Quadrante
Grisbonde
Ska försöka läsa igenom den imorgon.
Ja vad kul! Jag ska försöka läsa alla era bidrag under dagenSka försöka läsa igenom den imorgon.
Första kommentar. Ett trevligt äventyr, du ska givetvis finslipa det och presentera alla slp-data. För mig behövs de inte, men en ny SL skulle nog vilja ha dem.Ska försöka läsa igenom den imorgon.
Jag tänker samma, i och med att det är skrivet för nya spelgrupper borde det finnas med.presentera alla slp-data. För mig behövs de inte, men en ny SL skulle nog vilja ha dem.
Jättebra idé! Ordningen att man först har bakgrund och sen att äventyret börjar är ju klassisk, men bara för det behöver det ju inte vara den bästa ordningen.Har inte riktigt bestämt mig om jag gillar ordningen saker presenteras, det funkar. Frågan är om det inte skulle börja med att man pratar om rollpersoner och deras första möte.
Jo, det stämmer nog.Fråga: borde det inte vara läkekonst istället för första hjälpen?
Bra idé! Eller att man har som förslag på framtida äventyr attJag skulle inte haft något emot att han redan dött och går igen som ett spöke och spökar (följer dem) tills dess de löst uppdraget
Så. Det finns några språkfel, men de hittar du lätt själv. Till exempel monsterjögare.Ska läsa igen.
@Franz jag återkommer med mer.
Jättebra tankar, och det är även saker som jag har funderat kring. Såhär gick mina tankar när jag skrev:Så. Det finns några språkfel, men de hittar du lätt själv. Till exempel monsterjögare.
Se över stycket där det beskrivs hur spelarna möter den döende. Skriv om det lite.
Försöker svara utifrån vad jag tror en oerfaren spelledare behöver.
Den svagaste delen är hur man får dem att prata med den döende i början, men det går lätt att lösa. Men kanske några ord till en oerfaren hur man kan göra.
Den näst svagaste länken är blomman och trollet. Men här har du redan gett råd om alternativa lösningar.
Jag skulle vilja att man hittar platsen för vadstället med [vildmarksvana], eller rykten.
Jag vill att de vid tullbron pratar mer om skogshuggarna och att skogshuggarna pratar om tullbron. Mest så de knyts ihop.
Skulle vara trevligt med en översiktskarta över det gamla värdshuset och en över grottan.
Lite layout och några fler uppmuntrande tips så är du hemma.
Jo, det är en trevlig inledning. Den funkar finemang. Mest bara lite råd om man är ny och osäker på hur man ska lägga upp det.Angående hur de får prata med den döende i början så tänkte jag att jag helt ville undvika värdshus-klyschan, jag ville ha något som kändes spännande och jag ville ha något som kan ge en krok efter äventyret.
Inte fusk, men vi måste läsa det.Det kanske är fusk men...Vad ska ni göra åt det??
Det här är verkligen en jättebra idé.Känns som vi har en äventyrsbokklubb att se fram emot!
Även om inte lika drastiskt, så var det en sak jag tänkte dryfta i bokklubben. Alltså om att sätta ton.Robin Laws hade ett dramatiskt förslag: Skriv introäventyret först, och se sedan till att regelboken passar till det. Introäventyret kommer att sätta stilen i vilket fall.
Jag är övertygad om att inget sätter ton så mycket som introäventyret (i alla fall tills den klassiska kampanjen kommer). Du kan prata så mycket du vill på annat håll, men introäventyret visar.Även om inte lika drastiskt, så var det en sak jag tänkte dryfta i bokklubben. Alltså om att sätta ton.
Nu är jag bara nitpickig men under genre så har du skrivit klassisk fantasy skattjakt ,förräderi och rivalitetOkej, nu är jag färdig med mitt introduktionsäventyr. Äventyret heter Rövarhövdingens rov och är skrivet till DoD23. Jag måste dock vara tydlig med två grejer. Dels har äventyret en riktigt amatörmässig layout. Dels har spelledarpersonerna som det är nu ingen speldata. Det är för att jag tyvärr inte har tid, det var antingen detta eller inget alls. Men som tidigare sagts så vill jag jättegärna ha lite respons på äventyret. Om folk tycker att det är värt att göra något med så kanske det kommer layout och speldata framöver någon gång.
Saker som jag försökt lägga extra fokus på med tanke på målgruppen (nya unga spelare):
En tydlig och pedagogisk struktur
Ett upplägg som är öppet, men inte såpass öppet att det blir för svårt att spelleda/spela
Genomgående tydliga tips till spelledaren
En variation i utmaningar så att spelarna kan ta sig an hindren på olika sätt.
Det blev 12 sidor allt som allt, så jag höll mig nästan inom gränsen.
Stort tack för responsen!Nu är jag bara nitpickig men under genre så har du skrivit klassisk fantasy skattjakt ,förräderi och rivalitet
Sedan på tema skriver du förräderi, val , arv girighet
Jag skulle hellre sett (personlig preferens) att du skrivit så här
Genre - klassisk fantasy
Teman - skattjakt,förräderi, rivalitet , val, arv, girighet
Det känns men jag kan ha fel som att du mixar genre och teman under rubriken genre.
I övrigt finns inget att anmärka på förutom sådant du själv tatt upp eller sådant som andra redan gett konstruktiv kritik på i tråden.
Ett käckt litet introäventyr två tummar upp![]()