Invasiva monster och andra rester

I ett område i Glorantha byggde en gammal magisk högkultur ”the Stitched Zoo”, där de tillverkat olika hybrider av varelser som de ställde ut för visning och använde till rituella ändamål. Efter deras oundgängliga undergång flydde de här hybriderna till omgivningen, där många av dem klarade sig och förökade sig.

Det här är den starkaste teorin till varifrån ankorna kommer.

Det rollspelet finns.
Fast det där var väl bara klassiskt byt-perspektiv-upplägg? Spela de onda.

I rikemanskvarteret i staden har det på senare tid blivit allt vanligare med så kallade 'solkatter', kortvariga husdjur till familjens bortskämda småttingar. Det hela började ju rätt lugnt. "Pappa, ge mig en kanin!", "Mamma, jag ska ha en kattunge!" och liknande. Och när djuret växt till sig lite tröttnar ungen på sitt husdjur ganska snabbt, eller bara glömmer bort dess existens. Och när ingen längre bryr sig om det stackars djuret finns bara tre alternativ, antingen dör det, lär sig snabbt klara sig själv eller blir omhändertagen av en välvillig tjänare som ser dess lidande. Och det var ju hanterbart, när det handlade om vanliga djur. Men som det alltid blir när det handlar om folk med makt och pengar: mycket vill ha mer. När grannkompisen får en egen häst måste ju du ha något som bräcker det. Och med makt och pengar finns möjligheter. Så allt mer excentriska djur börjar efterfrågas. "Pappa, jag vill ha en papegoja", "Mamma, jag ska ha en giraff!" Och samma principer gäller än. Barnen tröttnar på de excentriska djuren. De släpps lösa och blir vilda eller omhändertagna. Och föräldrarna tvingas så småningom leta ännu mer excentriska varelser till sina bortskämda ungar. "Pappa, ge mig en basilisk", "Mamma jag ska ha en pegas". Legendariska varelser blir en dyr importvara. Bedragarna tjänar pengar på att gulmåla fiskmåsar, och att fast extra svansar på katter. Vissa får tag i äkta vara. Och ungarna tröttnar på sällskap och ansvar och flyttar intresset till nästa grej. En bebishydra släpps lös i stadens kloaker. En enhörning ses springa tillsammans med en flock vildhästar i Storskogen. Tjänarfamiljer ses rasta gargoyler och kalydoner i fattigkvarteret. Fiskmåsarna i hamnen parar sig med en lössläppt kockatris, och en ny art uppstår.

Och de adliga ungarna hittar nya husdjur i sagorn som de ber sina föräldrar om att fixa.
"Pappa jag ska ha en drake!", "Mamma, ge mig en demon!"

En skog med rosa björkar, en magistrid utkämpades här för ett par hundra år sedan och den rosa björken visade sig livskraftig.

Mitt ute på en helt platt äng ligger en liten kulle, tio meter i diameter och fem meter hög, men otroligt mycket blommor och små buskar som frodas något helt enormt. Det är effekterna av en välriktad hög med spillning ifrån en förbiflygande drake, i mitten går det at kräva ut de svårt korrugerade resterna av en riddare i rustning och dennes häst.

Ett antal stenstatyer av jägare, bönder, äventyrare, hjortar, björnar och älgar som förstenats av en basilisk för ett trettiotal år sedan. Finns också en hel skog förstenad av samma basilisk. Sitter några ganska förvånade fåglar av sten på en gren och "betraktar" rollpersonerna. Basilisken själv kan hittas förstenad då den stötte på några rådjur som evolverat fram silverskimrande päls som gjorde att basilisken såg sig själv.

En grupp orcher som tröttnat på deras stams krigiska traditioner och slagit sig ned i en skyddad dal och blivit jordbrukare. De löser alla dispyter genom en matlagningstävling och så får hela byn rösta på den godaste rätten. Några nybyggare till människor har fått reda på orcherna och är nu förtvivlade över att ha dessa onda varelser till grannar, barnen är också förtvivlade för orchbarnen är de enda jämnåriga barnen i området att leka med. Nu hyr barnen in äventyrarna att övertyga föräldrarna om att orcherna inte är farliga.

Är inte det här något som rollspel helt har missat? I fantasysettings (och andra) har vi alltid dekadenta furstar och glömda högkulturer, men vi har också monster och vandöda. Vilka fysiska och (van)levande rester av dessa finns kvar?

Jag tänker naturligvis på Pablo Escobars flodhästar, men vilka motsvarigheter kan vi hitta på? Bästa bidrag kommer skrivas in i en Ereb Altor-bok framöver!

Själv tänkte jag en straffkoloni av odöda som, för att i evighet straffa ogärningsmän (också ett närmast glömt ord f.ö), murats in i något hålrum som några ohälsosamt nyfikna äventyrare naturligvis knackar upp en öppning mot, i jakt på vad de tror är skatter.

Vad har vi mer för oväntade effekter av gärningar som verkar vara en bra/kul idé som visar sig vara rätt kassa...
Problemet med invasiva monster är att grundfaunan i de flesta rollspel är jävligt konstig till att börja med. Det är nog inte så många spelare som tar något större intryck om de inser att det här rostmonstret, den här neo-otyughen, egentligen hör hemma på den södra kontinenten. För de har ingen aning om huruvida monstren de slogs med på förra spelmötet var endemiska eller ej. "Ursäkta mig, alla ni kobolder här, är ni infödda eller invandrare? Firar ni midsommar?"
får mig att tänka på diskutionen som börjar i tredje rutan:
ggmain20060501.jpg

Girl Genius

Varje natt marscherar en här av skelett genom en glänta, de kommer ut ut skogen och marscherar över ängen till den andra sidan och försvinner i skogen. Det är en illusion lagd av en trollkarl som snedtände och dödades av de magiska flödena, hans död aktiverade en permanens på illusionen. Hans spöke kan ses sväva över den plats hans ben ligger i myllan i skogsbrynet och varje natt försöker han kommendera sin här att stanna, svänga, göra helt om och en massa annat men med samma misslyckade resultat. Han tror på sin egen illusion och är vid det här laget fruktansvärt frustrerad.

Varulv som gömt sig i en vargflock för att komma undan. Bildar sen par och förökar sig med någon ur flocken. Avkomman blir kentaurlika vargtaurer.
Ebberons ras shifters är skapade genom det andra hållet om jag mins rätt: ättlingar till en stor mängd varbestar som har ärvt några av de djuriska dragen och med mindre formändrings förmåga (naglar till klor, hörntänder till huggtänder, kroppshår till päls, m.m.).

Om man pressar samman kvarts, amerist eller citrin uppstår en piezoelektriskeffekt (energi genereras) varför alla fällor i underjordiska komplex som kräver energiutbrott för att starta en magisk effekt är byggt av dessa material.

Back