Nekromanti Introducera nya RP:er

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
19,181
Location
Helsingborg
Något som är skitsvårt är att få in nygjorda RP i gänget. Har ni nå'n bra metod?
Det skulle vara bra om man fick en radda knep som man kunde ta till.

Här är några metoder som används flitigt (för flitigt) i vår grupp.

- Den nye är gammal bekant till en i gruppen.
- Den nye har samma mål som de andra.
- Gruppen hyr den nye.
- Den nye har samma intresse som nå'n i gruppen.

/[color:green]Han</font color=green> som har idébrist.
 
Det är svårt... Speciellt om dom andras RP's spelat länge med varandra innan. Men den nya rollpersonen får helt enkelt anpassa sin karaktär efter dom andra och efter äventyret så att han passar in i gruppen.

"Cowards die many times before their deaths;
The valiant never taste of death but once."
 
Ett slumpmässigt möte går också bra.
Helt plötsligt så träffas de och blir goda vänner. Sånt hände ju i verkliga livet då och då så varför inte i rollspel?
De kan vara fientliga mot varandra i början, men se till att de på något sätt blir kompisar.
Givetvis så måste de gamla spelarna bjuda till lite. Visst, det är bra att det finns en bra story bakom hur RP:na känner varandra, men funkar inte det, så skit i det. Huvudsaken är väl att alla får spela och ha roligt?
 
Men det beror också mycket på hur man går till väga när man använder de sätt som du har räknat upp.

- Den nye är gammal bekant till en i gruppen.
En "gammal bekant" kan ju betyda ganska mycket. Det skulle ju kunna vara någon vän eller så. Men också en ovän som av någon anledning behövs. Det kanske är någon släkting som RP av någon anledning inte gillar, men absolut inte kan "göra sig av med". Det kanske är någon gammal vän som RP trodde var död, och det kanske hade varit bättre så. Det kan vara en vän som är en rest av ett tidigare leverne som helst inte bär uppdagas.
- Den nye har samma mål som de andra.
Det är inte säkert att de har precis samma mål. Den nya RP har kanske någon annan åsikt om hur det hela ska gå till, eller någon värdering som göra att gruppen måste byta taktik för att den nya RPn ska ställa upp. Samtidigt har denne kunskapen om någonting viktigt eller kanske har inflytande för att uppfylla en viktigt nyckel för att lyckas med uppdraget.
- Gruppen hyr den nye.
Pengar som drivkraft är inte evig. Och måste förmodligen tids nog kompensera med något annat.
- Den nye har samma intresse som nå'n i gruppen.
Den kanske ingår i samma gille som någon annan. Eller har fått vitsord från någon som RP ser upp till. Den nye kanske bara uppger sig ha samma intressen för att få ingå i gruppen, och den verkliga avsikten är en annan.

- Det kan också vara en motståndare som med RPnas hjälp byter sida mot ett nytt mål.

Mycket går också att anpassa efter uppdraget som RPna befinner sig i när de får förstärkning.
Jag skulle nog rekommendera att man blandar in den nya RPn mer direkt i storyn, när man nu som SL får chansen. Det gör dessutom att det inte känns lika tjatigt även om man använder en tidigare metod, eftersom man ständigt kör olika äventyr.

- Zire
 
Några andra förslag:

* De möts av den andledningen att ena parten måste räddas av nån andledning.

* Samma fiende.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>
 
Ytterligare ett sätt, om de gamla RP nått ett visst rykte eller gjort något som borde ge dem ett rykte, är att den nya RP hört talas om de gamla RP och beundrar dem och också vill ge sig ut på äventyr tillsammans med dem och därför följer med dem oavsett sett vad de gamla själv vill. Detta kan säkert leda till en del roliga icidenter om det görs på rätt sätt.

Hasse



So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 
Avskräckande exempel på dåliga lösningar

Jag har tyvärr inget tips om hur man kan introducera nya karaktärer, däremot tänkte jag dela med mig av en, när man ser tillbaka på det, ganska lustig händelse.
Saken var följande, spelledaren skulle få min RP och en annan nyskapad RP att sammarbeta. Problemet var bara att de båda RP:na avskydde varann. SLs "geniala" lösning var att de båda karaktärerna på något mystiskt sätt (jag minns inte exakt) plötsligt hölls samman av ett kraftfält vilket hindrade dem från att gå mer än femtio meter ifrån varandra, desutom krympte fältet en meter per timma. Så långt kan man kanske ursäkta SL för lösningen, trots allt ställdes han inför en svår uppgift, men man blev ju lite sur när ytterligare en RP skulle introduceras en stund senare och han på något mystiskt sätt också hamnade i kraftfältet.

Behöver jag säga att vi gjorde nya karaktärer rätt snart?

/Anakha
"Jag kom, jag såg, jag skrev ett inlägg"
 
Variant är ju att den nya rollpersonen hyr gruppen för att lösa något.. När det väl är avklarat brukar spelarna ha glömt att den nya egentligen inte tillhör spelgruppen. :-)

Annars är ju släktband ett underutnyttjat fenomen.
 
Jag håller med en del andra inlägg i tråden. Tänk på hur det ser ut i verkliga livet. En ny RP kan ju faktiskt vara en vanlig lallare som spelarna mer eller mindre stöter på av en slump. Samtycke uppstår och de kommer överens om att jobba ihop. Dessutom håller jag även med om (tror det var Lord Samuel som sa det) att de gamla spelarna måste acceptera den nya RP:n och inte fjanta runt för mycket.

Fly me to the moon and let me play among the stars
 
Bärgarlön

Vid ett tillfälle skulle jag komma in i en ny spelgrupp i Star Wars. Jag spelade en tradarpilot (inte en smugglare) med en medeltung draglastare, avsedd att dra tunga pråmar och annat skoj. Äventyret började med att min rollperson kom förbi en Imperial Star Destroyer som låg helt utslagen i rymden. Tja, enligt god sed så var det bara att ta den på släp (med en hastighet på 0,001 eller så) och köra in den i hamn. Sedan var det lögn i helsicke att få ut bärgarlön för härket och väl i hamn är det lite svårt att göra det ogjort. Nåja, jag fick en symbolisk summa för besväret och full tank i skeppet, och satte mig sedan på närmsta hak för att skryta lite över detta dåd, och kollegorna hade milt sagt skitkul åt skepparhistorien.

Vid bordet bredvid satt det existerande gänget med rollpersoner, som dels behövde transport från handelsstationen och det helst igår, och dels var det gäng som faktiskt lyckades slå ut Star Destroyern som jag släpade i hamn...

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
<I>En ny RP kan ju faktiskt vara en vanlig lallare som spelarna mer eller mindre stöter på av en slump. Samtycke uppstår och de kommer överens om att jobba ihop.</I>

Minner mig om en gammal konversation i Rolemaster...
(nyframslagen tjuv-RP går omkring i en stad, försöker plocka nåns pengar i vimlet)
GM (pekar på annan spelare): "Du märker plötsligt att nån bakom dej fingrar på ditt penningskinn!"
gammal RP: "VA FA... Jag greppar tag i hans arm!"
(tärningsrassel - det lyckas)
gammal RP: "Så vad f-n sysslar du med!?"
ny RP: "Wöuw, det är lugnt! Jag blev knuffad, det är, uh, lite trångt ute idag!"
gammal RP: "A-haaa..."
(pinsam tystnad)
ny RP: "Säg, um, skulle jag kunna få hänga med er?"

(-:

--
Åke
 
LOL, känner igen det [NT]

/[color:green]Han</font color=green> som både uppskattar och ogillar när spelare försöker hjälpa sin SL
 
Back
Top