Ironsworn co-op

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482
Jag och en vän gav oss på att testa ironsworn co-op igår. Jag tänkte skriva lite här med fokus på just co-opdelen

Ironsworn bygger på PbtA och har liknande mekanik med moves och icke-binära resultat. Den tänkta settingen är någon slags low fantasy-take på järnålder. Världen byggs upp under spel. Det finns en karta som har lite olika miljöer men den är tom i övrigt.
Det finns en inbyggd anledning till äventyrande i både setting och mekanik. Järn besitter mystiska krafter och är heligt, och människor svär eder på järn istället för på gudar eller familj.
Samtliga spelarkaraktärer är födda till att vara ironsworn, extraordinära människor som blir än mer bundna till sina löften när de svär på järn. De får regeltekniska följder av att misslyckas med eller överge eder. Alla spelare börjar spelet med en ed gällande ett åtagande de lovat att utföra.
Regelmässigt fungerar eder lite som klockor i Blades in the Dark.
Det följer även med en ganska rejäl slumpmotor som kallas för oraklet. Oraklet kan svara på ja/nej-frågor och generera innehåll. Oftast används en kombination av en av 100 verb och en av 100 substantiv. Det finns även tabeller som slumpar fram plottwists, problem som samhällen kan ha och liknande.
Jag skriver inte mer om regler här. Spelet är gratis i digital form och det finns massa genomgångar redan. Jag vill mest ge en bild av hur det kan bli om man spelar två pers spelledarlöst.

För att få lite feeling för hur skapande fungerar så beskriver jag karaktärsskapande här. Antagligen ganska bekant om man spelat PbtA förut.

Vi skapade karaktärer innan setting. Vi slog lite på oraklet och drog dessutom några slumpmässiga förmågor och skapade karaktärer med det som grund. Det finns inga klasser.
Min kompis fick namnet Akiya, rollen performer och målet obtain an object, samt karaktärsdraget wounded. Han drog en ritual som gjorde att han kan kommunicera med korpar. För att skapa en ed så slog vi verb + substantiv och fick lose language. Utifrån detta bestämde han att han fått sin tunga utskuren av en legendarisk hotfull medicinman som ville komma åt kraften att kommunicera med korpar. Akiya har svurit en ed att återta sin tunga.

Jag rullade namnet Nisus, rollen artisan, karaktärsdraget generös, målet find a home. Jag drog en förmåga som har med spårandet av monster att göra. Verb + substantiv blev leave land. Utifrån detta bestämde vi att Nisus är en skeppsbyggare och valjägare. Han har svurit en ed på att hitta ett nytt hem åt det folk han vuxit upp med. Varför behövs det? Vi slog igen. Defy Tool. Det fick oss att bestämma att byn vi bott i hade slavar, men de gjorde uppror och istället för blodspillan så förhandlade byborna om att få gå fria, lämna alla byggnader till de forna slavarna och hitta ett nytt hem.

Att spela co-op fungerade väldigt bra för oss. Både jag och min kompis gillar att skapa scener för vårt inre och vi är rätt bra på att ta och släppa kontrollen om vart annat. Ingen av oss behöver hålla hårt i uppslag vi kommer på eller liknande vilket jag tror hjälpte.
Berättelsen tog snabbt oväntade vägar för oss båda. Reglerna är ger en så pass bra struktur att det aldrig känns som att det blir godtyckligt. Även om vi hittar på alla händelser allt eftersom så finns det nog mycket ramar och regler för att inte tappa speldelen.
Just ederna gjorde att vi hade en riktning på en gång vilket kändes kul och smidigt. Att det dessutom går att ha flera eder samtidigt, och att de kan vara av varierande omfattning, gör att man har en bra gemensam riktning från början. Vi körde på att vi hade varsin större personlig ed och sen en gemensam lite mindre.
 
Last edited:

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482
Något som gör att ironsworn funkade så bra att köra spelledarlöst är dess användning av progress bars, vilket jag som tidigare nämnt motsvarar clocks i BitD. Progress bars är en enkel liten enhet med ett fält för namn/beskrivning och under detta 10 stycken tomma rutor. De används till flera saker, exempelvis uppfylla eder, ta sig framåt på en resa och besegra en fiende.

När man exempelvis bestämmer vad som krävs för att uppfylla en ed så graderar man omfattningen från problematiskt till episkt. Om en ed är problematisk att uppfylla så går det ganska snabbt. Man får då fylla i flera rutor i sin progress bar för varje framsteg. Om en ed istället är av episka proportkoner så får man bara fylla i en del av en ruta för varje framsteg.
Det finns tydliga regler för vad som räknas för framsteg. Det så pass öppet att det inte känns förutsägbart alls, samtidigt blir det aldrig helt random.
I och med den icke-binära resolutionsmekaniken så bildas det snabbt sidospår och komplexitet i berättelsen. Ett väldigt vanligt resultat är det PbtA-klassiska "Du lyckas, men...". Det som är snyggt med ironsworn är att de bakat in hänvisningar till oraklet i dessa "men". Man slår alltså i slumptabeller för att avgöra hur situationen blir värre.
Resultaten på slumptabellen är som synes ovan rätt abstrakta, vilket gör dem väldigt lämpade för co-op. Det är fantastiskt att diskutera fram vad oraklets spådomar innebär.
 
Top