Nekromanti Intrigspel med Eon

Vinterskog_UBBT

Veteran
Joined
25 Mar 2013
Messages
62
Location
Sverige
Jag har planer på att spela Eon men mer på intrigspelsnivå typ som Game of Thrones. Alltså mer politik och svek än ute och slåss i skogen.

Finns det nån bok i Eon som har regler för just intriger? Eller tips på hur man spelar sådant spel. Förslagen i spelledarens guide är inte så bra till just det.

Eller har ni några tips?

Känns som att det lätt blir så att folk drar vapen och börjar slå ihjäl varandra så fort de blir sura på nått.
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Ett tipps kan vara att karaktärer och deras moståndare är så mäktiga att sånt kan leda till blodsfejder eller rättsliga efterspel. Om du spelar i consaber till exempel, även om du spelar en greve så kan du inte hugga ner grannbaronen för att du ogillar honnom. Gör du det kommer hans länsherre nog förklara krig mot dig om inte kungen går in och skipar rättvisa.
 

Vinterskog_UBBT

Veteran
Joined
25 Mar 2013
Messages
62
Location
Sverige
Jo det är sant.
Man måste nog ha rollpersonerna på en rätt så hög nivå känns det som. Typ så att de har nått att förlora och ändå är del i intrigerna som är.

Man kanske skulle kunna ha nån slags avfällings-poäng som man kan samla på sig. typ om man gör för mycket som bryter mot kodexen som finns så blir man mer och mer utstött och till slut förvisad och då kan man inte vara med längre. Så man kan typ socialt frysa ut personer också genom att ge dem sådana poäng.

Tänkte nog spela i Thalamur själv. Men det funkar ju likadant där. man kan inte bara slå ihjäl varandra.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Du skulle kunna ha PK-poäng (Politiskt Kapital). Det är valutan med vilket man kan göra saker rent politiskt. Vill du ha en här? Betala PK för att få edsvurna riddare att ställa upp. Vill du ha en borg? Betala PK för att få folket att göra dagsverken.

Du kan tjäna PK genom att göra saker som andra tjänar på. Skattelättnader för bönderna ger PK (men ger lägre intäkter). Ett acceptabelt avtal som du förmedlar ger PK (men är ett ge och ta). Ett politiskt giftermål ger PK (men du förlorar en dotter). Ingenting är gratis, och på det stora hela är det ett nollsummespel.

PK är en valuta som alla andra. Det innebär att det flödar från person till person och det mesta av valutan består av skulder. Större delen av ditt PK är något som någon är skyldig någon annan. Gör grannbaronen en tjänst så är han skyldig dig PK - som du kan investera i något annat som du vill ha gjort.

Man kan förstås förlora PK också. Gör något dumt, som att ha ihjäl baron Stork baföratt du har ett svärd och har kort stubin, så förlorar du så mycket PK att den PK som andra är skyldiga dig i princip nollas ut, och eftersom det i princip bara var den höga siffran längst ner på ditt PK-konto som höll freden i riket så är nu riket på randen till inbördeskrig.

I stort sett så handlar PK-ekonomin om förtroende. Så länge som folk har förtroende för att du ska kunna betala dina PK-skulder (mestadels genom de PK-skulder som annat folk har gentemot dig) så kan du ha rätt lågt totalt PK ändå. Men om förtroendet rasar, om du till exempel skulle råka vara en snarstucken normal rollperson, då inträffar ungefär samma sak som i bankvärlden hösten 2008. Förtroendet försvinner, ekonomin rasar ihop, kaos utbryter.
 

Vinterskog_UBBT

Veteran
Joined
25 Mar 2013
Messages
62
Location
Sverige
LOL! :gremgrin:

Gillar!
Men låter också som system som kan vara svårt att balansera. Måste tänka igenom det så det inte blir fel åt ena eller andra hållet. Men gillar tanken.

fast vill nog se någon nedre gräns som visar hur illa till man ligger. Hamnar man på -10 i PK så är man extremt ogillad och folk har inte förtroende för en.

Då kan man sätta dit folk för saker med. Skylla mordet på nån annan å då får denne minus i PK.

Ska fundera men gillar!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Vinterskog said:
fast vill nog se någon nedre gräns som visar hur illa till man ligger. Hamnar man på -10 i PK så är man extremt ogillad och folk har inte förtroende för en.
PK behöver inte nödvändigtvis ha något med hur mycket förtroende man har för en. Återigen, för att jämföra med riktig ekonomi: Japan har skyhög PK-skuld men högt förtroende, USA har skyhög PK-skuld och lite lägre förtroende, Grekland har skyhög PK-skuld och noll förtroende.

Jag skulle nog bygga systemet relativt självbalanserande, så att PK och förtroende är två saker som påverkar exempelvis förhandlingar eller relationer. Skillnaden mellan dem är att PK är något som jag kan satsa i en förhandling, medan förtroende är något jag bara har. Så exempelvis behöver Grekland satsa tokmycket PK för att ha en chans i förhandlingarna, med resultat av att PK-skulden ökar ännu mer; USA behöver inte satsa ens i närheten lika mycket PK eftersom USA har högre förtroende.

Så vad är då nackdelen med att ha en massa PK-skulder? Jo, att förr eller senare så kommer någon och kräver igen skulden. "Så, ers nåd Tykenhet, nu vill jag ha en gentjänst. Din son ska gifta sig med min dotter och ingå väpnarskap i mitt hushåll. Om inte så kan du nog säga ajö till de trehundra riddare som just nu utgör spjutspetsen i din här."
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Om jag skulle köra något GoT-aktigt så skulle jag helt klart använda mig av relationskartor och agendor. Vad har de för mål, allierade, fiender, eder, skulder, oförrätter, riktiga vänner, vem man lismar och bugar för, osv.

Sedan skulle jag nog sätta mig ner och skapa ett "renown-system" inspierarat av det i ICON-reglerna för Star Trek där rykte hade (om jag kommer ihåg rätt) 6 olika värden. Sedan skulle jag ha motsvarande värden hur personen värderar dessa hos andra. Vissa uppskattar härförare men föraktar administratörer, medan andra kan tycka tvärt om.
 

Buscha

Veteran
Joined
28 Mar 2011
Messages
30
Om du vill läsa något material från Eon så är modulen/äventyret "Av Blod Komna" väldigt bra. Där är större delen av äventyret ett intrig och maktspel där det gäller att hålla vågen rätt annars blir någon av fraktionerna för starka. Du får en bra beskrivning av Targus, huvudstaden i Damarien, ett upplägg kring hur man kan spela maktspel och sist men inte minst ett bra äventyr/kampanj.
 

Vinterskog_UBBT

Veteran
Joined
25 Mar 2013
Messages
62
Location
Sverige
Okej! Spännande.
Ska kolla in av Blod Komna.

Måste man spela de andra delarna i äventyren eller kan man spela det för sig?
 

Vinterskog_UBBT

Veteran
Joined
25 Mar 2013
Messages
62
Location
Sverige
Jag skulle nog bygga systemet relativt självbalanserande, så att PK och förtroende är två saker som påverkar exempelvis förhandlingar eller relationer. Skillnaden mellan dem är att PK är något som jag kan satsa i en förhandling, medan förtroende är något jag bara har. Så exempelvis behöver Grekland satsa tokmycket PK för att ha en chans i förhandlingarna, med resultat av att PK-skulden ökar ännu mer; USA behöver inte satsa ens i närheten lika mycket PK eftersom USA har högre förtroende.
Låter bra!
Men också lite svårt. För man vill ju veta liksom hur illa det är å så. Antingen måste man ha jättedetaljerad matris eller bara typ ha på känn.

Så är det inte lättare med ett värde där både förtroende och PK är ett liksom. De är ju snarlika på många sätt även om jag förstår vad du menar. Då behöver man inte heller ta så mycket i hänsyn till om de skiljer sig.
 

Buscha

Veteran
Joined
28 Mar 2011
Messages
30
Nej det måste man inte. Alla går att spela separat men de två andra äventyren är också bra. Om du känner att upplägget inte riktigt passar er spelgrupp så är det inte speciellt svårt att ta samma koncept och flytta det till Thalamur tex. Du kommer få ändra en del på det men borde inte vara så jätte svårt tror jag.
 

Vinterskog_UBBT

Veteran
Joined
25 Mar 2013
Messages
62
Location
Sverige
Det kan ju vara bra som inspiration om inte annat.
Problemet är bara att en av spelarna har spelat diamantäpplet.

Ska kika på det.
Tack!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
Känns som att det lätt blir så att folk drar vapen och börjar slå ihjäl varandra så fort de blir sura på nått.
Nej, nej det här är ett vanligt fel när folk pratar om politiska kamnpanjer. Det finn inget fel med att spela den brutala politikern som sparkar in dörrarna till tronsalen och mördar alla. Det är en fantastisk karaktär av ett par anledningar:

1. Alla andra reagerar. Flyr de? Försöker de slåss? Försöker de förhandla? Ansluter de sig till honom?

2. Någon kommer styra den killen som en docka innom en vecka. Om du dumpar alla dina poäng i förmågor som gör att du slås kommer någon annan egentligen styra ditt hov och använda dig till att gör smutsgörat. Eller så kommer du bli förgiftad, whatever.

3. Killen kan fortfarande bli utpressad av präster, tjuvgillesledare, princessor och magiker som kan göra saker han behöver men inte själv kan göra.


Det viktiga är dock att inte alla spelar den typen av karaktär. Politiska spel är nästan alltid bäst när spelarna har inflytelse över olika saker, någon kontrollerar handleshusen, någon armen och någon är kung.

Det är också viktigt att tänka på att spelarna kommer mörda varandra. Ofta. Men efter ett tag innser de att det inte är det bästa, det finn inget farligare vapen i ett rollspel än en spelarkaraktär, vill du inte ha en extra på din sida? :gremwink:

Sedan kommer grymhetsfaktorn. Hämnd smakar bra och små oförätter eskalerar snabbt mellan spelarkaraktärerna. Ditt jobb som spelledare är att spä på och piska upp de konflikterna så de blir ännu mer infekterade. Sedan kommer du få se att spelarkaraktärerna inte bara dödar varandra, det är för lätt! Man undanröjer hinder, en sann fiende? Honom krossar man! Så se inte förvånad ut när spelarkaraktärerna börjar tortera ihjäl varandras barn framför varandra, antingen för att göra en poäng eller bara för att Fuck that guy! Fuck hans familj till döds! Sedan måste ju det hämnas... :gremlaugh:

Hmm.. vad har jag mer för tips? Oh, gör klass, etnicitet och kön till viktiga faktorer. Killen som inte kan få någon officiell makt är super cool att spela precis som princesan som måste skaffa sig en make eller son hon kan utöva makt igenom. Tänk Game of Thrones och var inte rädd för att vara fruktansvärt, fruktansvärt politiskt inkorrekt. Om ingen prostituerar sig för demoner i utbyte mot makt är det politiska klimatet antagligen inte hårt nog.
 
Top