Re: Att bryta normen
De flesta rollspel utgår ifrån att kvinnor behandlas i dem precis som kvinnor behandlas idag, här och nu
...precis som män (Det beror på att de flesta rollspel inte är culture gaming-rollspel). Du skulle vara mer övertygande om du lyckades peka på något som
skilde sig åt mellan skildringen av män resp. kvinnor. Eller kan du förklara mer varför spel skulle ha en
manlig norm när det beskriver såväl män och kvinnor såsom de är idag?
På 1700-talet ansågs kvinnor inte vara kapabla att ta hand om sig själva, de var utestängda från affärstransaktioner, och de var inte myndiga - de satt helt i händerna på sina makar eller fäder. Att totalt ignorera det i ett historiskt rollspel tycker i alla fall jag är att totalt ignorera att det finns kvinnliga spelare. Eller spelare som spelar kvinnor. Då utgår man automatiskt ifrån synsättet att alla som spelar är män eller spelar män.
Hur tänker du här, egentligen? Kolla vad det är du skriver:
1) I det riktiga 1700-talet så var det skittråkigt att vara kvinna, eftersom kvinnor hade så litet inflytande. I ett äventyrskoncentrerat rollspel (såsom Götterdämmerung) hade det alltså varit nästan omöjligt att vara en kvinnlig rollperson och hoppas kunna uppnå något, av just de anledningar du räknat upp.
2) Götterdämmerung (som inte är ett historiskt rollspel) låter således spelvärldens kvinnor få fler friheter än sina historiska motsvarigheter - just
för att kvinnliga rollpersoner skall kunna få mer inflytande och mer rörelsefrihet; och följaktligen bli roligare att spela.
Det tycks mig som om du står på huvudet när du precis redogjort för hur Götterdämmerung anstränger sig för att det ska vara dugligt och roligt att gestalta en kvinnlig äventyrare - och sedan drar slutsatsen att spelet tar för givet att alla skulle spela som män. Hur går den ekvationen ihop?
Roligare att spela kvinnor = alla väljer att gestalta män?
I själva verket är det förstås precis
tvärtemot mot vad du just påstått. Vad du gjort för misstag här är att du tittat på spelet med dina culture gaming-glasögon. Ironiskt nog har du alltså tillämpat
ditt eget normaliserande perspektiv på ett rollspel med helt andra värderingsgrunder, och således dragit en tokig slutsats om vilka ställningstaganden spelet gör. Du måste frigöra dig från ditt normaliserande perspektiv för att kunna se vad spelet
egentligen gör. Du måste lära dig att läsa ett spel på dess egna villkor - och inte inskränka dig till att bara bedöma det efter din egen norm.
Eller tycker du att jag missförstått dig?