Nekromanti Irriterande fundering

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Jag har ett liknande minne, men det gör knappast någon skillnad, eftersom det inte är ett positivt test. Vi behöver fortfarande flaggor. Om det svartgula skeppet var sättet att känna igen en falier, så skulle alla andra flottor som står på motsatt sida i korsarkriget måla sina skepp i lika dana färger när batalj väntar, för att sedan infiltrera konvojer.

edit: jo visst, satan, eon har inte krut i de officiella reglerna. Skadan en infiltratör kan göra är betydligt mindre.
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Lijat said:
På vilket sätt kan inte samma sak göras med flaggor?
Flaggor kan, inför viktiga slag etc. beordras att hissas i olika ordning eller liknande. Jag har för mig det fanns någon nation på 1600 - 1800 talet som hade en unik flaggkombination för varje skepp som var en funktion av skeppets typ, namn och kapten eller något liknande.

Jag kanske dock talar i natthjälmen nu.
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Ok, du har en poäng men då tråden handlade om "flaggan" för cirfaliska samhället kändes det inte relevant. Det känns som ett fall av signalflaggor som enligt mig är ett separat beteende.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Vad sägs om...

Eftersom Cirefalierna var först med att vara störst på havet är bruket av flaggor något som kommit sen andra försökt tränga sig in på deras monopol. Du känner igen ett faliskt skepp på att det inte har flagga. Flaggor har bara de som behöver visa att de inte är falier. :gremwink:

/Joel
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Kreativt förslag, men

Det kommer att innebära att alla pirater och kapare kommer att låtsas vara falier - att flyga falsk flagg är acceptabelt endast i krigstid, och då inte med mindre än att man hissar sann flagg innan man går i batalj. Om jag, kapare, kan komma undan med att inte hissa flagg öht, så är detta någonting som man inte skulle kunna döma mig för. Jag kan helt enkelt pirata mig, och söka skydd i faliska vatten, eftersom faliskt kustartilleri kommer att se frånvaron av flagga, och anta att jag tillhör dem.

Det internationella samfundet skulle med viss säkerhet svara med att sänka alla faliska fartyg utan flagg, med hänvisning till misstanke om piratverksamhet, och, så till vida att samväldet inte vill bli misstänkt för mjukhet emot havets avskum, de faliska ambassaderna kommer att vara tvugna att acceptera förklaringen. Alltså skulle trycket på att utveckla en flagga vara enormt hursomhälst.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Kreativt förslag, men

Spelar ingen roll. Att flyga falsk flagg är knappast ett värre brott än piratverksamhet.

Dessutom skulle omvärldens samlade flottor fått anstränga sig rätt rejält för att "sänka varenda faliskt skepp". De tre faliska nationerna har ett rätt start sjöherravälde.

Also - kustartilleri? Glömmer du att det inte finns krut i mundana igen? Marin strid handlar om bordning.

/Joel
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Kreativt förslag, men

Kan inflika att man i Styresholm hittat rester av mekanismen till en blida (alltså en trebuchet), vilket eventuellt innebär att man använt katapulten mot fientliga skepp i älven. Sannolikt hade man då en fixpunkt i farleden någonstans där skeppen var tvugna att åka eftersom en blida inte är så jäkla enkel att ställa in i sidled och shit.
 
Top