Introäventyrsutmaning

Ska försöka läsa igenom den imorgon.
Första kommentar. Ett trevligt äventyr, du ska givetvis finslipa det och presentera alla slp-data. För mig behövs de inte, men en ny SL skulle nog vilja ha dem.

Har inte riktigt bestämt mig om jag gillar ordningen saker presenteras, det funkar. Frågan är om det inte skulle börja med att man pratar om rollpersoner och deras första möte.

Fråga: borde det inte vara läkekonst istället för första hjälpen?

Jag skulle inte haft något emot att han redan dött och går igen som ett spöke och spökar (följer dem) tills dess de löst uppdraget:)

Ska läsa igen.
@Franz jag återkommer med mer.
 
Last edited:
Stort tack @Quadrante för all bra input!!!

presentera alla slp-data. För mig behövs de inte, men en ny SL skulle nog vilja ha dem.
Jag tänker samma, i och med att det är skrivet för nya spelgrupper borde det finnas med.

Har inte riktigt bestämt mig om jag gillar ordningen saker presenteras, det funkar. Frågan är om det inte skulle börja med att man pratar om rollpersoner och deras första möte.
Jättebra idé! Ordningen att man först har bakgrund och sen att äventyret börjar är ju klassisk, men bara för det behöver det ju inte vara den bästa ordningen.

Fråga: borde det inte vara läkekonst istället för första hjälpen?
Jo, det stämmer nog.

Jag skulle inte haft något emot att han redan dött och går igen som ett spöke och spökar (följer dem) tills dess de löst uppdraget:)
Bra idé! Eller att man har som förslag på framtida äventyr att

han blir ett spöke och hemsöker rollpersonerna om de struntar i att ge halva skatten till hans dotter.
 
Ska läsa igen.
@Franz jag återkommer med mer.
Så. Det finns några språkfel, men de hittar du lätt själv. Till exempel monsterjögare.

Se över stycket där det beskrivs hur spelarna möter den döende. Skriv om det lite.

Försöker svara utifrån vad jag tror en oerfaren spelledare behöver.

Den svagaste delen är hur man får dem att prata med den döende i början, men det går lätt att lösa. Men kanske några ord till en oerfaren hur man kan göra.

Den näst svagaste länken är blomman och trollet. Men här har du redan gett råd om alternativa lösningar.

Jag skulle vilja att man hittar platsen för vadstället med [vildmarksvana], eller rykten.

Jag vill att de vid tullbron pratar mer om skogshuggarna och att skogshuggarna pratar om tullbron. Mest så de knyts ihop.

Skulle vara trevligt med en översiktskarta över det gamla värdshuset och en över grottan.

Lite layout och några fler uppmuntrande tips så är du hemma.
 
Så. Det finns några språkfel, men de hittar du lätt själv. Till exempel monsterjögare.

Se över stycket där det beskrivs hur spelarna möter den döende. Skriv om det lite.

Försöker svara utifrån vad jag tror en oerfaren spelledare behöver.

Den svagaste delen är hur man får dem att prata med den döende i början, men det går lätt att lösa. Men kanske några ord till en oerfaren hur man kan göra.

Den näst svagaste länken är blomman och trollet. Men här har du redan gett råd om alternativa lösningar.

Jag skulle vilja att man hittar platsen för vadstället med [vildmarksvana], eller rykten.

Jag vill att de vid tullbron pratar mer om skogshuggarna och att skogshuggarna pratar om tullbron. Mest så de knyts ihop.

Skulle vara trevligt med en översiktskarta över det gamla värdshuset och en över grottan.

Lite layout och några fler uppmuntrande tips så är du hemma.
Jättebra tankar, och det är även saker som jag har funderat kring. Såhär gick mina tankar när jag skrev:

Angående hur de får prata med den döende i början så tänkte jag att jag helt ville undvika värdshus-klyschan, jag ville ha något som kändes spännande och jag ville ha något som kan ge en krok efter äventyret. Jag ville också skriva ur uppdragsgivaren ur historien så att spelledaren skulle ha färre karaktärer att hålla reda på under äventyrets gång.

Jag var själv väldigt ambivalent rörande blomman och trollet. Jag tänkte att om de får infon direkt från schamanen så blir kanske äventyret lite upprepande, de kommer till en plats och får nästa ledtråd. Plus att jag tänkte att nya spelare skulle känna sig smarta när de identifierar blomman runt Lauras hals. Men jag det är kanske ändå något som skaver, jag ska tänka några varv till här.

Jättebra idé att skogshuggarna och tullbron pratar om varandra, det ska jag fundera mer kring!

Håller helt med, karta över värdshuset och grottan behövs! Har inte fixat det på grund av tidsbrist men om jag färdigställer och layoutar äventyret så kommer jag definitivt att ha med det (och en snyggare översiktskarta)
 
Angående hur de får prata med den döende i början så tänkte jag att jag helt ville undvika värdshus-klyschan, jag ville ha något som kändes spännande och jag ville ha något som kan ge en krok efter äventyret.
Jo, det är en trevlig inledning. Den funkar finemang. Mest bara lite råd om man är ny och osäker på hur man ska lägga upp det.

Kör i vind :)
 
Även om inte lika drastiskt, så var det en sak jag tänkte dryfta i bokklubben. Alltså om att sätta ton.
Jag är övertygad om att inget sätter ton så mycket som introäventyret (i alla fall tills den klassiska kampanjen kommer). Du kan prata så mycket du vill på annat håll, men introäventyret visar.
 
Okej, nu är jag färdig med mitt introduktionsäventyr. Äventyret heter Rövarhövdingens rov och är skrivet till DoD23. Jag måste dock vara tydlig med två grejer. Dels har äventyret en riktigt amatörmässig layout. Dels har spelledarpersonerna som det är nu ingen speldata. Det är för att jag tyvärr inte har tid, det var antingen detta eller inget alls. Men som tidigare sagts så vill jag jättegärna ha lite respons på äventyret. Om folk tycker att det är värt att göra något med så kanske det kommer layout och speldata framöver någon gång.

Saker som jag försökt lägga extra fokus på med tanke på målgruppen (nya unga spelare):

En tydlig och pedagogisk struktur

Ett upplägg som är öppet, men inte såpass öppet att det blir för svårt att spelleda/spela

Genomgående tydliga tips till spelledaren

En variation i utmaningar så att spelarna kan ta sig an hindren på olika sätt.

Det blev 12 sidor allt som allt, så jag höll mig nästan inom gränsen.
Nu är jag bara nitpickig men under genre så har du skrivit klassisk fantasy skattjakt ,förräderi och rivalitet

Sedan på tema skriver du förräderi, val , arv girighet

Jag skulle hellre sett (personlig preferens) att du skrivit så här

Genre - klassisk fantasy

Teman - skattjakt,förräderi, rivalitet , val, arv, girighet

Det känns men jag kan ha fel som att du mixar genre och teman under rubriken genre.

I övrigt finns inget att anmärka på förutom sådant du själv tatt upp eller sådant som andra redan gett konstruktiv kritik på i tråden.

Ett käckt litet introäventyr två tummar upp 👍👍
 
Nu är jag bara nitpickig men under genre så har du skrivit klassisk fantasy skattjakt ,förräderi och rivalitet

Sedan på tema skriver du förräderi, val , arv girighet

Jag skulle hellre sett (personlig preferens) att du skrivit så här

Genre - klassisk fantasy

Teman - skattjakt,förräderi, rivalitet , val, arv, girighet

Det känns men jag kan ha fel som att du mixar genre och teman under rubriken genre.

I övrigt finns inget att anmärka på förutom sådant du själv tatt upp eller sådant som andra redan gett konstruktiv kritik på i tråden.

Ett käckt litet introäventyr två tummar upp 👍👍
Stort tack för responsen! 😊 Du har rätt i att jag blandat ihop lite, jag ska absolut se över det.
 
Back
Top