Nekromanti IRC rollspel. intresse undersökning

The_Karlsson

Veteran
Joined
10 Aug 2004
Messages
60
Location
Åstorp, Skåne
okej, kollar lite om intresset finns bland folk här att köra rollspel via IRC. Då IRC är det i särklass bästa chatt prototokoll som existerar.

Det är bara en tanke en så länge, inga planer på vilket spel, vad det ska handla om eller något sådant. Bara lite intresse fiskning.

Om det visar sig att intresset finns så kan det hända att jag sätter mig och knåpar ihop något som kan fungera. Blir det bra, WOHO, suger det, ja, sådant händer.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Det är inte som så at du har missat att dte finns ett matrix-liknande IRC-spel ? Du hittar mer info här.
Hoppas att det kan vara något för dig !
 

The_Karlsson

Veteran
Joined
10 Aug 2004
Messages
60
Location
Åstorp, Skåne
nja, jag tänkte snarare att man kunde lira Eon, D&D eller mutant kanske via IRC, då jag inte har några irl folk som är rollspelare söker jag detta via andra medier.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Eftersom jag har lite erfarenhet från IRC-spelande nu (säger jag i alla fall, fast jag mest apat mig) kan jag meddela att traditionella spel blir skitsvårt att spela över IRC, eftersom de flesta av dem innebär en hord bokföring som blir svårt att koordinera över nätet.
Dessutom blir det lätt så att en situation som går snabbt verbalt mellan en spelare och spelledaren tar enorm tid eftersom man nu ska skriva allt, tydligt så att man blir förstådd, och under den tiden får alla andra sitta och rulla tummarna.

That said, så är det askul.


Storuggla, lök på gammal sill i motljus
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Du har inte funderat på att köra via typ blogg eller forum istället? Då spel via internet skiljer sig rätt markant från traditionellt öga-mot-öga spelande tycker då jag att det är bäst. Inte för att jag har spelat via IRC, men har spelat via blogg.

Fördelen är att alla inte behöver sitta vid datorn samtidigt, så man tappar lite av spontanitet och tempo. Men man vinner på att all info finns lättilgänglig och att spelarna kan svara då det finns tid. Bokföring och sådant blir också mycket lättare att hantera.

Lycka till!
Jonas
 

The_Karlsson

Veteran
Joined
10 Aug 2004
Messages
60
Location
Åstorp, Skåne
jag har ju ingen erfarenhet av varken blogg eller forums roll, har ju läst vissa forumsroll och det verkar lite som att rollpersonerna har större frihet med var som händer med världen och hur slp reagerar och sådant.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Den tanken har aldrig slagit mig, eftersom de spel jag velat spela så mycket att jag migrerat utanför spelbordet och till internet har varit av den formen att de knappt haft någon bokföring. Den lilla som fanns tog thark hand om och gjorde en bot för :gremsmile:


Storuggla, lite speed får det vara
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Ok. :gremsmile:

Själv spelar jag TSOY via blogg. Jag tycker mediet är sjukt skönt. Vi har inga tider när man ska sitta vid datorn utan spelet sker kontinuerligt. Ofta har man en hög meddelanden från bloggen i inkorgen på gmail som man går igenom efter jobbet. Riktigt skönt och smidigt faktiskt. Varje scen börjar i ett nytt blogginlägg och så sker spelandet via kommentarerna. Man får schysst överblick och kan gå igenom allt som hänt tidigare utan problem med chatloggar och sådant. Men ibland kan det faktiskt bli speed också.

Men jag tänker inte pracka på någon det.

/Jonas, som inte lyckats somna och ska åka mot Borlänge om två timmar :p
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Fler chattar

Nja, nu är väl tråden lite piratad och så, och då kan jag lika gärna passa på att göra reklam, för ännu mer nätspel under förevändningen att jag inte skulle beskriva irc som ett ”överlägset” protokoll i alla aspekter. Irc gillar inte långa medellanden om man vill skriva sådana och upplevs som krångligt och svårttillgängligt för det stora flertalet. Jag föredrar lättillgängliga webb-baserade chattar.

---

Och vill man nu spela online så har jag två tips på bra svenska chattar på Syskonskapet.

Vampiri, som är en Old World of Darkness chatt (Vampyrer, varulvar och stackars vanliga dödliga i mörk nutid.) och Langtrue som är en fantasychatt. Bägge är igång dygnet runt, alla dagar i veckan så länge det finns någon spelare online. Det spelas i alla fall varje kväll och för det mesta mer än så, om man vill droppa in. (Spelandet ligger lite lågt under sommaren, men spel kan man som sagt få varje kväll så gott som garanterat).


Vampiri
Vampiri är det som är mitt huvudsakliga chattspels knark just nu, med många bra spelare och mycket intriger. Dessutom vaknade min inre 12åringa WoD fangirl till liv och tycker vampyrer är SÅÅ coola. Spelmässigt påminner det mer om lajv i sin struktur. Det finns en planeringsgrupp och off-gameledare som klanerna som samarbetar om att skapa mer övergripande intriger för chatten, men i grunden får varje spelare vara självgående för att skapa intriger kring mellan karaktärer.

Det finns alltså ingen spelledare som driver en samlad story utan tjugotalet spelare som håller i gång ett myller av intriger. Mänskliga karaktärer och unga vampyrer kan man logga in och spela på med direkten utan vare sig spelvärden eller bakgrund som måste godkännas, men mäktiga roller måste man sätta världen på och bakgrunden godkännas innan man får spela. Wod reglerna finns "osynligt", du har de dicipliner du har men inga tärningar slås och spelet bedrivs till 95 % friformigt.


Langtrue
Sedan finns fantsychatten langtrue (Extremt spretig standarfantsy, allt från alvninjor till sagoinspirerade älvor till lowfantasy horkarlar spelas) också. Och Langtrue är ännu friare, utan någon planeringsgrupp som hjälps åt att ordna större intriger utan bedrivs helt på de intriger spelarna skapar, och ingen kontroll finns på rollerna man spelar, eller vad som sker så länge man inte bryter reglerna i öppet spel. Friform och reglerna handlar mest om att respektera andra spelare.

Man måste köpa genren för att gilla chattarna, mörkt övernaturlig nutid (även om man inte måste spela emovampyr) respektive spretig standardfantasy men det är värt att prova på.

Så vill man spela online rekommenderar jag dom, chattarna har varit i gång i över tio år, och vissa av spelarna har hängt där RIKTIGT länge. Jag har själv bara varit fast i skiten så där… 6 år nu…

En stor dell av spelarna är mallan 20-30 (på vampiri majoriten) så det är rollspelare som spelar ganska "vuxet".
 

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
174
Jag har spelat online, dock inte via IRC utan via OpenRPG som är gjort för online rollspel.
Jag är iaf intresserad av att spela mer online eftersom jag inte har tillgång till folk att spela med IRL.
 

Nkari

Veteran
Joined
24 May 2002
Messages
192
Location
Örebro
På den tiden det begav sig så lirade jag väldigt mycket World of darkness online på White wolfs egen chatt, väldigt likt IRC och Vampiri har har många av mina bästa rollspelsminnen därifrån, speciellt Dark Ages Werewolf då vi hade underbara spelledare där och septen kändes verkligen levande iomed att vi hade en 20-30 spelare och en 3-4 ST's..

Bookeepingen skötte SL bra samt att dicerollers fanns som en sida där alla resultaten trycktes ut i klartext ett mycket bra sätt o undvika argument angående om man lyckas o shit.. :gremtongue:
 
Top