Nekromanti Irriterande fundering

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
I natt slogs jag av en fundering, som, pinsamt nog, höll mig vaken en god timma, eftersom jag inte kunde finna några svar, vare sig online eller i böckerna. Funderingen var "hur känner man igen en melorisk karrack", vilket påminde mig om att det inte -så vitt jag vet- finns något standardset av faliska symboler. Det enda undantaget är Cirzas ring, vilken är möjlig att tolka på väldigt många olika sätt (min personliga favorit är att göra den till det yttre skalet på en tudorros).

I denna tråd skulle jag vilja be er att ta ett par minuter av er söndag, och skriva ned ett par symboler eller skicka länkar till (flaggor/sköldar/mon/amman vexillogisk symbol) vilka känns Cirefaliska, gärna med en förklaring till varför symbolen känns falisk, och eventuellt med ett förslag på historia.

Plz fundera över frågan: Hur känner er heraldiskt skolade RP igen Cirfaliska fartyg, eller lokalt erövrade cirefaliska befästningar, om rp inte från början har informationen. Känn er fria att komma med hur många tankar ni vill.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Cirefalierna klär Karacken i guld och bling bling! Tänk dig ett skepp som gått igenom "Pimp my car"-proceduren!

Eller så... har de en flagga med texten "We love money".

Eller så har någon annan bättre idéer än mig!
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
problemet med det förra resonemanget - som annars var utmärkt - är att det med viss sannolikhet inte är en enkom falisk vana.

Låt oss se - vilka symboler vet vi att falierna har setts med vid olika tillfällen?
Jag tror mig minnas att Tzorcelan var bärare av någon form av delfinsigill.
Universitetet hade en serie stjärnbilder på sitt vapen (vargstjärnan, hammaren, vägvisaren, om jag tolkade hemligheter rätt vad gäller placering)
Vad mer vet vi?
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Nu börjar vi komma någonstans! Det enda problemet som jag kan se är den punitiva tillverkningskostnaden för segel i s f, varför det måända skulle vara svårt att sätta i system.

Åter till frågan dock - vad vore en passande flagga för Meloriska riket.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Det skulle onekligen vara mest praktiskt, men strider kraftigt mot övrig EON-tradition (consabers drake och krona, jargiens daaklejon, västmarks kedja, etc.); det enda undantaget skulle vara asharien och drunok.

Möjligen skulle man kunna förklara ashariens flagga med cirefaliskt inflytande, av denna anledning, vilket innebär att caserion isf skulle kunna vara ett derivat av denna.

Ingen dum idé. Är detta forumets samlade mening?
Byggandet av Cirefalierna på heraldiska ordenaries?
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Vet inte riktigt vart jag har fått det ifrån, och tror inte det är officiellt direkt, men jag har tänkt mig Melorions flagga som en gyllene uppgående sol över blått hav med gröna öar (melorion), en grön olivkrans över solen och omgivet av två silverne delfiner som båda håller Cirzas ring ovanför solen.




/Poseur
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Det skulle definitivt fungera relativt väl - det enklaste skulle vara att dela flaggan med en fess nebuly, az et ar, placera ett par chevronells vert in nombril, och en plate i en anullo chief ar, mellan två delfiner. var det ungefär vad du tänkte dig?

(jag hittar ingen heraldisk generator som klarar ovanstående operation - annars hade jag genererat ett exempel; det tycks inte heller kunna göras med punkter. )
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Min tanke var att cirfaliska kulturen är anorlunda mot de andra, så varför inte anorlunda heraldik också? Iden med att koppla ashariens flagga till cirfaliskt inflytande passar bra in här enligt mig.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Är inte "Ashariens" (=ashariska landsrådets) flagga helt röd? Eller har jag fått det från någon inofficiell källa?
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Det var säkert det jag hade tänkt mig :gremtongue: Nej men skämt åsido, jag har tyvärr ingen aning vad hälften utav de där betyder och har ingen tid att kolla upp det mer noggrant tyvärr. :gremfrown:




/Poseur hade gärna gjort en flagga om han hade haft tiden
 

Nero_UBBT

Warrior
Joined
28 Jan 2001
Messages
373
Location
Umeå
Jag tänkte svara med att tipsa om "Jörgens Eonsidor" men den sidan verkar ju tyvärr inte finnas kvar. Finns användaren Åke Wombat kvar så kanske han kan bjuda på lite godis, han hade många snygga förslag på flaggor och vapensköldar för diverse länder och ordnar. Min favorit var getingarna, Soldarns drottnings garde i svart och gult. Nån veteran-forumit kanske orkar söka fram det inlägget.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Jag minns den tiden, och det inlägget. det var inspirerande.
Vad jag minns, så fanns emellertid inte samväldet med?
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Poseur said:
Grejerna, det mesta åtminstone tror jag, ligger kvar på Mylingspel

Ser man på; fel av mig, fanns under övriga sköldar! Per chevron, Or et Vt, en delfin countercharged. Simpelt, men bör fungera. Terminerar därmed diskusissionen. Tusen tack, alla.

Countercharging förefaller vara lite av faliernas grej. Samtliga sköldar uppvisar exempel på detta.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Bör väl kanske påpekas, såvitt jag förstått det,att sköldarna där är exempel på ätte/personliga vapensköldar och Åkes (I guess) egna tankar.
 
Top