Nekromanti Intruduktion hur gör man.???

Farbror Funkus

Warrior
Joined
6 May 2003
Messages
320
Location
Hemma hos Faster Funkus?
Goddagens alla hmm snälla forumiter.
Jo funkus undrar hur man introducerar spelare i Neotech.
Hur svårt ska äventyret va?
Hur mycket vapen,cybertech,droger o biotech sska finnas med?
Ska det vara 500 eller 50.000 euro i belöning?

Tack på förhand.
MVH
Farbror Funkus.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Ja, man bör nog inte gå ut alltför hårt. Jag skulle nog inte ha något cybertech med första gången. Varken för spelarna eller för spelledarpersonerna. Vidare så skulle jag låta spelarna bli hemma i världen innan jag satte igång det som jag tycker är mysigast med Neotech, nämligen alla maffia och gangster "äventyr" man kan spela. De är okej att ha som första äventyr (Jag kommer inte på något bättre ord. Jag skyller på att jag är nyvaken...) då de är spännande, actionfyllda men man måste ändå ha hjärnan med sig. Belöningen beror lite på vad de gjort. Låt det vara en rimlig belöning. Dvs 2 € om de hjälpt en tant över gatan och hon nödvändigtvis måste ge dem belöning, 2000 € om de hjälper polisen att fånga en förrymd brottsling, 2000000 € om de lyckas smuggla in ett ton knark från Colombia (Dåliga exempel, jag vet...).
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Ingen orsak...

...och hoppas det går bra för dig... Med lite tur får du fler tips här, för du ska inte bara lyssna på mig, även om jag förstår att det är frestande... :gremwink:
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Tja...

Mina spelare började med att spela omyndiga ocybrade duktiga 15-åringar i Kalifornien.
Dom äventyren fungerade ganska bra som introduktion till Neotechvärlden.

Å andra sidan så har våran spelgrupp en märklig ovana att spela ungar hela tiden :gremcrazy:
Fördelen är att man är tvungen att börja smått när rollpersonerna är barn, och om man börjar smått så brukar det vara ganska enkelt att introducera världen.

/Naug, påpekar vad hans spelgrupp har gjort i 2 kampanjer nu
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Re: Är Showdown Berlin bra?[NT]

Om du inte har allt för mycket erfarenhet av NeoTech världen så är väl äventyret ok. Har du lite mer erfarenhet och inte gillar styrda äventyr så skulle jag nog råda dig att lägga dina slantar på något annat.



Tzimisce
 

SkitRobin

Veteran
Joined
10 Jun 2003
Messages
30
Location
Bräkne-Hoby
Jag ska nu inte bara introducera en spelare i Neotech... Jag ska introducera han till rollspel överhuvudtaget. Jag kör dock på som vanligt: (Spoiler för mina spelare (Oscar, läs inte!))
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">[color:"#DDDDDD"] Cybertech, Maffian (i detta fall Yakuzan), intriger hit och dit, hemska överraskningar, etc... </font></td></tr></table>

Fast, jag kanske borde ta det lite lugnt i början... NÄÄÄÄ! :gremgrin:
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Njae.

Det var inget speciellt direkt; ett inbrott, en belöning. Det enda skojsiga när jag spellede äventyret var att spelarna lade ner mycket förarbete och planerade inbrottet ganska väl - och att det sedan gick käpprätt åt helvete.

Och ett särskilt bra introduktionsäventyr var det inte heller, inte något utöver det normala i alla fall.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
WANTED - Dead or Alive - Reward: $25,000

Personligen vet jag inget tristare än att få pengar som belöning efter ett äventyr (jag skulle föredra inget framför pengar, faktiskt). Personligen tycker jag att hela belöning-efter-äventyret-konceptet känns otroligt krystad och tillgjort. En belöning ska vara något som man råkas få eftersom det känns logiskt, inte för att det är ett kriterie för att det ska få kallas äventyr/uppdrag/kampanj/whatever. Att vartenda uppdrag sedan inte ska vara ett där man tydligt får instruktioner av en uppdragsgivare att göra något är också väldigt viktigt för att man inte ska ledsna. Baka in äventyren i varandra så att det ena leder till det andra. Ja, bäst är om man kan lämna hela definitionen av äventyr över huvudet taget, så att allt smälter ihop till en trovärdig kedja av händelser. (hmm... kom nog lite från ämnet tror jag)

Nåja. Som belöning tycker jag alltså att man ska få intressantare saker än pengar, som någon intressant pryl, en mäktig kontakt och eventuellt en 'tjänst' från denne, möjlighet att fortsätta på ett nytt, större äventyr, sitt liv (kanske man kan slippa fängelset) eller något annat som sedan kan komma till en mer specifik användning i spelet. Något som bygger vidare på kampanjen helt enkelt. Får man pengar så innebär det oftast att man bara suddar ut två-tre siffror på rollformuläret och skriver dit några nya.

Det är väl OK att ge spelarna pengar som belöning om de har det som mål. Kanske de måste samla ihop $25,000 innan veckans slut som ersättning till den colombianska knarkkungen El Barra för att man råkat ta fel på hans kurir istället någon annan typ man var ute efter för att han inte ska se till att få en dödad.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
...

"Är en DO take'em'out för mycket?"

...om du anser att den kan föra kampajen vidare och att den inte förstör den så är det inte för mycket. Jag vet ju liksom ingenting om din kampanj så jag kan omöjligt veta om det är för mycket eller ej. Men...

Skulle jag få en sådan som "belöning" vid en punkt i kampanjen för något jag gjort och det var liksom inget mer med det, utan jag hade den bara och kunde göra vad fan jag ville med den, så hade jag tyckt att det var en trist belöning. Om jag däremot hade ett mål med den, t.ex. att jag behöver en dylik långdistanspuffra för att mörda någon person så hade det varit intressantare.

Så, tänk inte på vad som är för mycket eller för litet. Tänk på vad som skulle vara kul och trovärdigt att få. Dessutom, det är inte så ofta som man bara får något efter ett uppdrag med tydliga instruktion man fått av en uppdragsgivare. Ofta vet man exakt vilken belöning man ska få. T.ex. så skulle jag kunnat få den där DO take'em'out:en eftersom jag lovade vapensmugglaren som hade den att hämnas på en typ som lurade av honom en leverans för tre veckor sedan. Jag hade alltså typ sagt: "Vad ska'ru ha för bössan?" varpå han svarat med en summa som var betydligt högre än de jag hade tillgängliga. Därför erbjöd han den alternativa betalningsmetoden eftersom att min rollperson såg ut att vara en våldsam typ med kompetens nog för något sådant.

Problemet är bara vad öriga rollpersonen ska få i en situation som i exemplet ovan. Å andra sidan var ju exemplet ovan antagligen inget stort, utan bara ett litet sidouppdrag i en kampanj, eller nå, så ens kompanjoner kan nog följa med som en ren tjänst. Eller kanske de också vill ha den dör personen död?
 

Farbror Funkus

Warrior
Joined
6 May 2003
Messages
320
Location
Hemma hos Faster Funkus?
Re: ...

ag vet ju liksom ingenting om din kampanj
Ja har tänkt mig så här:En morgon vaknar en av rollpersonerna att det ringer på dörren.När han öppnar för att se vem det är har den som ringt på försvunnit men kvar står en väska i plåt.Väskan är försedd med ett kodlås men i ett kuvär som sitter fast på handtaget ligger en lapp med numren 88921.En spelare med IQ över tre kommer snabbt att lista ut vad det är det där numret står för.Numret som står i kuvärret är självklart koden.Nåja när rollpersonen väl fått upp väskan så ligger där en lapp där det står ett namn på ett stort köpcenter i staden.Där ligger också en nyckel med numret ingraverat 73 på.Om man undersöker väskan lite närmre märker man att den har dubbelbotten.När man väl har fått upp den första botten så ser rollpersonen att det ligger 5.000 euro i sedlar utplacerade i buntar med 100 euro var.Rollpersonen kontaktar förmodligen sina medspelare som väldigt gärna tillsamans med den försdtnämde vill se vart nyckeln leder till.När dom väl har hittat det(Ett skåp med nummer 73 som ligger i köpcentrat)Så hittar dom en mobiltelefon med ett nummer fasttejpatt på baksidan.När dom ringer upp just det numret svarar en röst.Ugglegränden 24 17.00 man hör sedan ett klick från en telefon lur som läggs på.därefter slutar mobilen att fungera och om man efter det försöker ringa upp det numret så svara en röst :Numret du söker finns inte var god försök igen.Om rollpersonerna går till ugglegränden så visar det sig vara en rik avdelnings chef på ett megaföretag som fått sin dotter kidnappad av Sydamerikanska karteller eftersom han inte lät sig mutas att låta ett av företagets oljeriggar ta upp en container med cocablad.Rollpersonernas upgift är att knäppa en av ledarna och befria chefens dotter.Dom får lite mer en ett enkelt prickskyttegevär tillexempel IR goggles djungelutrustning och lite påfyllning med hushållskassan.Någon av en rollpersons kontakter jobbar nu som livakt åt avdelnings chefen.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
-.,-.,.'¨'

Du borde sluta läsa här om du inte tål kritik, eller nå.

Varför är det ett kodlås på väskan när man ändå får lösenordet? Och varför är det en dubbelbotten i den? Det är väl ändå meningen att rollpersonen ska hitta förskottet av pengar? Försöker avdelningschefen som vill använda hans tjänster lura honom? Jag menar; både kodlås och dubbelbotten som båda saknar betydelse? Och varför är inte mobilen i väskan utan i köpventrat? Och varför får de en mobil öber huvudet taget istället för enbart telefonnummret? Eller varför inte ett enkelt brev där mötesplatsen framgår.

Jag tycker det verkar som att du anstränger dig för att göra det mystiskt men jag tycker snarare att det bli ologiskt och mer komplicerat än nödvändigt.

Dessutom lär det ju behövas ett motiv varför just rollpersonen väljs ut istället för någon förstaklassig superagent eller varför inte avdelningschefen gjort en internutredning av det hela så att megaföretagets egna styrkor tagit åt sig uppdraget. Men det kan ju ganska enkelt lösas genom att rollpersonen har en passande bakgrund och att knarklangarna har någon insider i företaget som kommer att rapportera om något olustigt händer varpå flickan avrättas. Eller nå.

Och, för sådana där typer av rena uppdrag så är det ju oftast man får betalt i pengar. Det jag skrev innan om belöningar var mer om äventyr som man dras in i vare sig man vill det eller inte. Jag själv gillar inte alls denna typen av uppdragsupplägg, d.v.s. att uppdragsgivaren söker upp en och ger en ett uppdrag som man får en belöning för om man klarar.
 

fusk

Warrior
Joined
5 May 2003
Messages
233
Location
Alingsås
Re: -.,-.,.'¨'

de flesta av dinna frågor kan besvaras med att avdelnings chefen är ovanligt paranoid och har skäll att mistänka att företaget är inblandat i det hela. då skulle han tex kunna skicka en företags kurir med väskan och senare skicka koden med ett vanligt bud. han skulle naturligtvis inte vilja att mobilen skulle gå att spåra så han har fixat fram två anonyma(engångs)mobilkonton.
det läskiga är att han inte är helt bakom flötet när han gör sådana saker :gremcool:
jag menar. varför skulle företaget inte vilja smuggla cocablad. :gremlaugh:
 

Doda

Veteran
Joined
17 Dec 2002
Messages
73
Location
Karlstad
Running Man

Vi gjorde såhär:
Spelarna är med i ett TV-program inspirerat av Stephen Kings bok Running Man, och till viss del av animefilmen Battle Royale. Spelarnas uppgift är att överleva en månad. Det som gör TV-showen spännande är att de jagas av 20 specialutbildade, välbeväpnade "jägare", som har enorma medel till sitt förfogande. Varje dag måste de filma sig själva med den GPS-utrustade videokamran och skicka filmen till TV-bolaget för att visa att de lever. Om de dessutom lyckas filma några bra actionsekvenser, helst konfrontation med en "jägare", får de lite pengar insatta på sitt specialkonto (kontot innehåller vid månadens börja 50 euro, övriga konton är låsta. Att filma lite action är med andra ord livsnödvändigt.

Simpelt, men roligt för nybörjare, och ett bra sätt att introducera världen.

/David
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Running Man [OT]

"animefilmen Battle Royale"

Vass? Finns den som anime också? Spelfilm, manga och bok visste jag om, men anime?


Storuggla, borde nog samla
 
Top