Nekromanti introduktionsäventyr (DOD6)

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Jag har lovat att spelleda DOD6(r) för min sambos tioåriga brorson. Tanken är att jag ska lära honom använda sin julklapp (regelboken) och vi har redan gjort en rollfigur. Frågan är bara vilken äventyr man skulle kunna använda som introduktionsäventyr. Det är alltså endast en rollfigur (krigare, yrkesnivå: utövare) eventuellt med någon följeslagare. Gossen har alltså spelat rollspel tidigare (inte DOD6 dock) men verkar inte ha greppat hela äventyrskonceptet (alltså att man måste spela äventyr för att få äventyrspoäng).

Några förslag (ange gärna även adress där man kan ladda ned äventyret)?

/Baldyr, som redan har skrivit ut en del miniäventyr från Medusa Games
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Du skriver att du har laddat ned miniäventyr från Medusa. Har du kollat på Eremitens Hemlighet? Det är ett suveränt äventyr som är väldigt klassiskt i sitt upplägg. Borde fungera för en ensam spelare. Eventuellt får du göra några lättare moddar.

Medusa Games

/Vulf
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Vinterskogens hemlighet måste jag rekomendera. Det är ett helmysig & lita lagom klurigt & bra äventyr att börja med !
Jag hade iaf välldans skoj när jag SL:ade det !

edit: Märkte att jag svarat Vitulv istället för Baldyr.. Självfallet var svaret till Baldyr.... :gremblush:
 

theodåre

Veteran
Joined
4 Aug 2005
Messages
128
Om jag ska vara helt ärlig skulle jag nog ha gjort ett eget klassisk kort äventyr..typ

- dom sitter på en bar
- en man kommer in och ber om hjälp
- en liten skog, några monster
- en grotta, ett huvudmonster, en skatt
- belöning
- snipp snapp snut

Lägg krut på att skapa stämning på baren, i skogen, i grottan.

ELLER
så skulle jag plocka fram gamla skelettbyns hemlighet (vilket påminner mig om ett löfte jag givit mig själv om att göra en DOD6 adaption på det klassiska äventyret), modda det lite för att passa dom nya reglerna. Det funkar garanterat.

ELLER
så skulle jag fråga Dante, jag vet att han har kört några introäventyr för sina söner som jag tror är i samma ålder. Han kanske har nåt du kan få.

Vinterskogens hemlighet fungerar jäkligt bra som ett introäventyr till DOD6, men kanske är lite för långt.

Måste också passa på att beröma Medusas kortäventyr som är särledes väl lämpade för det du beskriver. Om du hittar nåt där av dom du skrivit ut som funkar så kör hårt.

Lycka till
Theo
 
Top