verlandes spelar Starforged

verlandes.

rollspelskollektivet
Jag har upptäckt ett slags attityd hos mig själv kring solospel, en attityd som gränsar till snobbism. Och så vill jag inte ha det! Jag tänkte därför att jag skulle ge solospel ett nytt försök och tänker att det är roligare att göra det så här på forumet.

Under pandemin lekte jag en del med Ironsworn, tyckte det var lite småintressant men fastnade ändå inte riktigt. Upptäckte dock nyligen att jag har en "preview edition" av uppföljaren Starforged, så jag väljer det som spelet för denna kampanj. Min tanke är att jag uppdaterar här kanske varje torsdag, såtillvida att det senaste inlägget får åtminstone en upptumme.

Världen
Starforged är ett science fiction-spel och det första man gör är att rulla fram världens sanningar. Det är en halvlång process med en hel del detaljer, så för enkelhetens skull skriver jag bara ut några kärnpunkter här:
  • För tvåhundra år sedan anlände folket till Smedjan, en klotformig stjärnsamling i bana runt vår hemgalax. Vi flydde hit när stjärnorna i vår galax började slockna - ingen vet riktigt varför, den vanligaste teorin rör sig kring ett tidsrelaterat fenomen.
  • Resan hit var lång och utmanande. Nya kulturer uppstod på skeppen, som än idag lever kvar.
  • Folk lever i isolerade och utarmade samhällen, både på planeter och risiga rymdstationer.
  • Vår starkaste tradition, som lever kvar från vårt forna hem, är att vi svär vid järn. En sådan järned anses ett heligt band - har man svurit en ed åt någon så är det oerhört viktigt att man håller den. I våra samhällen består järnet av skärvor från De första skeppen - skärvor som går i arv i familjer.
  • Magi finns inte, men somliga har - genom parapsykologiska experiment - fått gåvor. Många samhällen fruktar dessa individer och de är avgjort paria.
Min rollperson
Rollpersonen ska också rullas fram. Det enda jag fubbade med var hennes efternamn, eftersom jag hittade ett som var lite skojigt med förnamnet jag fick.

Namn: Zari Nazari
Arketyp: Ockultist (detta ger mig asset-korten Outcast och Shade)
Bakgrund: Övergav sin familj efter att ha lärt sig en oroväckande sanning.

Detta känns som en karaktär som passar mig som handen i handsken. Jag ser framför mig något slags akademiker som upptäckt något verkligt världsomvälvande, något som också gjort henne till en kuf bland de sina. Det ockulta får mig rätt snabbt in på det lovecraftska, så jag funderar på om hon snubblat över någon cthuliana, kanske rentav något spår av Azathoth. De senaste åren har hon levt på att hitta vad information hon kan, språkat med likasinnade (och med halvt vansinniga individer), kanske fått tag i någon text från Den gamla galaxen som bekräftar observationer hon gjort här i Smedjan. Allt detta kan få vara lite vagt så här i början.

Kvar har jag nu att rulla fram detaljer kring mitt rymdskepp, välja en sista "asset", bestämma mina stats och välja ett "Background Vow", alltså det som kommer vara Zaris huvudmål i kampanjen. Men detta tänker jag att jag gör imorgon (?).

För att visa min seriositet i detta solospelande så köpte jag ett stock art-porträtt från Drivethrurpg. Denna är kanske lite mer monstruös än jag först tänkt, men det går kanske att inkorporera i hennes bakgrund på något vänster.

1779978951862.png

(Illustration av Jeshield)

Last edited:
Back