Nekromanti Irritationsmoment i SoR...

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Applåder!

Hur kommer det sig att Aragorn inte tar Andúril med sig från Vattnadal?

Just den grejen känns lite mysko, för the sword that was broken är ju en rätt, om inte viktig så iaf återkommande detalj i böckerna. Det hade räckt med en 30-sekundersscen där Elrond ger Aragorn svärdet och säger "Här, jag har smitt ihop det igen".

--
Åke
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Re: Jo, det är bara ett par detaljer...

Nåå... jag kan inte säga att jag håller med alls med ditt inlägg... men va fan... man ska ju tycka olika...

Men när jag läste punkt två så kom jag att tänka på en sak, reagerade du då inte på bill, som för de som inte läst boken måste ha blivit ett stort fråge tecken?

"Ur filmdramaturgisk synvinkel är det helt enkelt det enda rätta"

Jag bryr mig inte om ifall det är rätt och riktigt enligt massa tjafs, jag vill helst att det skall överens stämma så mycket som möjligt med böckerna.


"Sammanfattar man punkterna 1 till och med 3 så upptäcker man att Glorfindel måste ut"

Visst kanske man borde ta bort vissa saker för att korta ner lite, hur sorgligt det än är, men att förvränga och lägga till massa saker... det gillar jag inte alls, se bara på merry och pippin, och hur dom kom in i filmen... inte rätt för två ören...

Nää, jag får fortsätrta att önska att jag aldrig läst böckerna...
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Re: Applåder!

Har själv funderat på detta, och kom på en ide... skrämande sådan... Nämligen att Arwen skulle dyka upp i film nr2 bara för att lämmna över svärdet och att vissa sig så att poubliken inte glömmer henne...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Tolkientalibanernas våta dröm

"Men när jag läste punkt två så kom jag att tänka på en sak, reagerade du då inte på bill, som för de som inte läst boken måste ha blivit ett stort fråge tecken?"

Nej. Bill kommer till efter ett avbrott i en by och samtidigt som Aragorn har kommit in i ståryn. Den detaljen är inte så förvirrande som att det plötsligt måste trollas fram en snabb ridhäst efter Väderklint. Bill spelar heller inte så stor stårymässig roll - han är mest med för att bära stekpannor, grytor och mat för hoberna.

"Jag bryr mig inte om ifall det är rätt och riktigt enligt massa tjafs, jag vill helst att det skall överens stämma så mycket som möjligt med böckerna."

Och det är här problemet ligger. Man kan inte ha samma dramaturgi i böcker och film, eftersom bok och film är två helt skilda medier med helt skilda förutsättningar.

En bok är ett verbalt medium som läses i läsarens egen takt, och det finns ingen begränsning på hur mycket plats något får ta (vilket Robert Jordan bevisar nackdelen med - bok två och tre i Wheel of Time skulle kunna sammanfattas på femtio sidor utan att några vitala detaljer skulle gå förlorade, men nu får vi lida igenom två gånger åttahundra sidor).

En film är ett visuellt/audiellt medium som ses under ett fåtal timmar, under vilken regissören måste få fram budskapet och alla detaljer som krävs för budskapet. Regissören kan inte uppehålla sig vid alla detaljer som han skulle vilja, utan tvingas flytta sådant till bakgrunden, och på grund av rent praktiska begränsningar (naturliga mänskliga behov, till exempel) så måste han begränsa den tid som han utnyttjar.

"se bara på merry och pippin, och hur dom kom in i filmen... inte rätt för två ören..."

Åkej, vi har tre timmar film som det är nu.

Byt ut Arwen mot Glorfindel och gör händelseförloppeet mellan Väderklint och Vattnadal mer korrekt. Detta ökar den sekvensen med minst fem minuter. Vi måste fortfarande få in Arwen mtp Return of the King, så det krävs i så fall tio minuter filmtid till.

Lägg till ett korrekt sätt att få in Merry och Pippin. Du behöver då lägga till en massa förklaring på varför Frodo flyttar till Bockland. Det är minst tio minuter filmtid.

Lägg till en korrekt förklaring av hur hoberna får sina svärd. Du behöver då kummelgastar, Tom Bombadill och Gamla Skogen. Bara det är minst en halvtimme.

Lyft ut Gandalfs erfarenheter med Saruman. Filmen tappar fart, och även om man tjänar kanske en kvart på det så förlorar man så mycket fart att publiken börjar gäspa. Dessutom behöver du fortfarande lägga till en kvart (minst) i Elronds rådsslag.

Vi talar nu någonstans omkring fyra och en halv timme film! Även om en del Tolkientalibaner skulle hävda att det är deras våta dröm så vill jag hävda att deras häck skulle protestera å det kraftigaste. Rent fysiskt/kroppsligt är de nuvarande tre timmarna i längsta laget. Fyra och en halv timme är bara löjligt!

Dessutom har vi förvirrat folk med två till synes viktiga personer som kom in i ståryn och sedan försvann (Tom Bombadill och Glorfindel). Vi har fått publiken att somna under första timmen, då inget händer, och sedan hände ingenting, och sedan hände ingenting, och sedan flyttade Frodo, och sedan hände ingenting... jag menar, till och med Tolkientalibaner erkänner oftast att fram till Bri är Ringen obarmhärtligt tråkig. Ska filmen följa boken så nära som möjligt så följer tristessen med, och i en biosalong är det ett ypperligt sätt att få folk att kasta ruttna tomater på Peter Jackson.

Nej, Jackson har gjort ett bra jobb. Han har haft modet att sätta sig upp mot Tolkientalibanerna, och gjort en film istället för en illustrerad högläsning.
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Det förbannade svärdet...

...läste jag att herr blivande kung får överräckt åt sig ihopsmitt och fint vid det tillfälle då han i boken skulle ha fått sig ett fett litet baner av sina polare, bara så ni inte behöver bry er i det mera...


Sådeså! :-(
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
För säkerhets skull

Andra halvan av mitt inlägg var ämnat att vara ironiskt. Ni vet, en sån där mening som man brukar lägga /images/icons/wink.gif efter. Inget av det där störde mig då jag såg filmen, som jag för övrigt anser att är fantastisk på gränsen till det genialiska. Hur svärdet än förs in i handlingen kommer jag att acceptera det, till och med om det är Arwen som smitt ihop det med sina egna händer och det överlämnas av Gollum ridande på en Balrog.
 

Amphysvena

Veteran
Joined
6 Feb 2001
Messages
103
Location
Uppsala
Re: Andúril...

Jag har funderat på hur de gör med Andúril, ett sätt att lösa det är att Elronds söner har med det när de möter upp Aragorn i Rohan. Inte helt fel att få med Andúril tillsammans med det där baneret.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
>Jag vet inte om ni andra väntar på att Neo ska dyka upp runt hörnet då Elrond talar i Rivendel.

Jag väntade mig snarare att Elrond skulle göra entré i nån slags bisarr klänning med plymer och fjädrar, för att sedan börja mima till valfri ABBA-sång.

Fast det kanske bara är jag....

/Anders
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Re: Tolkientalibanernas våta dröm

Tja... vet inte riktigt om jag kan hålla med fullt ut... Titta på den gamla tecknade versionen. Säga vad man vill om den. Men början av filmen (till Vattnadal) hinns med på 40 min. och är en bra bit mer trogen boken även om ungefär samma episoder har utelämnats som i den nya filmen. Visserligen med en hel del lite väl snabba klipp, men Jackson hade ju dubbla tiden till sitt förfogande! Jag anser att det som i vissa avseenden gör den animerade filmen bättre är en så liten sak som korta sekvenser med vandrande hober, samt en gradvis uppbyggnad av de mer dramatiska scenerna. I den nya filmen är det ju maffiga specialeffekter och action redan under fyrverkerierna i början!
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,320
Location
Helsingborg
JIHAD!!!!

I filmer med så här jäkla mycket bortklippt kvalitetsmaterial så brukar det komma nån "directors cut" version på video/DVD som lägger till en halvtimme eller två med opublicerat material så att distrubutörerna kan tjäna ytterligare en stor dos pengar. Se bara på Starwars.

Mitt första klagomål på filmen är att den som film måste verka väldigt förvirrande för någon inte läst boken.

Det är typ introduction, 5 minuter Shire, uppgörelse mot ondskan(flottehoppandet), 5 minuter Bri, uppgörelse, 5 minuter fält, uppgörelse, 5 minuter skog, uppgörelse, 15 minuter vattnadal, 5 minuter från vattna dal till uppgörelse, 5 minuter uppgörelse på ett berg....tja jag kan förtsätta till slutet av bok 2(altså bok 2 i Fellowship of the Rings).

Mitt andra är.....vilken kass Balrog(den enda delen där Jackson inte verkar uppfylla ends visioner av hur man tänkte att miljöerna var och passerade dem. Shire, Weathertop, Rivendell, Isengard och Lothlorien var bara så underbart gjorda.

När det gäller Moria verkar det lite väl mycket gjord för att skapa hemska scener där man kan falla till sin död vilken sekund som helst. Om dvärgarna hade jobbat i den miljön så är det inte konstigt att de fanns så få dvärgar! Hälften av dem skulle dö i arbetsolyckor som involverade fall från mycket hög höjd.

Men det är en artistisk tolkning av boken vilket jag ger Jackson rätt till att göra. Jag kritiserar den snarare som film(även om min Moria kritik lite väl Tolkientalibanistisk)

Jihad på dej.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Shadows and fire

"vilken kass Balrog"

...den tyckte jag bara var så förbaskat bäst! Precis som jag föreställde mig den!
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: Shadows and fire

Just precis... jag älskade den nästan /images/icons/wink.gif.

Den var ruskigt snygg och så som man skapade sin bild i huvudet, till och med snyggare och bättre än vad man tänkte själv när man läste boken.

Nu kommer lite annat som absolut inte har med ämnet att göra, men jag måste bara skriva ner texten till denna underbara låt!

Deep Silent Complete (Nightwish)
In your creation heaven did decree
That in your arms sweet death should dwell

Deep Silent Complete
Black velvet sea
The sirens are calling for me

Saved my soul thinking "This song`s a lie"
Sand on the shore is so dry

Deep Silent Complete
Black velvet sea
Brave day sinking in endless night

The age will say "This poet lies"
Heaven never touched earthly face
The age will say "This night was ours"
Blessed with the Deep
The Silent the Complete

/Seinet Wintermute - Tycker det var ett mycket flitigt jobb av Dvärgrarna att skapa dom där hallarna och alla gångar.
 

dibbe

Veteran
Joined
11 Apr 2001
Messages
76
Location
GBG
Märkliga beslut som fattas...

Mitt första klagomål på filmen är att den som film måste verka väldigt förvirrande för någon inte läst boken.

Just det här är nog mitt enda riktiga klagomål på filmen också (och jag måste nog ändå räknas till Tolkientalibanernas anhang). Det är väldigt många scener som man sitter och undrar varför nånting händer, eller vad som händer.

Elronds rådslag är ju typexemplet. Först grälar dom lite, sen kläcker Frodo den till synes hejdlöst korkade iden att han själv skall jazza iväg till Mordor med ringen, fast han inte ens vet var det ligger. Världens två visaste snubbar står bredvid och ser nöjda ut och plötsligt är 9 slumpvis utvalda nissar på väg genom stepplandet. Va? Inte en chans att jag hade accepterat den scenen om jag inte läst diskussionen i boken som ledde fram till det beslutet.

Moria är en liknande episod. Vem är Balin? Vad gnäller Gimli om hela tiden? Var det inte massvis med hundra år sedan stället föll? Hur kan det då vara en gravplats för nån nisse Gimli verkar känna? etc.

Avslutningscenen är en annan hejdlöst märklig passus, där Aragorn, som precis genom att ha piskat upp ett tjog orcher utan att ens anstränga sig har bevisat att han sannolikt är världens hårdaste kille, snabbt och lätt fattar beslutet att han skall låta den där tokhoben lajja iväg söderut på egen hand med ringen, istället för att följa med och hjälpa till - något som uppenbarligen skulle behövas. Varför?

Jaja... på det hela taget är jag dock grymt imponerad av filmen. T.o.m. Arwen-grejen tycker jag är rätt väl genomförd. Se Krilles utläggning tidigare i tråden om varför denna stunt var en god ide.

Förresten... kan nån tala om för mig vad som händer i Isengård? Klonas det Uruks ur lera? :p
 

dibbe

Veteran
Joined
11 Apr 2001
Messages
76
Location
GBG
Re: För säkerhets skull

Hur svärdet än förs in i handlingen kommer jag att acceptera det, till och med om det är Arwen som smitt ihop det med sina egna händer och det överlämnas av Gollum ridande på en Balrog.

Blir detta före eller efter Sauron avslöjar att han är Frodos pappa, tro? :)
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: JIHAD!!!!

Mitt första klagomål på filmen är att den som film måste verka vldigt förvirrande för någon inte läst boken

Nja, min mamma förstod den utan problem, och hon har aldrig kommit genom förordet ens...

Men jag håller med dig om Moria: väldigt snyggt men minst lika opraktiskt. Fast vid närmare eftertanke så fanns det ju faktiskt väldigt få dvärgar, så det kanske inte är så orealistiskt i alla fall.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,320
Location
Helsingborg
Re: Märkliga beslut som fattas...

Nja det med Urukerna var ju inte så konstigt. Saruman skapade Urukerna ur vanliga orcher genom sin magi(Sauron inspirerad utan tvivel) och genom att korsa dem med de onda människorna. Det är typ magiversionen av genteknik och leran är deras "kokong" tills de är fullvuxna.

Och slutscenen var faktiskt en av de mindre förvirrande sakerna även om man inte läst boken.
Aragon släpper iväg frodo på grund av att han tvivlar på sin egen och resten av sällskapets kraft att motstå ringens makt.
Varför de inte kunde gjort som i boken är väl för att det är svårt att visa något annat än de mest grundläggande känslor på film och konversationen mellan Aragon och Frodo låter publiken få en liten insikt i hur frodo tänker.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Wee! Go Krille!

Otroligt men sant. För en gångs skull får jag säga: Go, Krille. Du har så rätt så. Sopa mattan med Tolkientalibanerna nu :)

- Ymir, håller helt med.
 
Top