Nekromanti Irriterar ni er inte på Wil Wheaton?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,920
Location
Nordnordost
Min första kontakt med honom var som skurken i Big Bang Theory. Det förstörde typ allt annat han gjort för mig.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Klickade på länken, tittade lite. Ja, han verkar vara ganska jobbig att lyssna på i längden.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Mjo, och av samma skäl som wilper, tror jag. Jag älskar Big Bang Theory men jag älskar inte Wil Wheaton som Wil Wheaton. Fast min första kontakt med honom var iof som Gordie i Stand By Me, filmatiseringen av Stephen Kings The Body.
 

dremm

Veteran
Joined
9 Jan 2016
Messages
11
Jag gjorde det tidigare. Men jag hade en period när jag sträckkollade Tabletop och lärde mig antagligen hantera honom. Uppskattar numera honom och hans arbete med Tabletop, som introducerat flera spel för mig och framförallt serien när han spelleder Titan's Grave.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Jag har inget problem med honom. I regel är det någon av gästerna som känns trevligast/roligast, men det är ju liksom på hans lott att vara tydlig och förklara spelen. Sen tror jag han överdriver sitt drag som dålig förlorare en aning (eller i alla fall släpper igenom det) väldigt avsiktligt för att fylla den rollen så att gästerna ska slippa halka in i den.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,959
Location
Ludvika
Min första kontakt med WW var nog Stand by me samt Toy soldiers. Rätt sympatisk i båda två. Därefter var det Big Bang Theory, och även om han var rätt odräglig där så måste jag ju erkänna att jag tycker att det är en ganska naturlig reaktion på att utsättas för Sheldon Cooper... så med undantag för biobesöket tycker jag nog han var relativt sympatisk där också.

Därefter kom jag i kontakt med honom i Aquisitions Incorporated (DnD-podcast) och där blir ha ju i alla fall ganska rejält utspädd av tre andra ganska starka (om än inte lika högljudda eller obscena) personligheter.

Därefter blev det tabletop och ja... där blir det liksom för mycket WW på en och samma gång. Ett par av avsnitten tycker jag fortfarande blir riktigt bra eftersom spelet i sig är underhållande att titta på, plus att gästerna är starka karaktärer i sig. Men jag tror nog att hela tabletopserien hade tjänat på att ha någon annan som i alla fall presenterade spelet.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Bara det faktum i sig att Wheaton på Tabletop visat upp rollspel för en bredare allmänhet, och dessutom på ett sätt som signalerar att 'hey, det här är inte konstigare än Monopol' gör honom till en fucking hjälte i min bok.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Har inget större problem med Wheaton. Ibland brer han på lite väl mycket av sin ärtiga "broadcast persona", men annars tycker jag att han är bra.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Har aldrig haft några problem med honom vad jag kan minnas. Ja, han kan vara högljud, och ja han kan nog ses lite som "för mycket" för många när han går igång på sin grej. Men i allmänhet så har jag inga problem med honom.

En del av hans starka personlighet, hödljudhet, etc, är ju naturlig... men en del av det när han spelar spel kommer också ifrån att han är så dålig på att slå tärningar. Han har själv beskrivit det åtminstone en gång under sin tid på Geek and Sundry. Där han helt enkelt sagt att pga hur dålig han alltid slå med tärningar, eller hur dåliga resultaten av slump i spel tenderar vara för honom, så har han mer eller mindre utvecklat ett annat sätt att ha roligt på när han spelar spel. För att tärningarna/slump brukar konstant hugger honom i ryggen. Så han skådespel, och agera ut vad som händer etc, för att ha roligt och kompensera. Och det är inget skämt heller att han slår dåligt med tärningar. Efter att ha kollat på alla hans tabletop avsnitt, plus alla de rollspel som jag sätt han spela, så kan man rätt klart se att han verkar ha en ovanligt hög nivå av oerhört dåliga slag. XD Har en person i min spelgrupp som lider av samma problem med tärningar.


Vad jag dock tycker är en skandal är att ingen här ens har nämnt att Wil Wheaton spelade Wesley Crusher i Star Trek: The Next Generation! Det är ju den bästa utav Star Trek serierna ju! XD
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Har följt honom på Twitter bra länge och där tar han ganska tydligt ställning för utsatta personer, minoriteter och allas lika värde - något han också får ta mycket skit för. Det kan röra tex att man får spela oavsett vilket könsorgan man råkar ha eller att man inte är mindre värd för att man inte är ljushyad eller gillar att ligga med personer av motsatt kön. Jag hör vad ni säger och håller med till viss del om sändningarna, men givet hans engagemang i övrigt tror jag det är lite av en roll han spelar också.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,285
Location
Örebro
Alltså, tycka illa om Will Wheaton är så.... sent 80-tal. Har vi inte kommit längre än dess? ;)

Visst, som många säger han är inte prfekt alltid, men han gör så mycket gott att det lilla jag stör mig på honom tar jag med ro. (Och han är frakkin awesome i Big Bang Theory - seriens hjälte!)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag stör mig inte på honom, men jag har bara tittat på när han presenterar olika brädspel.

Har någon en uppfattning om han presenterar brädspel och rollspel på olika sätt?

En nyfiken motfråga: vilken personlighet hade du föredragit framför Wil Wheatons för en presentatör av rollspel?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,351
Location
Helsingborg
Wil Wheatons stage persona "som sig själv" är också en ganska mustasch-tvinnande skurkaktig personlighet, något som han medvetet utvecklat för att ta avstånd ifrån sin roll som Wesley Crusher i Star Trek: TNG.
Wil Wheaton backstabbar alltid när han spelar.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,959
Location
Ludvika
anth;n178020 said:
Har någon en uppfattning om han presenterar brädspel och rollspel på olika sätt?
Jag tycker snarare att han persenterar dem på ungefär samma sätt. Jag har för mig att han presenterade rollspel i Titansgrave "som brädspel, men istället för ett spelbräde så använder vi vår fantasi". Det här underlättas ju av att han kör på samma fantastiska spår som Magnus Seter och rollspelar även sina brädspel. Steget från det ena till det andra blir därför inte så stort.

Om något tycker jag att han är betydligt bättre när det kommer till rollspelandet för han är väldigt bra på att uppmuntra de andra spelarna till att ta plats, han kör ju på en blandning av klassiskt spelledarlett rollspelande och sammberättande, och sålunda känns det som att det blir mindre Wheaton per avsnitt.

I likhet med Korriander tycker jag Wheaton gör sig bäst i små doser nån gång ibland.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
anth;n178020 said:
En nyfiken motfråga: vilken personlighet hade du föredragit framför Wil Wheatons för en presentatör av rollspel?
Stephen Fry, om det ska vara en engelskspråkig.
 

charl

Veteran
Joined
10 Jul 2015
Messages
104
Personligen irriterar jag mig på honom något enormt, ja. Tycker inte alls hans "act" är rolig.

Men samtidigt är jag också medveten om att jag trots allt inte är hans målgrupp. Målgruppen för det rollspelsmaterial som Wheaton et al producerar är nya människor i hobbyn, som kanske spelat DnD "en gång i gymnasiet" och blivit mer intresserade på senare dagar, eller rent av går i gymnasiet (eller motsvarande) just nu och funderar på att ge sig in i hobbyn. Det är inte till för folk som spelat rollspel sedan de var sju år gamla och gjort speldesign till sin karriär, så... ja. Smaken är som baken liksom.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
Jag har alltid förstått att Wheaton's persona är ett skådespel, och det har aldrig stört mig. Dessutom uppskattar jag enormt vilken insats han gör för att popularisera spelhobbyn.

Däremot retade jag mig en smula på att Titansgrave var så hårt rälsat, men jag förstår att det också var en del av att göra det mer lättsmält för en oerfaren publik. Jag menar, jag älskar Critical Role som ett mycket bättre exempel på "actual play", men Mercer har sina spelare i extremt lösa tyglar och till och med jag kan bli frustrerad när Bailey slösar bort en halvtimme på att köpslå med en bokhandlare...
 

Godzillikles

Veteran
Joined
22 Oct 2013
Messages
157
Location
Skaraborg
Genesis;n178030 said:
Stephen Fry, om det ska vara en engelskspråkig.
Det är nästan fusk - jag menar, i vilken situation skulle jag inte föredra Stephen Fry framför alla andra?
Möjligen kunde man föredra BRIAN BLESSED i vissa situationer.

Men jo, jag stör mig oerhört på Wil Wheatons översitteri, eftersom du frågar. Jag har mest utsatt för honom på Twitter (och det var ju mestadels mitt eget fel, eftersom jag följde honom där ett bra tag).
Jag har sett honom i The Big Bang Theory, men den kan jag inte riktigt lasta honom för, eftersom precis allt* i den serien är fruktansvärt dåligt.

*Nej, det kan jag ju inte veta efter att ha sett kanske tio avsnitt totalt (när jag varit på besök hos folk); det är bara som det verkar!
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Eh, hans blogg är okej. Hans twitter är okej. Båda innehåller rätt mycket fördömande av orättvisor och förtryck, även om han inte är bäst på det och även om han får litet onödigt mycket cred ibland. En av det här forumets regler ("Var inte en penis") är döpt efter ett av hans initiativ.

Hans skådespelararbete är okej. Inte bäst. Men okej. Hans tabletoppande är inte min smak, men helt okej. Fast avsnittet jag såg var med Felicia Day så han hade ju aldrig någon chans att skina..

Han läser in Redshirts (och annat) jättebra.

Han blir rörd till tårar när JoCo sjunger om honom.

Helt okej i min bok, även om jag inte skulle vilja ha honom som kompis.
 
Top