjutglada kampanjer.
Doktorer kanske man spelar i poliskampanjer, för då är det ju ens skyldighet att lappa ihop skurkarna som är skjutna i enlighet med lagen (men sen kanske man "glömmer" att lappa ihop någon). Eller lägga liken i body bags/images/icons/sick.gif. I poliskampanjer kan det ju behövas en läkare, för då har inte spelarna lagt ner jättemycket möda på att ta ihjäl Biff Badguy, då har de kanske skjutit Biff Badguy i benet eller höften (eller så har de "missat" och skjutit i huvudet istället...) och då behöver han läkarvård. Han kan ju inte
dö innan rättegången!
Nalle
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
JA!

Jag håller med, det kan bli en mycket intressant intresse konflikt. Det är trots allt detta ROLLspel handlar om !

Lyssna på Tippis, han har uppenbarligen hajat det här /images/icons/grin.gif
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
ialla fall om man ska spela bra: man måste ju stanna upp och plåstra om alla som resten av gruppen skadar (i enhetlighet med läkareden)

Bara för att man har svurit läkareden behöver inte betyda att man måste följa den /images/icons/grin.gif
Jag menar... Det ÄR en mörkframtidsvision fylld med korrumperade människor.
 

Nalle med AK4

Swordsman
Joined
20 Jan 2001
Messages
421
Location
Hemma
Jim, He's dead!

Ja, det är ju bra tillfälle att spela rollspel, men då måste man ha förstående kompisar. Mina kompisar blir bara arga när min paladin (hon dog under senaste spelomgången...snyft/images/icons/sad.gif) vill väcka jättarna och utmana dom istället för att döda dem i sömnen.
Nalle
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: He's dead Jim.

Typiskt för en dålig SL...

Mina kompisar blir bara arga när min paladin ville väcka jättarna och utmana dom istället för att döda dem i sömnen.

En bra SL skulle kännt igen ditt agerande som gott rollspel och belönat dig på nåt vis. Visst, effekten skulle vara att jättarna skulle bli skitsura och börja jaga er, men om ni/du sprang för livet (efter att inse att jätten faktiskt var 100 gånger större än dig) så borde ni/du klarat er.
Man borde aldrig döda sina spelare för att dom idkar gott rollspelande.

Däremot, om din karaktär gör någonting oresonligt korkat. (typ attackerar en jätte med bara svärdet) så borde dom då åka på lite däng, kanske.

Jag är ganska konservativ med att skada mina spelare kanske du förstår =)
Ingen i min grupp har dött på 3 äventyr. Men dom har bannemig ärren att visa att det inte var långt borta (länge leve tärningsfuskande SL =).

Förövrigt så sa McCoy "He's dead Jim..."
 

Nalle med AK4

Swordsman
Joined
20 Jan 2001
Messages
421
Location
Hemma
Re: He's dead Jim.

Jag blev belönad av min SL, men inte av de andra spelarna.
Och det finns någon Star Trek-sketch där de säger "Jim, he's dead" och "He's dead, Jim" hela tiden.
Nalle
 

kazon

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
35
Re: No there's not

Det är alla Läkares skyldighet att lappa i hop folk, men Läkare i framtiden hmmmm........
Om jag skulle spelat läkare så skulle jag spela den lite ego inriktade läkaren. Biff Badguy kanske har lite pengar dom tar man som kostnad för sina tjänster..... Om han inte har tillräkligt med pengar så får han ligga och förblöda! Men om han har info så kan man hjälpa honom...... Sen om man operarer honom så bara råkar man slinta och skära eller sätta bandage på fel ställen med lite för hårt tryck t .ex halsen kanske...................
 
Top