Nekromanti Introtexters vara eller inte

walderik

Veteran
Joined
4 Mar 2002
Messages
140
Location
Jönköping
Vad tycker folk om de där obligatoriska introtexterna till rollspel och hur man rollspelar som är med i varje nytt rollspel man köper? Är dom inte ganska meningslösa?
Dessutom, det kostar ju pengar att köpa dom. Det blir ju någon krona per sida meningslös text ändå.

Ok, om man är helt nybörjare kanske man har någon anledning att läsa dem, men inte annars. De flesta lär sig ju ändå vad rollspel är via kompisar.

Min mening är alltså, sälj sånt text separat för dom som vill ha det. Har jag fel?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Min mening är alltså, sälj sånt text separat för dom som vill ha det. Har jag fel?
Det beror på. Är det ett spel som har en uttalad inriktning mot avancerade, erfarna spelare så behövs de inte. Är det ett spel som kan hamna i händerna på en nybörjare så bör de vara där.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,600
Location
Helsingborg
Varför ska man ha bilder? De tar ju bara upp plats och kostar pengar.. Jag tycker det är lite samma sak här faktiskt..

Visst kan de vara menlösa, men i några fall bringar de stämning.. Som Kults korta texter (det enda jag läst i Kult) eller Feng Shuis texter i slutet av ett kapitel.. En bild säger mer än 1000 ord och en introtext kan väl matcha det.. Men det gäller att författaren kan skriva.. Det kan denne inte i många fall..

Visst kanske man inte läser introtexterna först, men sedan kanske man vill utveckla sig lite och börjar titta på dem och kanske få nya infallsvinklar.. Det är som stämningstexterna på Magic-korten.. Efter 1-2 års spelande så började jag läsa dem..

Dessutom så kan man få en överblick av dels hur rollspelet är genom att snabbt läsa introtexten och dels kan man få en idé om hur spelskaparen vill framföra sitt rollspel..

Som sista grej så kan stämningstexterna göra så att man får en paus från regelläsandet..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som bara kom på fler och fler anledningar till att ha dem medan han skrev

<FONT SIZE=1>[edit] Lade till ytterligare en anledning till att ha dem</FONT>[color:"green"]
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,957
Location
The Culture
Jag tycker inte bara att de är bra, jag tycker att de ska utökas. Man ska som spelförfattare alltid anta att det rollspel man skrivet ska vara någon nybörjares första rollspel. Därför ska man ha med en tydlig och pedagogisk förklaring av hur rollspel går till och ett långt och förklarande exempel så att nybörjaren fattar vad det är han ska hålla på med.

Jag är i alla fall beredd att betala ett par kronor extra för att nybörjaren ska förstå vad rollspel går ut på och inte överge hobbyn innan han börjat.

/tobias
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Varför ska man ha bilder? De tar ju bara upp plats och kostar pengar.. Jag tycker det är lite samma sak här faktiskt..
Nej, bilderna tycker jag att man kunde plocka bort. När jag vill läsa text med bilder läser jag serier, inte rollspel.
 

Boll

Veteran
Joined
28 Jul 2003
Messages
179
Location
Stenungsund.
Skulle det inte blir rejält tråkigt utan bilder i rollspelsböckerna?

Jag kan ju bara ta Jorges Bestiarium som exempel - skulle inte bilderna finnas med där så skulle iaf inte jag få samma känsla när jag läser igenom sida efter sida med varelser och monster. I regelböckerna kanske man skulle kunna klara sig utan bilder, men jag tror fortfarande att det skulle sänka intrycket man får av spelet om man blev tvungen att själv fantisera ihop hur man tror att världen ser ut.

Jag kan ju återigen ta DoD6 som exempel; jag skulle inte alls få samma uppfattning om hur Trudvang ser ut om jag gått miste om alla stämningsfulla bilder av Peter Bergting.

Så min åsikt är: Mer stämningsbilder i rollspel - absolut inte mindre!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,600
Location
Helsingborg
"Nej, bilderna tycker jag att man kunde plocka bort. När jag vill läsa text med bilder läser jag serier, inte rollspel."
Jag vet inte om jag kan hålla med.. Bilderna tjänar ju till många ting, för många för att jag ska orka rabbla upp dem här..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som mest är onödig i sitt inlägg och ville poängtera att ironi inte funkar på nätet

<font size="1">[edit] Haha, såg att det var någon som trodde troberg var seriös [color:\\"green\\"]när han i faktiskt var det[/color] (ännu en edit, markerad med grönt)</FONT>[color:"green"]
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Jag var seriös

Varför kan man beskriva utmärkt hur saker och ting ser ut och funkar utan bilder i en bok, men inte i ett rollspel?

Varför kan man läsa HP Lovecraft eller Tolkien utan blider, men i spelen Call of Cthulhu och MERP så förväntas de finnas?

Enkelt. Tradition. Inget annat. Vi är vana vid att förvänta oss bilder i spel och blir därför missnöjda när de inte finns. Vi blir inte missnöjda för att de behövs, utan för att vi förväntar oss dem.
 

CGH

Warrior
Joined
2 Sep 2001
Messages
288
Location
Utanför Linköping
Så här sa Walderik

Vad tycker folk om de där obligatoriska introtexterna till rollspel och hur man rollspelar som är med i varje nytt rollspel man köper?...
....Ok, om man är helt nybörjare kanske man har någon anledning att läsa dem, men inte annars. De flesta lär sig ju ändå vad rollspel är via kompisar.
Sen sa Han:

Som sista grej så kan stämningstexterna göra så att man får en paus från regelläsandet..
Jag tror ni har missförstått varandra. Walderik pratar om texter som beskriver vad rollspel är medan Han pratar om texter som ger stämning .

(Om vi ska börja prata om stämningstexter kanske det skall göras till en ny tråd, eller så får den här tråden handla om "texter i rollspel som folk kan tycka är onödiga" i allmänhet. Kanske...)
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Njaee...

Det skadar väll inte att man har en liten text med vad rollspel går ut på & framförallt så vill jag gjärna ha en snabb samamnfattning om spelet i förtexten. Sånt är ju alltid smidigt.
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Rollspel målar inte upp bilder själva...

...vilket är varför jag tror bilder uppskattas...

Visst, väldsbeskrivningar tycker jag skulle kunna vara utan de obligatoriska bilderna, men helt ärligt; hur mycket pirrar det i magen för att läsa vidare när man läser om hur man räknar ut KP för små och medelstora rollpersoner, eller regler för hur mycket ett skepp kan lasta utan att forlora hastighet. Bägge i regelklumpar om 2-6 A4sidor styck.

HP Lovecraft och tolkien målar upp bilder, rollspel förklarar fysiken bakom bilderna, därför anser jag att bilder är ett bra hjälpmedel...

/Mask
 

CGH

Warrior
Joined
2 Sep 2001
Messages
288
Location
Utanför Linköping
Men varför är det bättre utan bilder?

Du förklarar bara varför saker ser ut som dom gör, inte varför det är bättre utan bilder.

Att det går att vara utan bilder är väl ingen anledning att vara utan dom? Vad är det som du stör dig på i bilderna?
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Fe open yuh eyes an coo pon picture

snarare för att en bok som inte är skönlitterär och dessutom tar upp en massa tråkiga saker som regler osv behöver något att variera informationsintagandet med.

Lite som i faktaböcker. Varför visar de bilder av hur forna nationers klädsnitt och dylikt när de lika gärna kan beskriva det? En bild är vacker (eller det får man hoppas att den är iaf), bryter och varierar texter ganska skönt och är helt enkelt intressant att snegla på.
 

CGH

Warrior
Joined
2 Sep 2001
Messages
288
Location
Utanför Linköping
Jag skulle vara glad om jag kunde hänvisa till någon allmänt accepterad text om vad rollspel är, som var gratis och mycket lättläst och -tillgänglig. Det skulle lösa en massor problem.

Men ingen tycker att rollspel ska spelas på samma sätt så det skulle funka dåligt.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,674
Location
Uppsala
Jag planerar att göra detta upplägg i mitt stora hemmaprojekt:

1) Skapa ett introduktionshäfte (Dark Descendant) som beskriver spelets koncept i stort, regelsystemet och sedan hur du använder dig av det och vilka möjligheter du har.

2) Göra själva grundboken (Dark Spire). Systemet igen (samma som i introduktionen), men konceptet i detalj och med flera olika infallsvinklar och möjligheter för den intresserade spelledaren. Ingen information för nybörjaren överhuvudtaget.

Och varför? Jo, om folk provar på spelet någon gång är chansen större att de tycker det är intressant. Men de slipper tragla sig igenom allt material som finns för att kunna prova ett scenario eller två. Det räcker med ett 30-sidors häfte matnyttig information som ger dem allt det de behöver för att använda spelet, men väldigt odetaljerat.

Sedan kan den som så önskar expandera sin syn på spelet genom att skaffa sig själva grundboken.

Mallen är ju redan väl beprövad. Många d20 produkter (och andra för den delen) skapar först introduktionsboxar (äventyrsboxar) innan själva spelen når marknaden. Jättebra, tycker jag... om det inte vore för att dessa äventyrsversioner ofta är ganska dyra.
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
personligen så vill jag ha ett rollspel så dummie-säkert som möjligt. Finns inget värre än ett spel som tar saker förgivet. Dessutom så finns det mer stämning och tips än vad man tror i förtexter. Jämför "vad är ett rollspel?"-texterna i spel som Usagi Yojimbo, Västmark och Call of Cthulhu t ex. De är alla väldigt starka på att poängtera ungefär hur spelet är tänkt att spelas (även om alla är fria att spela på sitt sätt). Det är en bra sak för att inte rollspelande i olika spel ska bli likriktat.

Introduktionstexter och "vad är rollspel?" finner jag vara lika viktiga som exempeläventyr i böckerna (skäms sengoku! <- saknar ett)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,600
Location
Helsingborg
Asch, alltid gör jag fel

Nästa gång jag ska yttra mig ska jag bannimig läsa inlägget flera gånger..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som nus inte hela,r kan skriv a ordtntligt (GAAH!)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Re: Men varför är det bättre utan bilder?

Vad är det som du stör dig på i bilderna?
Att jag måste betala för dem.
Att jag måste bläddra dubbelt så mycket för att man fyller sidorna med pynt.
Att de alltför ofta är standardbilder som inte har med spelet att göra.
Att de ritas av barnarbetare i Indien. (OK, kanske inte det.)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,600
Location
Helsingborg
Re: Jag var seriös [OT]

"Jag var seriös"
Fanken.. Du får att skaffa dig en [seriös]-markering.. :gremsmile:

"Varför kan man läsa HP Lovecraft eller Tolkien utan blider,"
Vissa Tolkienutgåvor har väl bilder? Alla böcker (generellt sett) har ju framsidor.. Alla böcker är mer eller mindre till för att sträckläsa.. Det tycker jag inte rollspelsböcker är.. Böcker har en inledningstext längst på baksidan, rollspel har bilder (och ibland även inledningstext på baksidan).. Jag tycker rollspel och böcker är två skilda saker, även om de påminner omvarandra..

Fast... Du är ju rätt att ha din egen åsikt.. :gremsmile:

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som visserligen kan erkänna att rollspelen kanske skulle bli billigare om det inte fanns några bilder
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,313
Location
Enköping
Jag tycker de är nödvändiga. Varje rollspel kan vara någons första, och då måste denne få reda på hur man gör. Jag tycker gott de kan få ta rejäl plats, som i D&Ds 4e utgåva (den som översattes till svenska för ett tag sedan) eller i Star Wars (WEGs version, som översattes till svenska för ett mindre bra tag sen.)

Jag är till och med sån att jag har det med i mitt fansin, ifall nån intresserad råkar få tag i det innan de får tag i ett rollspel.
 
Top