Introducerar Team Dekaeder!

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Hej alla!

Kuggarna snurrar för fullt hos oss på Dekaeder och nu tänkte vi att det är på tiden att vi presenterar oss lite mer utförligt här på forumet.
Vi som är med och utvecklar Dekaeder är: Martin (@Martin3 ), Peter (@fjodorsenuba ), Claes (@La Barbe ), Johan (@Ubbe ), Johannes (@Nöjestur ) och Emil (@Miralad).

Några av oss har känt varandra sen ungdomens dimhöljda tider och andra har anslutit längs äventyrets väg när vi spreds ut i sökandet av högre utbildning. Numera har vi nya utmaningar med livspussel och begränsad tid att rollspela men kärleken till spelen och viljan att utveckla och göra det roligare och mer stimulerande finns ändå kvar.

Dekaeder föddes ur en idé om att göra rollspelet enklare, mer lättillgängligt för alla och kanske rentav (hybris alert) tillföra något som inte redan finns idag. Vi har själva spelat med Dekaeder i 10 år och har hela tiden hittat nya saker som vi vill utveckla och förfina. Nu är det dags för oss att släppa taget och låta fler av er få uppleva det ramverk som vi själva tycker så mycket om att spela med. Vi är nya på det här men hoppas på att kunna leverera bra och intressanta bidrag till rollspelsborden runtom i Sverige. Det ska bli mycket spännande att höra vad ni tycker.

Jag (Martin) tänkte också passa på att introducera mig själv:

Jag heter Martin, jag börjar närma mig 40 och har spelat rollspel sen gymnasiet. Jag jobbar till vardags som Systemutvecklare på en av Sveriges största spelstudios. Jag har fru och två små barn som tyvärr är lite för unga för rollspelets värld ännu (jag ger det några år till). Jag spelade själv mycket fram till för ungefär 5 år sedan när jag fick mitt första barn. Nu har det blivit klart färre tillfällen även om vi fortfarande har haft igång en del spel under åren. För ett tag sedan klarade vi av att spela igenom Konfluxsviten vilket har varit lite av ett mål under en längre tid. Jag började med Star Wars D6 och AD&D för att sedan gå över till Vampire, Kult och även D&D. Det har dock svängt mer och mer till Dekaeder och de senaste 10 åren har det varit det spelsystem som vi spelat i princip allt i. D&D har vi kört som forumrollspel och liknande, vi har även testat att köra det som brädspel, det fungerar förvånansvärt bra (iaf 4e, 5e blev lite knepigare).

Vi tänkte fortsätta fylla på här uppe så är det något ni undrar över är det bara att posta här nedanför...
 

Nöjestur

Veteran
Joined
23 Nov 2020
Messages
3
Location
Uppsala
Hej där, rollspel.nu! Johannes heter jag och är en i Dekaedergänget. Jag har under åren då och då hängt på detta forum utan att skrivit något, så det är väl dags nu!

Till vardags utvecklar jag lösare för numeriska beräkningar, och vid sidan av är jag dessutom luthersk präst. In i rollspelshobbyn hamnade jag i tonåren på slutet av 90-talet - och hade då helt missat alla de klassiska svenska rollspelen som Drakar och Demoner och Mutant, som jag först på senare dar träffat bekantskap med. Istället blev D&D3 den första erfarenheten, och det ledde såsmåningom till att jag mötte ett gäng engagerade rollspelare under studenttiden.

Redan då fanns en första protoversion av Dekaeder - för snart 20 år sedan! - som jag fick sätta tänderna i. Den första kärleken till detta har utvecklats vid sidan av reglernas många iterationer. Vi har förstås spelat mycket annat under åren, men en ansenlig andel har vi helt enkelt anpassat och spelat med Dekaeder. Bland annat Konfluxsviten, som Martin nämnde i sitt inlägg.

En favoritmekanism som jag tycker gör att spelet flyter på bra när det drar ihop sig till strid och liknande (vilket det ju gör i många genrer) handlar om turordning. I många spel slumpar man fram initiativ eller på annat sätt går runt bordet i en strikt bestämd ordning och utför handlingarna. Det gör ju att alla får agera lika ofta, men det kan lätt bli så att den dramatiska scenen hackas upp i onödigt många "klipp". Dekaeders lösning är att alla gör ett färdighetsslag för sina respektive handlingar - och högst agerar först. Så blir i en tvekamp omedelbart den roll som lyckas bäst anfallaren, medan den som fick sämre resultat istället måste använda detta till sitt försvar (och får sig en smäll). Dessutom delar man med fördel upp en större strid i mindre delstrider, så att man kan följa en sådan i några stridsrundor innan man växlar till en annan. Det ger ett naturligt och dramatiskt flöde i striden.

Ett annat spel som jag har viss förkärlek för är Ars Magica 5ed, även om jag (nu) anser det vara alldeles för mycket regler, som dessutom lider av inkonsekvent hanterande. Men jag skulle gärna spela det igen.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
992
Hej alla!
Dags för nästa ur teamet att presentera sig. Mitt namn är Peter och till vardags jobbar jag som utvecklingsingenjör, pendlar aldeles för långt och närmar mig också 40 strecket snabbare än väntat, speciellt med två små barn som påminner en om att man inte har lika mycket energi längre.

Jag slank in i rollspelens värld via Drakar och Demoner Chronopia och Mutant 2089. Rullat på med SWD6 WEG, Buck Rodgers, AD&D 2, Vampire Masquerade osv. Jag brukade ofta hamna men spelledarroll men har även spelat en del genom åren. Jag gillar variationen att gå mellan att spelleda och spela. Obs. Sitt inte och spela SWD6 med godis i ena handen och tärningar i andra!

Jag skulle säga att jag är allmännörd inom sci-fi, fantasy, anime, tv och datorspel osv. Jag lovar att de flesta kan mer om allt av det jag kan lite om men glädjer mig åt att kunnat nått om många områden. Skulle säga att det som påverkat mig mest genom åren är det som innehåller ord som Star eller sandiga miljöer samt om det innehåller någon slags cybertech eller robotar.

Något jag vill lyfta som spelledare i Dekaeder är att man med lätthet kan skapa sina egna tilläggsregler och anpassa dem efter den tänkta spelvärlden.
Jag spelledde en kampanj som jag kallade för Noviserna där vi hade ett annorlunda magisystem som baserades på användadet av energi som vi symboliserade med glaspärlor. Det var kul då man fick en taktil känsla till hur mycket effekt man kunde pumpa in i sin tänkta besvärjelse.

Det som underlättar just anpassningsbarheten med Dekaeder i min åsikt är att man lätt kan anpassa just kraftnivåer och speciella krafter ganska enkelt och eftersom vi oftast inte använder låsta besvärjelser/krafter så kan man lite mera fritt formulera vad man vill uppnå istället för att säga "Lightningbolt!" Man följer liknande krafter som redan finns och anpassar dem utefter eget behov. Detta gör t.ex. att det går att anpassa andra spelscenarion till Dekaeder utan att man måste konvertera allt till en tolkning av Dekaeder.

Jag hoppas vi med Dekaeder kan bidra med ett rollspel som blir tillgängligt, öppet för alla och anpassningsbart efter spelgruppens behov.
 

La Barbe

Veteran
Joined
21 Dec 2020
Messages
1
Hej på er!

Jag heter Claes och jag började spela rollspel för nästan tjugofem år sedan. I början spelade vi mest Chronopia och gjorde några försök med Legend of the Five Rings, men några år senare kom jag i kontakt med det som skulle komma att bli Dekaedergänget och då breddades repertoaren lite med bland annat Mutant, Star Wars D6 och AD&D.

En sak som alltid fascinerat mig med rollspel är hur spelet simulerar verkligheten. Precis som många andra i gänget så har jag en naturvetenskaplig utbildning i botten (de flesta av oss träffades under studietiden och har liknande bakgrund), och i mångt och mycket tror jag att det är samma saker som lockar mig i min hobby som i mitt yrke. Rollspelsregler är ju trots allt ett sätt att abstrahera verkligheten för att kunna förutse vad som kommer hända i en viss situation.
Även om jag inte på länga vägar är någon Newton eller Maxwell så kan jag finna tillfredsställelse i att klura ut ett system som på ett elegant sätt beskriver interaktionen mellan vapen och rustning eller hur en viss sort av häxkonster skulle kunna fungera.

På senare tid har jag dock börjat känna mer och mer att jag vill simulera historier och inte bara en “realistisk” fysik. Det börjar bli mer intressant att göra ett system som låter mig återskapa de berättelser jag ser på film och läser om i böcker än att bara översätta fysikböcker till ett system som kan köras med tärningar och utan superdatorer (missförstå mig rätt: jag tycker fortfarande att det är rätt sexigt att kunna beräkna projektilbanor med bara en tärning och en ekvation som jag kan lösa i huvudet - sån är jag - men det är inte längre mitt huvudfokus).

Några av mina bästa rollspelsminnen kommer från en kampanj vi spelade för ganska många år sedan. Jag tror att @Ubbe baserade den på några publicerade äventyr (han får gärna bekräfta eller dementera detta) och förlade dem till vår pseudo-romerska fantasyvärld Pax Tyrana. Vi reste land och rike runt för att bringa lag och ordning till provinserna, kämpade mot vandrande döda och korrupta byråkrater samtidigt som vi försökte hålla oss väl med gudarna vars spelpjäser vi var - eller åtminstone misstänkte att vi var.
Jag kan inte riktigt sätta fingret på varför jag har så varma minnen av just de här spelen. Till en del berodde det nog på att det var ett bra flyt i äventyret med både action och personlig utveckling så att jag fick känna mig som en hjälte från antikens myter. En annan bidragande faktor tror jag också är att vi hade en bra gruppdynamik och att jag spelade tillsammans med goda vänner som jag inte haft så många tillfällen att spela med på senare tid. Det är ju en social hobby, och kontakterna runt bordet är ju minst lika viktiga som det som händer i spelet.
 

Miralad

Veteran
Joined
11 Jan 2021
Messages
1
Hej! Emil heter jag och är en av Dekaedergänget. Jag är kanske sist in, men med det sagt inte särskilt ny då jag träffade (halva) gänget 2012 för att spela Dungeons and Dragons.

Jag jobbar som Service Designer på Sveriges största och ledande UX-byrå. Jag har fru och 3 barn, inga av dem är intresserade eller har åldern inne för rollspel än… iof inte så som jag ser det, men det finns gott om fantasi så det kommer nog bli kul när vi kan rulla fram några karaktärer.

Mitt rollspelande började med att jag köpte mitt första rollspel när jag gick i mellanstadiet och hade brutit armen, det var Drakar och Demoner Expert. Jag har nog aldrig läst igenom en bok så snabbt i hela mitt liv tror jag och Gullikson’s bilder fängslade mig direkt. Jag har inga minnen av något spelande med den versionen, men under gymnasiet spelades det mycket DoD-91. Även mutant och Kult spelades, men roligast var DoD.

Som sist in i gänget har jag minst erfarenhet av att spela Dekaeder, men jag tycker att det är fantastiskt spännande och roligt att få vara med och förverkliga det. Det jag gillar mest med systemet (än så länge) är att det belönar hur bra man faktiskt spelar sin karaktär, hur det är kopplat till spelgruppens sammanlagda upplevelse av storyn och hur det är integrerat med karaktärsutvecklingen.

Jag hoppas att mina illustrationer gör spelet rättvist och förmedlar rätt känsla, kanske även inspirerar till äventyr lika mycket som bilderna i första rollspelet gjorde för mig en gång i tiden.
 
Top