Nekromanti Introduktionsäventyr: Det Förlovade Landet

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
572
Location
Skogen


Saxat från [url]WWW.JARNRINGEN:COM[/URL]:

En glad nyhet såhär i påsktider: Symbaroums introduktionsäventyr är färdigt och kommer att skickas ut till alla förhandsbeställare så snart som är mänskligt möjligt. Alla som redan har beställt en produkt som innehåller grundboken samt alla som förhandsbeställer fram tills dess att boken har kommit från tryckeriet kommer att få den 20-sidiga pdf:en hemskickad via epost, antingen eftersänt eller tillsammans med fakturan (nya beställningar).

Naturligtvis blir det lite svårt att spela äventyret utan att också ha grundboken, men läsa går ju! :) Äventyret heter Det förlovade landet och utspelar sig på vägen mellan det förödda Alberetor och drottning Korinthias nya rike Ambria. Förutom en djupare inblick i spelvärlden innehåller texten förstås gott om sådant som ger en vink om hur regelsystemet fungerar (stats på SLP:er, beskrivna utmaningar/scener osv.). Och vill ni så fort som möjligt veta mer som själva äventyret är det bara att titta närmare på omslagsbilden här:
LÄNK

Så, se till att förhandsbeställa nu så får du snabb tillgång till Symbaroums introduktionsäventyr och en tidig inblick i spelets värld och regler. Det skickas ut i skrivande stund till förhandsbeställare, så missa det inte!
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,368
Ska man oroa sig om man inte fått det i mailen än fastän man förhandsbeställt?
pappa said:
Nopp, det skickas ut så fort våra svartalfer hinner och kan. Om du har beställt grundboken (löst eller som del av ett paket) kommer du få det.
Paal said:
Fick det imorse. Tackar!
Lilja said:
Härligt att det kommit fram. Berätta gärna om dina intryck av äventyret, vore spännande att höra!
 

Den Gamle

Veteran
Joined
20 Apr 2014
Messages
89
Undrar hur det är med Det förlovade landet-PDF:en, kommer denna att släppas för nedladdning för alla, antingen före eller efter lanseringen, eller kommer den bara skickas till de som förhandsbeställer hos er?

För det har nämnts tidigare i ”FAQ Symbaroum”-tråden att Det förlovade landet-PDF:en skulle finnas tillgängligt för nedladdning, med en introduktion till regler och världen, och även i den här tråden så låter som att PDF:en eventuellt kommer vara tillgänglig för nedladdning, men att förhandsbeställarna kommer få tillgång till den tidigare än alla andra. Medans på Facebook och på er hemsida låter det mer som att PDF:en bara kommer skickas ut till era förhandsbeställare.

Själv så skulle jag vilja veta mer om reglerna innan jag bestämmer mig om Symbaroum är något för mig eller ej, men har inte hittat så mycket information om dem. Blir det dock så att jag bestämmer mig för och införskaffa Symbaroum, så blir det i min lokala rollspelsbutik, då det är ont om stålar för tillfället och så har jag ett rejält presentkort som jag tänkt använda.

Måste också fråga varför ni har gjort det så svårt för folk att ladda ner de två ”förhandstitts-PDF:erna" på er hemsida, genom att tvinga dem att göra en ”beställning” och behöva fylla i en massa uppgifter, så som namn, adress, e-post, telefonnummer, osv, bara för och få tillgång till dessa två gratis PDF:er. Känns både konstigt och onödigt. Varför inte bara ha PDF:erna tillgängliga för direkt nedladdning på er hemsida?

Min tanke är då att det är mer era gamla fans och de som är riktigt intresserade, samt i samband med riktiga beställningar, som folk orkar göra detta och att ni då eventuellt missar en hel del nya kunder som skulle kunna bli intresserade, om bara PDF:erna var mer lättillgängliga.
Andy said:
Som det ser ut nu så kommer Det Förlovade Landet att bli exklusivt för förhandsbeställarna. Vi har blivit otydliga i vår kommunikation eftersom vi själv inte riktigt har vetat hur vi ska göra med det.

Anledningen till att PDF:erna ligger i vår butik har sin anledningar var av de två viktigaste är att vi vill att folk besöker vår butik samt att personer som tar sig tiden att hämta hem PDF:erna förhoppningsvis också beställer spelet. Vi har haft flera hundra personer som laddat ner PDF:erna och många har inte köpt spelet än.

Vilken är din lokala spelbutik?
 

Den Gamle

Veteran
Joined
20 Apr 2014
Messages
89
Okay, tråkigt för mig, särskilt eftersom äventyret Vilddjurets Märke som medföljer Spelledarskärmen ska vara en fortsättning på Det Förlovade Landet, men dock fristående.

Tänker ändå att det är bara de som redan är riktigt intresserade som orkar göra en beställning för och få de två gratis förhandstitts-PDF:erna. PDF:erna skulle ju kunna ligga i shoppen ändå, fast med direkta nedladdningslänkar istället.

Leder det verkligen till fler beställningar av själva spelet och/eller romanen för att man tvingar folk att ange en massa onödiga uppgifter för och få ladda ner två gratis förhandstitts-PDF:er? PDF:er som ska göra folk mer sugna på och köpa spelet och/eller romanen från första början. Inte enligt mig, men det är bara mina tankar kring det. :wink:

Min lokala spelbutik är SF Bokhandeln.

Jag är dock fortfarande väldigt intresserad av och veta mer om regelsystemet. Men jag skapar en separat tråd om det, då den här skulle handla om Det Förlovade Landet.
Paal said:
Jag håller med Den Gamle om problematiken med att behöva skapa en profil och "beställa" förhandstittar och annat extramaterial. Jag tror ni skjuter er själva i foten och tappar en del intresserade direkt i dörren så att säga. Jag tror mer på att sprida denna typ av material så enkelt som möjligt, det skapar säkerligen mer potentiella köpare i det långa loppet.

Jag tror också det är en miss att begränsa Det förlovade landet till oss förhandsbeställare, att inte ha ett äventyr som är redo att köra direkt är väl alltid en dålig ide för ett nytt rollspel? Lägg upp det för gratis nedladdning för alla i samband med att grundboken finns i butik så lockar ni fler köpare och får fler nöjda kunder.

Även jag är starkt peppad på det kommande spelet och hoppas i att det ska bli så framgångsrikt som möjligt, men jag är rädd att detta inte är det bästa sättet.
 

Clercon

Veteran
Joined
6 Feb 2013
Messages
78
Location
Skåne
Efter att ha läst igenom Det förlovade landet så har mina förväntningar av spelet helt klart ökat. Även om det rör sig om ett ganska simpelt, rälsat introduktionsäventyr skymtar man hela tiden en mycket större värld i bakgrunden. En värld som verkar både spännande och intressant. Speciellt gillade jag hur Alverna framställdes och styggelserna. Styggelserna får mig helt osökt att tänka på den gamla klassikerfilmen The thing.
Det enda som jag inte direkt föll för är de olika citaten som är strödda genom hela äventyret vid varje person. De känns krystade och fyller ingen funktion i sig. men det lilla kan jag utan problem leva med.
Paal said:
Efter egen genomläsning håller jag med om det mesta Clercon skriver. Ett enkelt men stämningsfullt äventyr som borde introducera nya spelare på ett bra sätt.

Min enda fråga är angående alla spelares och SLPs "grundegenskaper". Att alla följer samma mönster med exakt samma uppsättning värden fördelade lite olika, oberoende av ras, typ eller mäktighetsgrad känns väldigt generiskt och lite tråkigt. Det är möjligt att deras olika förmågor och särdrag spelar så stor roll i spel att detta inte har någon betydelse men när man bara läser igenom äventyret som jag gjort så verkar det lite märkligt.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Efter era kommentarer och åsikter så har vi haft en intern dialog gällande introduktionsäventyret till Symbaroum.

Här kommer ett förtydligande gällande Det förlovade landet.

Alla kommer att kunna ladda ner PDF:en som innehåller äventyret när Symbaroum - grundbok börjar skickas ut till förhandsbeställare. Alltså kommer alla som är intresserade att gå in i Järnringens webbutik och ladda hem introäventyret.

Alla som förhandsbeställer Symbaroum - grundbok, eller ett paket som innehåller grundboken, får introduktionsäventyret skickat till sig omgående och kan alltså läsa igenom det och skapa sig en känsla av både världen och reglerna innan de har fått sitt rollspel.
gorillotaur said:
Låter rimligt.
Paal said:
Det låter jättebra!
 

Den Gamle

Veteran
Joined
20 Apr 2014
Messages
89
Tycker också att det låter bra. Särskilt med tanke på det som Paal nämnde tidigare, om att släppa ett nytt rollspel utan något tillgängligt äventyr.

Måste dock prata lite till om det som jag anser är ett stor problem, det här med och behöva ange en massa uppgifter, för och få ladda ner gratis förhandstitts-PDF:er. Kommer man också behöva göra en "beställning" senare för och få ladda ner Det Förlovade Landet-PDF:en? Vilket då skulle innebära för de som redan "beställt" förhandstittarna, kommer behöva ange alla uppgifter igen och göra ännu en "beställning" för och ladda ner Det Förlovade Landet.

Pratade med en vän igår och frågade om han hade kollat in Symbaroum. Han nämnde då att han hade varit in i shoppen för och försöka ladda ner de två PDF:erna, men sedan skippat det hela. Dels pågrund av alla uppgifter som behövdes anges och att det då inte fanns någon förklaring till varför de behövdes anges överhuvudtaget, samt att man måste välja betalningsmetod också, faktura?!? Kan tänka mig att folk undrar vad tanken är med att ni samlar in alla dessa uppgifter.

Detta är första gången, både för honom så väl som för mig, att man behövt lägga en "beställning" för att man ska få ladda ner förhandstitts-PDF:er.

Som jag nämnde tidigare, så hade jag hellre bara sett direkta nedladdningslänkar till era filer, vilket skulle kunna finnas i butiken. Men om ni nu tvunget vill att folk går in i er butik, samt att de då också på något sätt registrerar sig för och få ladda ner era PDF:er, så är mitt förslag att göra en sida i butiken där folk kan klicka för de PDF:er som de är intresserade av att få skickat till sig, och sedan bör de inte behöva ange mer än sin e-post adress. Gärna med en förklaring om vad ni tänker göra med eventuella e-post adresser, om något.
Clercon said:
Kan bara hålla med om pdf logiken, eller snarare ologiken. Sökte mig också till shoppen för att få en förhandstitt men orkar bara inte fylla i en massa uppgifter för att få ladda ner en gratis pdf. Förstår verkligen inte logiken där.
 
Joined
10 Feb 2014
Messages
49
Location
Norge
For meg personlig syntes jeg ikke det var så veldig stress å fylle ut nfoen. Tok meg godt under et minutt å gjøre det og få ned pdf'ene på min mobil.
Selvsagt hadde det vært mer praktisk å ha en nedlastningsside for gratis materiell - men å taste litt på tastaturet for litt gratis materiell synes ikke burde stoppe noen fra å anskaffe seg noe.

Ser nå frem til å motta PDF med Det förlovade landet om ikke altfor lenge :)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,004
Det är jättelätt att mata in uppgifter för att nå nerladdningslänk till gratismaterial. Inga av dem behöver stämma, du kommer direkt till länken såfort du matat in vilken hubbabubba som helst.

(Tänker du köpa något är det såklart en jättebra idé att ange korrekta uppgifter :)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,004
Paal;n14844 said:
Efter egen genomläsning håller jag med om det mesta Clercon skriver. Ett enkelt men stämningsfullt äventyr som borde introducera nya spelare på ett bra sätt.

Min enda fråga är angående alla spelares och SLPs "grundegenskaper". Att alla följer samma mönster med exakt samma uppsättning värden fördelade lite olika, oberoende av ras, typ eller mäktighetsgrad känns väldigt generiskt och lite tråkigt. Det är möjligt att deras olika förmågor och särdrag spelar så stor roll i spel att detta inte har någon betydelse men när man bara läser igenom äventyret som jag gjort så verkar det lite märkligt.
Särdragen sätter en viss särprägel på respektive ras.

Men skillnaderna mellan olika raser ligger väldigt mycket i "rollspel", atmosfär och bakgrund. Regeltekniskt skiljer väldigt lite.

Å andra sidan innebär det att alla raser kan användas till alla arketyper. Du är alltså inte förutbestämd att spela tjuv som Svartalf eller krigare som Rese.

Vilket äger sin egen charm.

Jämfört med förra Järnringens spel, Mutant UA, ska man nog regeltekniskt se raserna som hur man kan välja olika djur när man vill spela muterat djur tillsammans med "specialvalet" muterad människa.

Men rollspelsmässigt har de lyckats skapa fyra distinkta val - Rese, Svartalf och Bortbyting skulle jag säga är hårda paket som kommer lastade med gott om unik känsla.
CapnZapp said:
Sedan är ju Rese/Svartalf så olika att jämförelsen hund/katt/gris/häst i MUA haltar en smula. I MUA har jag inga problem med en katt med STY 18 eller gris med SMI 18... alla är ju antropomorferade och därigenom distanserade från eventuella "fördomar" (katter smidiga, grisar less so).

Fantasystereotyper är ju inte avsedda vara subtila på det viset och jag hoppas slippa se Svartalfer med högre Stark än Resar.
CapnZapp said:
En annan sak där du har rätt utan omsvep gäller SLPs.

Den regeltekniska skillnaden mellan en Stråtrövare som är människa och en som är svartalf eller bortbyting blir minimal.

Men Symbaroum är ett simpelt spel; det går inte att förvänta sig en enorm spännvidd mellan olika karaktärer; särskilt inte oerfarna sådana.

Lite som att alla (RP såväl som SLP; oavsett klass och ras) är rätt lika på level 1 i D&D...
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,004
Inser vi aldrig fick ta del av Järnringarnas tankar kring Paals fråga, så jag citerar den igen.

Särskilt nu när jag förstått att alla varelser, verkligen alla, från skröpligaste gubbfan till styggaste urmonster, rollpersoner såväl som deras tjänare och motståndare, har exakt samma värden på sina karaktärsdrag: nämligen raddan 5, 7, 9, 10, 10, 11, 13, 15 (givetvis olika fördelat). Enda skillnaden mellan svagt och styggt motstånd är antalet och nivåer av förmågor.

Men jag ger ordet till Paal:
Paal;n14844 said:
Min enda fråga är angående alla spelares och SLPs "grundegenskaper". Att alla följer samma mönster med exakt samma uppsättning värden fördelade lite olika, oberoende av ras, typ eller mäktighetsgrad känns väldigt generiskt och lite tråkigt. Det är möjligt att deras olika förmågor och särdrag spelar så stor roll i spel att detta inte har någon betydelse men när man bara läser igenom äventyret som jag gjort så verkar det lite märkligt.
 

Lilja

Veteran
Joined
19 Feb 2014
Messages
146
Vi eftersträvar enkelhet där komplexitet inte behövs. Som spelledare kan man fördela karaktärsdragen som man vill för spelledarpersoner, precis som spelare kan fördela om dem för sina rollpersoner. Detta är sällan nödvändigt - systemet är avsett att ge huvudsaklig skillnad med förmågor och krafter. Nyckeln ligger nog i att inte bara läsa äventyret utan spela det, då kommer spelare och spelledare att uppleva skillnaden. Det är i alla fall vår erfarenhet efter hundratals timmar av speltestning i olika grupper. Min utmaning till er: spela spelet!

Och om jag har fel, d v s ni anser det endimensionellt efter test, flytta om karaktärsdrag för större variation.
CapnZapp said:
Tack för svar. Intressant koncept, det att alla har ett bra värde etc. Är det en egenpåhittad uppfinning, eller finns den idén i något annat papperåpennarollspel?
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,368
Ni som har spelat igenom Det Förlovade Landet, har ni några tips eller saker att se upp för när man spelleder det? Något som var extra lyckat eller något man bör undvika? Kommer förhoppningsvis spelleda det om någon vecka så jag tänkte försöka förbereda mig ordentligt. Kanske bör utföra en SPOILERS-varning för spelare som tänkt spela det.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,368
Angående Liljas svar om komplexitet och enkelhet i karaktärsdragen. Ska definitivt ge systemet en chans som skrivet genom att faktiskt spela det. Börjar så smått inse Förmågornas betydelse och som du säger så är det ju väldigt lätt att ändra värden eller husregla saker och ting. Ställer mig dock ändå frågande till om det är värt enkelheten i att alla utgår från samma värden när man missar friheten att skapa vitt skilda varelser. Det är till exempel väldigt svårt att skapa en SLP eller varelse med mer än 18 i Tålighet. Något som blir lite märkligt när vi pratar om drakormar och jättar. Men jag antar att vi inte sett alla variationer av monster än och att nya förmågor som skapar variation kan tillkomma.
Lilja said:
Att ge systemet en chans är nog som du säger bästa sättet att få grepp om det. Symbaroum har ett lite annat sätt att hantera progression och motstånd, och det kan ta lite tid att vänja sig vid att tänka i det.
Stora varelser får sin hårdhet från särdrag som Robust och Pansar; för att klå dem behöver rollpersonerna i regel andra förmågor på mästarnivå.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,004
Paal;n41491 said:
Ni som har spelat igenom Det Förlovade Landet, har ni några tips eller saker att se upp för när man spelleder det? Något som var extra lyckat eller något man bör undvika? Kommer förhoppningsvis spelleda det om någon vecka så jag tänkte försöka förbereda mig ordentligt. Kanske bör utföra en SPOILERS-varning för spelare som tänkt spela det.
Du bör förebåda ett par saker. Allt nämns i pdf:en, men först när det är skarpt läge (då förebådandet skulle redan ha skett).

SPOILERS

* Eldstenen och Bartolom. Behöver introduceras redan direkt. (När jag först läste om stölden tänkte jag "eldsten? vilken eldsten? och vad är en eldsten?")
* Stigfinnarna Belem och Ludo. Behöver i någon mån nämnas innan attacken. Tycker inte det räcker att knyta band under striden, liksom...

Jag hade låtit karavanmäster introducera Svartkappan Lestra och novisen Bartolom. Jag hade vidare funderat på att låta vildmarkiga karaktärer känna till stigfinnarna; slöddriga karaktärer känna till mulföraren Kelan; adliga karaktärer Sir Rogan; och mystiker veta något om de bägge mystikerna Lestra/Bartolom. Krigarkaraktärer kan få bonda med karavanmästaren (tänk på att han är ex-Gladiator).

En sak till; en erfaren SL låter ju skarpa spelare som hårdbevakar Bartolom belönas med att få förhindra stölden av Eldstenen helt och hållet. Sålänge han råkar säga att han tänkt sälja den till ni-vet-vem vid kvarnruinen lär du få nytta av kapitlets material fullt ut ändå... Inte många spelare lär motstå nyfikenheten ;-)
 
Top