Nekromanti Invånartalen i Mundanas länder respektive deras militära styrkor[Demografica Mundana}

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Nya Invånartal
Det har tidigare talats om att samtliga länder i Mundana ska få sig en liten injektion innehållande högre befolkningsmängd – eftersom vissa nuvarande länder har EXTREMT låga invånartal. Men hur ska befolkningssammansättningen se ut? Vad jag tidigare hittat så ska exempelvis:

#Drunok(40.000) – minst 6-800.000, 1 miljon, 1.5 miljon eller 2 miljoner

#Västmark(40.000) - ?

##Cermira – ?

#Cirefaliska samväldet – lite knepigt om man ska räkna med gästarbetarna, Caserion har ju 160.000 invånare med 500.000 gästarbetare.

#Muhad – ett antal miljoner

#Asharien(190.000) – 1,9 miljon eller 2,9 miljoner (justerat så att ursprungliga värdet passar, 2,9 miljoner istället för 3.0 miljoner, Drunok ska då få 1040000 exempelvis)

#Soldarn(62-90.000) – lekt med multiplicering och jämförelser så alltifrån 1.3 miljon till 1.7 miljoner

#Jargien(6 miljoner) – multiplicering av antalet invånare/km vilket blir 14 miljoner, enkelt sätt kan man säga att alla stora länder dubblar sina befolkningar så: Jargien – 12 miljoner, Thalamur – 8 miljoner, Ebhron – 19 miljoner

Vill således gärna få lite spekulativa siffor så jag kan använda dem i mitt kommande spelande. Roliga saker: Jargien har fler soldater än vad det bor människor i både Västmark & Soldarn :D, Hertigen som vill störta Rikskonungen i Soldarn har 6000 invånare i sitt hertigdöme, medan 3000 av dem bor i provinshuvudstaden……

Militära styrkor

Olika länder har olika förutsättningar för storleken och kvalitén på sina arméer, oftast kunde verklighetens länder mustra upp någon enstaka procent – maximalt några st. Har tidigare lekt med tanken att sätta max 5 % av befolkningen i ett land som kan tas ut till krigstjänst. I Tokon plockar dom ut 72.000 klankrigare på en befolkning på 240.000 individer, medan Jargien kanske hellre kör med mer professionella trupper än tvångsinkallade jordbrukare i mängder. Jargien har, om jag minns rätt, 134.000 soldater på en befolkning på 6 miljoner vilket blir 2,23% av befolkningen.

Thalamur har 150.000 soldater på 4 miljoner vilket blir 3.75%, i fredstid har landet 20.000 soldater – 0,5%, Consaber i sin tur har lika mycket under fredstid – 10.000 soldater – 0,05%. Man kan diskutera teknologiska nivåer osv, men jag är i slutändan mest intresserad av att kort & koncist få fram en slutgiltig siffra – ”I krigstid har Thalamur möjlighet att kalla in 150.000 soldater…” – PERFEKT! Nöjer mig så!
Skulle önska att varje land gicks igenom och fick en siffra/antal/procent på antalet trupper – inte alla länder är beskrivna med siffror.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Som en grov generalisering kan man säga att de länder som redan har relativt icke-absurda invånarantal får sin befolkning multiplicerad med 2,6 i Demografica. De länder som har helt bisarrt låga invånarantal får sin befolkning åtminstone tiodubblad.

As for absoluta siffror på hur många som kan mönstras, känner jag mig spontant lite skeptisk till det. Det är så otroligt många faktorer som spelar in, och man kan alltid mönstra fler, bara att det sätter hårdare och hårdare press på ekonomin, resurserna och befolkningen. Men nån sorts grov riktlinje kan givetvis vara lämpligt.
Kärlekscraft said:
Precis, och min grova riktlinje för de militära är 5% av befolkningen för de riktiga jordbrukssamhällena. Men om ex. Drunok ska få sina minimala 800.000 invånare måste man köra 40.000 x 20=800.000, 20x istället för 10x. Man får nog då mödosamt gå igenom land för land och sätta befolkningssiffror och räkna ut maximala antalet styrkor. Consaber har ju 2,2% av sin befolkning inom sina miliära styrkor[44.000], medan Thalamur har 3.75%[150.000] som en jämförelse
Kärlekscraft said:
En rolig grej som jag har lite svårt att lösa är hur de stora länderna skulle kunna köra Colonan 2.0 om de ville: Jargien har, som jag nämnt, i nuvarande utgåvorna fler soldater än vad det bor folk i Soldarn - som just blivit föremål för ett korståg. Om nu bundsförvanten Asharien får sina 2.9 miljoner invånare och maximal 5% mönstringsgrad, skapar det en armé på 145.000 man. Jargien med sina 15.6 miljoner invånare har då 780.000 soldater och ex. Ebhron får 1235.000 soldater(en miljon, tvåhundratrettiofemtusen). Kontentan blir dock att de stora länderna skulle kunna sopa mattan med de små. Hur ser truppstyrkorna ut för Sunariskogen för att kontra detta? Hur isolationiska blir dvärgarna i Khazimbergen?

De nuvarande sifforna med 5% maximal mönstring ger Jargien 300.000 soldater för 6 miljoner invånare och Asharien med sina 190.000 invånare får 9.500 soldater att leka med.

Ingen fara! Drunok har fortfarande sina 45 riddare som vaktar den nordliga fronten!!
Ymir said:
Fast det är inte så enkelt, tror jag. Jargien kan tex inte mobilisera allt de har för att erövra Asharina, för då lämnar de sina kolonier oförsvarade. När man väl har ett imperium tar det väldigt stora militära resurser att upprätthålla det. Och när tex mongolerna anföll Khwaresm hade Khwaresm uppskattningsvis fem ggr så många soldater totalt sett, men det spelade ingen roll eftersom mongolerna genom sin mobilitet kunde se till att ha överlägset numerär vid varje isolerad battle. Så hur stora styrkor ett land har eller kan mobilisera är inte nödvändigtvis en säker indikator på dess militära makt. Därtill, många typer av samhällen kan säkerligen mobilisera mer än 5% både i teorin och praktiken; i Mundana har vi tex stäppnomader och tiraker, som i krigssituationer borde kunna mobilisera skräckinjagande stora delar av sin befolkning. IRL varierar arméers generella storlek även mellan olika historiska epoker och kulturer, beroende på teknologi, ekonomiska och organisatoriska förhållanden, med mera - då Mundana enligt mig är låst i en high-level equilibrium trap borde detta egentligen innebära att arméer kan bli tämligen stora, eftersom manpower är asbilligt, jordbruksöverskottet högt, och förödande och decisive krig väldigt sällsynta.
Kärlekscraft said:
Nej, Jargien kommer verkligen inte allt mobilisera allt dem har för en invasion av Asharien. Dock har de överrumplande numerärer i jämförelse med de mindre länderna. Hur ska Soldarn klara sig med sina 1.200 soldater i Solds Garde om Takalorr bestämmer sig för att frakta upp 80.000 tirakkrigare? Stäppnomader och dylikt kan just som du säger, mobilisera enorma mängder sett till jordbrukssamhällena. Men siffror för de agrara samhällena vore trevligt, nuvarande Thalamur har ju sin siffra på 3.75% - 150.000 soldater, de kan säkerligen dra till med ännu flera så siffran blir 200.000. Men vart ska man dra gränsen?

Ska nya Jargien med 15.6 miljoner invånare få ca 1 miljon soldater till sitt förfogande medan ex. Asharina länderna har hundratusentals trupper? Vi behöver således sätta ner foten lite och ange siffrorna som man sedan kan laborera med ännu mer tvångsinkallade som ett exempel.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Så om man då kör med de genomsnittliga nya talen för antalet invånare[x 2.6]:
Jargien - 15.6 miljoner [Ursprungligen: 6m]
Thalamur - 10.4 miljoner[Ursprungligen 4m]
Consaber - 5,2 miljoner (hos mig 6,5 miljoner, eftersom jag kör med 2,5 miljoner istället)
Ebhron - 24,7 miljoner [Ursprungligen 9.5m]

10 x gamla värdena, för de mindre länderna blir det lite problematiskt. Drunok behöver x 26 för att nå upp till en miljon,104.0000.
Och Drunok skulle ju ha 1, 1,5 eller 2 miljoner? Funkar bättre för Asharien med sina 190.000 som nu blir 1,9 miljon - eller snarare 2.9 miljoner? Soldarn skulle då få 174.0000 invånare.

#Varför inte bomba på när man ändå är på gång - för att jämna ut det lite - och kanske ge Asharien 3-4-5 miljoner invånare och kanske Soldarn 2-3-4 miljoner invånare?
 

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
Finns det några planer på några officiella nya siffror för rätta gamla böcker?
Sitter nu själv med en kampanj i Asharien och känner att med tillkomsten landet Cermira så känns jaladömmet Jarla väldigt, väldigt tomt och öde i sin original form. Måste säga att jag tycker att Cermira befolkning känns väldigt stor.
Känns även lite skumt att de är helt utan en flotta känns ju som en väldigt stor risk att någon skulle göra sjöblockad på floden för att stoppa alla skepp till och från Cermira-stad vid en konflikt.

Jag har även innan Cermiras tillkomst känt att befolkningsmängden i Jarla inte gick ihop med beskrivningen som av jarldömet och dess vikt för resten av Asharien. Så här är vad jag har gjort med Jarla i min kampanj. Räknar med strax under 50 000 invånare i Jarldömet (från bokens original på 5000).


Jarla ca 5000 invånare i staden och låtit staden vuxit sig utanför murarna.
Foran Rim 700 invånare och placerat fyra byar med ytterligare ca 100 invånare vardera mindre en en dagsmarsch ifrån Foran Rim
Lundaby 350 invånare.
Lite mer än en dagsmarsch söder om Lundaby by har jag placerat en by med 250 invånare som sysslar med jordbruk.
Naluni 200 invånare .
Slätten öster mellan Naluni och Rounfloden är ett område med mycket boskapsskötsel, fler små byar och en större by med 300 invånare och egen storman.
Norra vallen en ny stor by med ca 450 invid vägkorsningen strax norr om Norra vallen.
Nedanför Audet berget längsmed bifloden till Rounfloden ligger en by ca 450 invånare och egen storman. Byn är väl befäst och det finns även ett gammalt fort. Uppe i berget ligger en silvergruva och en by med 100 invånare.
Övrigt: 40 tal byar med kringliggande gårdar där de flesta livnär sig på fisk längsmed Rounfloden eller jordbruk inåt land.Finns även flera byar som sysslar med brytning av ockra och järnmalm i dagbrott och gruvor i södra delarna av jarldömet
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Boldtaar;n150547 said:
Finns det några planer på några officiella nya siffror för rätta gamla böcker?
Sitter nu själv med en kampanj i Asharien och känner att med tillkomsten landet Cermira så känns jaladömmet Jarla väldigt, väldigt tomt och öde i sin original form. Måste säga att jag tycker att Cermira befolkning känns väldigt stor.
Känns även lite skumt att de är helt utan en flotta känns ju som en väldigt stor risk att någon skulle göra sjöblockad på floden för att stoppa alla skepp till och från Cermira-stad vid en konflikt.

Jag har även innan Cermiras tillkomst känt att befolkningsmängden i Jarla inte gick ihop med beskrivningen som av jarldömet och dess vikt för resten av Asharien. Så här är vad jag har gjort med Jarla i min kampanj. Räknar med strax under 50 000 invånare i Jarldömet (från bokens original på 5000).
Det har åtminstone funnits planer på "Demografica Mundana" som ska rätta till de skeva befolkningsiffrorna. Exempelvis så har Soldarn som är typ 16 gånger bördigare än Asharien har inte ens hälften så många invånare. Extra skevt blir det när man jämför nyare siffor med de gamla. Det finns tex mer än dubbelt så mycket alver i Sunari som det finns människor i Asharien, Soldarn, Västmark och Damarien tillsammans. Cermira har också nyare befolkningssiffror som därför framstår höga i jämförelse.

Angående begreppet flotta har jag en bestämd känsla av att det betyder "militära fartyg som kan segla på öppet hav" och inte båtar som går att föra krig med. Jag vet inte om det nämns att någon nation besitter flodbåtar av militär natur.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Mycket riktigt kommer uppdaterade befolkningssiffror att publiceras, även om det ännu är oklart i vilket sammanhang. De i nuläget officiella siffrorna som finns gäller Cermira (185.000 invånare, 5 invånare per km[SUP]2[/SUP]) och Nermada (650.000 invånare, 20,3 invånare per km[SUP]2[/SUP]) - och nej, Nermada har inte ungefär 10 gånger så många invånare som Soldarn. :grin:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Vad folkmängden i Cermira och Nermada anbelangar har Helmgast redan flaggat för detta på sin hemsida; Cermira och Nermada är mycket riktigt designade efter de nya befolkningssiffrorna som gäller i Mundana från och med Eon IV.

Flotta för flodstrid, sedan...i vår värld har slag av någon vikt såvitt jag vet bara skett på floder i Kina. Det tycks krävas floder av Chang Jiang-magnitud för att det ska vara lönt att utrusta stora flodseglande flottor. Raunfloden i Mundana är ju dock väldigt, väldigt stor; förmodligen är den på långa partier minst lika bred som Volga. Asharierna behöver båtar för att korsa över till Cermira; det finns inga broar. Men båtar på floden hade kunnat nås med bågskyttevolleys och kastmaskiner från stranden, och angripas från hastigt insamlade småbåtar samt med fire ships och allt möjligt annat. En asharisk flotta på floden är därför inte ett jättestort hot, i synnerhet inte som Cermira är mer eller mindre allierade med cirefalierna vars flotta hade mosat den ashariska. Mer än något annat är raunfloden faktiskt en naturlig och viktig barriär för Cermira, eftersom den och dess system av försvarsborgar kraftigt försvårar invasionsförsök från Drunoks och Ashariens överlägsna men landbundna arméer.
 

Toman

Warrior
Joined
10 Jun 2011
Messages
266
Location
Bohuslän
Finns siffrorna klara? I mitt tycke är ju detta errata och borde kastas upp så fort de finns.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Toman;n151000 said:
Finns siffrorna klara? I mitt tycke är ju detta errata och borde kastas upp så fort de finns.
Inte alla, vilket är en av anledningarna till att det dröjer. Det rör sig inte heller enbart om en ren uppskrivning av siffrorna, utan det ska även tillkomma nya städer i ett antal olika riken.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Ymir;n150914 said:
Asharierna behöver båtar för att korsa över till Cermira; det finns inga broar. Men båtar på floden hade kunnat nås med bågskyttevolleys och kastmaskiner från stranden, och angripas från hastigt insamlade småbåtar samt med fire ships och allt möjligt annat.
Tja, är man så förberedd på var fienden kommer landstiga kan man i regel massakrera dem när de försöker stiga ur sina båtar. Om inte den landstigande styrkan har ett extremt numerärt övertag och är väldigt väl koordinerande kommer en försvarande armé på stranden kasta dem tillbaks i floden om de inte är totalt inkompetenta.
Tricket är förstås att landstiga där fienden inte väntar på en, eller invänta en lagom kall vinter och promenera över isen.
 
Top