Nekromanti Intrigidé

SKIN69

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
308
Location
SKövde
Tänkte jag skulle komma med en idé för de rollspelsgrupper som känner att dom blivit lite väl invanda med varann. Det hela började med att jag läste Ökenplanetens Messias av Frank Herbert, där fanns det något som kallades ansiktsdansare som kunde förändra sitt utseende till vem som helst i princip. Vi spelade då en kampanj i DoD där alla verkligen var tröttapå varandras rollpersoner, äventyret gick ut på att rädda ett munkkloster från en ond baron. Jag talde med en av spelarna lite innan mötet och hon gick med på att vara ansiktsdansaren. Spelarna fick reda på att det fanns en förrädare i gruppen men ingen visste vem och eftersom jag var SL och slog alla slag dolt, mao lade in fummel som inte fanns mm, så var det inte för lätt att lista ut vem de var heller. Det hela blev ett väldigt bra äventyr där dom stötte på motstånd i allt dom gjorde och alla fummelslag blev mistänkliggjorda. Tillslut sattte jag dom in en situation där dom måste hitta ansiktsdansaren eller misslyckas med uppdraget. Dom hade fortfarande inte listat ut mvem det var men dom hade tur och chansade på rätt person.
Jag tycker det är ett väldigt bra sätt att liva upp en spelgrupp med. Jag natar att den inte är ny men ändå...

<A HREF="http://hem2.passagen.se/punxen/thuleindx.htm" target="_new">http://hem2.passagen.se/punxen/thuleindx.htm</A>
 

Ofeig

Warrior
Joined
4 Jun 2000
Messages
373
Location
Solna
Detta låter mycket intressant... jag måste nog pröva detta...

"Gud är död" - Friederich Nietzsche
"Nietzsche är död" - Gud
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
En variant för den riktigt diaboliske spelledaren som verkligen vill sprida paranoja i sin grupp är att tala om att det finns -en- förrädare medan i själva verket -alla- karaktärerna är förrädare, utan att veta om att de andra är det. (Helst ska de förstås vara förrädare för olika sidor.) Vanligt förekommande i Paranoia, inte så ofta i andra spel... :)

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Hobert

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
280
Ja, utmärkt idé. Jag minns förresten en liknande händelse från när jag spelade Barbia. Elakingen i äventyret hade skickat ut högar av spioner för att stoppa oss, och mot slutet började alla misstro varandra till den grad att ingen kunde sova, vi höll vapnen nära och misstrodde allt alla andra sa. Det var nog bara jag som inte blev misstänkt eftersom jag spelade en fredlig bard. Så kan det gå.
(Det visade sig dock tillslut att en i gruppen var förrädare, men det var inte han som hade legat bakom allt som hänt oss)

[Hobert]
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Nätanekdot

En historia jag läste på nån av rollspelsgrupperna på usenet:

En spelgrupp spelade AD&D under en längre tid, och hade kontinuerliga problem med folk som kom och överföll dem, rätt ofta med magiska vapen. Spelarna klurade och klurade, och deras karaktärer for omkring som tättingar för att försöka få reda på vem det var som skickade alla dessa skurkar på dem. Efter ett antal spelmöten kom det fram att det var den ganska tyste och försagde spelaren i gruppen som helt stillsamt stabbat de andra. Han hade tagit hand om alla de magiska pryttlar som de andra inte tyckt varit tillräckligt bra och använt dem för att ge sig på de andra i gruppen. :gremsmile: (Tyvärr kommer jag inte ihåg vilket motivet var, men alla de andra blev otroligt överraskade när de fick veta vem det var.)

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

peon

Veteran
Joined
20 Aug 2000
Messages
14
Location
Göteborg
Inte för att vi brukar spela DoD så mycket men alla brukar ändå misstro varandra och "glömma" att berätta viktig information...Att vi sedan brukar ha väldigt kul är en annan sak.
 

Hobert

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
280
AH!
Kom just ihåg en annan sak som denna förädare gjorde. Egentligen arbetade han bara för sin egen skull ( Han ville ha formelsamlingen själv) och därför skulle han han arbeta med oss tills vi hade den. Han gillade dock att ha hemligheter, så när han hittade en viktig ledtråd i biblioteket i vindarnas tempel väntade han med att berätta om den, och glömde bort den. Följderna blev att gruppen förlorade en massa tid, en SLP dog, en RP dog, en RP skadades svårt m.m Detta var inte en del i hans plan, utan gjorde tvärtom att vi fick svårare att ta boken.

Ni kan ana att vi blev irriterade när vi tomhänta kom tillbaka igen. "Oj, javisstja! Här va en grej jag hitta innan vi stack".

[Hobert]
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag tycker att dte låter som en klart kul ide faktiskt !

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 
Top