Nekromanti Intriger inom spelgruppen

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Hög moral kontra moral...

"Att tro att våldtäkt sker pga kåthet är inte bara ignorant, utan även ett tyst medhåll och neutraliserande av bråttet. "

Allanah-->
Din mening är inte bara felstavad, den är även också oeftertänksam. Varför skulle man våldta någon för nöjets skull?

"Det är så KUL att våldta folk, kan vi inte göra det... snälla..."

Betyder det att jag tycker att våldtäkt IRL är bra, för att jag tycker att man ska få rollspela hur man vill? Pfff...

Skulle inte tro det.

Dessutom: Haka inte upp dig på det, läs resten av mitt inlägg, så kanske vissa saker klarnar för dig.

"Om du tycker att du/din rollperson prompt måste våldta någon för att du spelar en mentalt sjuk människa, så gör det."

Nyss fick man ju inte. Vad har fått dig att ändra åsikt?

..."gör det inte lättvindigt"...

Nej, då kan man ju inte leva sig in i rollen lika bra. Dåligt samvete och dylikt bör man ju få. Du har rätt.

..."och gör det för guds skull inte för att det är kul"...

Igen: "Det är så KUL att våldta folk, kan vi inte göra det... snälla..." Du har rätt.

"eller för att du tycker att din medspelare är irriterande!"

Det är enbart dåligt rollspelande. Rätt.

Måste springa nu, hinner inte svara förrän om några dar.
 

Sall Tymbast

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
64
Re: Hög moral kontra moral...

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

"Bakom våldtäkt finns det en helt annan form av ondska."

Kåthet?

<hr></blockquote>


Visserligen vill du lägga in en ironisk touch här. Men du vill alltså använda sexualdrift ironisk för att svara i en diskussion om våldtäkt. Nollad värre.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Jag ser inte en våldtäkt i ett rollspel som mycket allvarligare än att många av er säkerligen sitter mer än fyra timmar om dagen framför Counter-Strike och skjuter varandra till döds - för nöjets skull.

<hr></blockquote>


Du ser inte våldtäkt i fantasin som mycket allvarligare än att spela ett shootémup-spel?

Jag ser ingen större skillnad i fantasi och verklighet när det gäller humanistiskt agerande. Ett agerande såsom våldtäkt, bär samma konsekvens och allvar som i verkligheten. Så nej, enligt dig så skiljer jag inte alltför mycket på fantasi och verklighet. Det är därför jag vill föra verkliga kampanjer i en fantasivärld. Verkliga kampanjer uppbyggda på intriger, spänning, mystik, magi. Där finns min fantasi. Min verklighet bygger jag in i SLP:s agerande, deras reaktioner, motiv, drivkrafter.
Mina spelares karaktärer är inga gullefjun. De lever sig in i sina roller bra, men det tillåter dem inte att gå hur långt som helst.

Min kritik handlade inte om vad era RP gör. Min kritik handlar om varför de gör som de gör. Det är moral, visst. Moral är moral oavsett om den är låg eller hög.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

och jag menar, i Jeanne d'Arc så blir ju en kvinna våldtagen. Vilket psykopat som måste ha skrivit manuset, som ens har med en sådan händelse. Fram med tvångströjorna! Någon fantiserade fram en händelse som många råkar ut för varje dag här på jorden!


<hr></blockquote>


Detta fallar samman med det som Allannah skrev i sitt inlägg:
"Hemska handlingar kan i vissa fall vara drivande för storyn, men spelar Ni våldtäktsmän har ni inte förstått konsekvenserna av detta handlande."

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Någon fantiserade fram en händelse som många råkar ut för varje dag här på jorden!

<hr></blockquote>



Och detta gör händelsen får ett naturligt utrymme i din fantasi? Tänk på den händelsen när du sitter och nojsar med tjejen. Tänk på hur roligt det är när man läser inlägg om detta på ett forum för rollspel. Tänk för helvete på alla de som blivit utsatta för det eller som haft/har flickvännen som blivit utsatta för det. Jag kanske inte kan skilja på verklighet och fantasi, men jag kan skilja på vett och jävligt korkade åsikter. Folk blir våldtagna varenda dag. Personligen har jag missat annonserna om de nyligen dräpta orcherna eller om matrix2-offrens anhöriga.
 

Sall Tymbast

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
64
Re: Hög moral kontra moral...

Jag tycker att din inställning i debatten inte är seriös. Tyvärr.
 
Joined
24 Mar 2002
Messages
330
Varför slakta kvinnor och barn på pin kiv? Ok, att Ni spelar "badguys", men var är Er ära och heder?

Vad då NI spelar badguys? Det är Bard som är den ända "badguyen"

Varför våldta en person som någon annan gillar eller är tillsammans med (eller någon annan heller för den delen)? Fattar Ni inte hur allvarlig en våldtäkt är?

Nu blir det till att förklara igen:
Våldtäktsmannen var en Frakk Trukh Kallad "Rahkzim" och han som hittade flickan ute i öknen var en Missla kallad Vargtand. Rahkzim och flickan blev lämnade änsamma på ett värdshus Rahkzim (som har 18 i aggresion) försöker förföra flickan *slår tärningar* Rahkzim fummlar och rapar flickan i ansiktet flickan slår till Rahkzim i anskitet Rahkzim blir då förbannad och får sin villja fram på annat sätt: VÅLD. Under själva"illdådet" så kommer Vargtand in i rummet och får syn på Rahkzim Hugger honom i armen (armen bryts) Rahkzim flyr och RPerna är nu ärkefiender.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Hög moral kontra moral...

Jag vet inte hur det är med prioriteringen i våldsbrott och liknande. Men att ränna ett svärd igenom någons hals och dräpa denne skulle jag se allvarligare än våldtäkt. Jag tror att det har att göra med avtrubbning. Inget annat. Det är helt enkelt vanligare för spelare att man dödar sina motståndare än att man våldtar dem. Vilket jag kan förstå. För det är ju betydligt jobbigare att våldta draken och sedan ta skatten istället för att döda den och ta skatten :)

Jag tror att det handlar mycket om spelstil också. Antingen kan man ha det här lite mer fjortisaktiga "Jag våldtager och bränner byn (hur man nu våldtar en by?)" eller att man spelar en rubbad individ som våldtar någon detta blir förhoppningsvis mer djupsinningt. Lite mer ångest och så. Att våldta någon är endast det som "onda" personer gör är ju en syn på saken. Visst är det en ondeskefull handling men eftersom jag helst ser en neutral stämpel och inte en ond/god i rollspel så bör allt byggas utifrån karaktären. Jag tänker lite på boken "Fursts nids förbannelse" där huvudpersonen våldar en 15 årig flicka alldeles i början. Tomas Covenant är inte ond ur de flestas synvinkel. Han är bara sjuk... eller nått.

""Hemska handlingar kan i vissa fall vara drivande för storyn, men spelar Ni våldtäktsmän har ni inte förstått konsekvenserna av detta handlande."

Kan det inte vara så att det är RP som driver fram storyn genom en våldtäkt och dess konsekvenser?


Och detta gör händelsen får ett naturligt utrymme i din fantasi? Tänk på den händelsen när du sitter och nojsar med tjejen. Tänk på hur roligt det är när man läser inlägg om detta på ett forum för rollspel. Tänk för helvete på alla de som blivit utsatta för det eller som haft/har flickvännen som blivit utsatta för det. Jag kanske inte kan skilja på verklighet och fantasi, men jag kan skilja på vett och jävligt korkade åsikter. Folk blir våldtagna varenda dag. Personligen har jag missat annonserna om de nyligen dräpta orcherna eller om matrix2-offrens anhöriga.

Du måste ha ganska dålig fantasi om du inte kan visualisera en våldtäkt. Men sak samma. Visst kvinnor blir våldtagna. "Och var man är en potentiell våldtäktsman" om man skall lyssna till många. Men folk blir även dödade i världen. Får jag fråga: finns det ingen död, mord, krig eller liknande i din värld. Läser DU aldrig om det på nyheterna. Om inte så förstår jag att du är chockad.

Hey det är ett spel inget mer.

Det står i Expressen: "52 årig man hittad mördad vid Stureplan"

Det viskas i Chadarian "Gamle Evarim hittades mördad igår utanför världshuset glada tunnan"

Det står i Aftonbladet: "16 årig flicka våldtagen på parkering"

Det pratas om i Fala: "Elisa blev våldtagen av några genomresande soldater ute vid norra heden"
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Hög moral kontra moral...

Om man nu spelar en rubbad individ så gör man nog inget lättvindigt. Att våldtaga någon för att det är kul är som sagt enligt mig rena rama fjortisbeteendet. Ungefär som att spelargruppen börjar slåss på blodigt allvar för vem som skall ha vilken typ av magiskt föremål. Har faktiskt aldrig satt mig in i hur det skulle vara att spela att man skulle våldtaga någon. Men skall fundera på det.
 
Joined
24 Mar 2002
Messages
330
Re: Hög moral kontra moral...

MEN..gör det inte lättvindigt, och gör det för guds skull inte för att det är kul, eller för att du tycker att din medspelare är irriterande!

Jag sa alldrig att han gjorde det för att han var irriterad på en medspelare, Han gjorde det för att han var den Jävla sadist tuhken med 18 i aggression
 
Joined
24 Mar 2002
Messages
330
Re: Moralisk Vomering

Men, jag kan personligen inte se det roliga i en våldtäkt, massmord, folkmord

Jag tror inte det finns någon här som kan se något roligt i nån av dom där.
 

Sall Tymbast

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
64
Re: Hög moral kontra moral...

Vad svarar du på egentligen? Läs igen saker och ting en gång till.

Och varför tror några av er att det är fel på min fantasi? Skitsnack. Rent och ärligt.

Ta bort...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ok med bråk, men..

Ja, lite smågruff är väll helt på sin sidan. Men när smågruffet leder till nått större, så tycker jag för min del iaf att det kan bli lite kämpigt.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Moralisk krigsrätt

"Tja om det då skulle komma ett piano från himlen så tror jag att det endast medför negativa saker."

Pianot är metaforiskt och kommer i två steg:

1) "Vad sysslar du med? Är du här för att ha skoj med oss, eller för att sabba för oss? Skärp dig, annars åker du ut!"

2) *spark*

"Exempelvis Vampire där spelarna många gånger försöker intrigera och förstöra för varandra för att få så stor egen personlig makt som möjligt."

Det brukar dock sällan gå till sådan överdrift att rollpersoner mördar och våldtar andra rollpersoner.

"Men jag underar lite varför det skulle vara fel att gestalta en psykotisk galning?"

Det beror väldigt mycket på vad övriga gruppen tycker. En hel del som jag känner tycker inte att det är särskilt kul med psykotiska bufflar som kör över alla och sticker dem som inte låter sig bli överkörda i ryggen. Om resten av gruppen inte tycker om sådana saker så är det fel, oavsett politisk, moralisk eller etisk inställning i övrigt.

"Det borde ju vara en intressant karaktär om man kan sätta sig in i honom. Varför skall rollpersonerna alltid vara de snälla, sunda och friska individerna. Tror att det helt enkelt är en fråga om spelstil."

Det beror väl på vad man menar med en psykotisk galning. En del verkar se det som en ball etikett att sätta på sin rollperson, andra verkar se det som en ursäkt att göra vad de vill, sno alla pengar och sabba för andra. Attityd två har inte i min spelgrupp att göra, och attityd ett... låt oss säga så här: när jag spelade ett konventsscenario i Kult för en tid sedan så skulle min rollperson vara schizofren. Jahapp, tyckte jag, och spelade honom schizofren. Alltså, inte schizofren som i konstig med flera personligheter, utan schizofren som i mentalsjuk som har svårt att skilja på fantasy och verklighet, ofta manodepressiv, ofta våldsam och ofta oförutsägbar.

Spelledaren blev rädd.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
En missla som bryter armen på en Frakk-Trukh och sedan får honom att löpa med svansen (eller något annat kanske) mellan benen! Jag kan inte säga annat än: Wow! Äntligen visar misslorna var skåpet ska stå!
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
MPTY? Vad är det? o.o

Känne rmig som en stofil, nya förkortningar... /images/icons/spook.gif


Storuggla, vet i alla fall vad "luguber" betyder
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: MPTY? Vad är det? o.o

Ahh... nu försår jag! ^_^
Drar mig till minnes den gamla brittiska komediserien "Yes, Minister":

"Minister,I beg you not to refer to it as a tin-pot African country. It is an LDC.?
"Well what is it then?"
"It used to be an UDC, UnderDeveloped Country, however this term has become offensive so then it was called a DC, Developing Country. This term was found patronising and then it was called LDC, Less Developed Country. You really must be careful about your terminology, minister."
"What will it be when someone takes offense at being a LDC then?"
"HRRC, minister. Human Resource-Rich Countries."
"HRR... what does that mean?"
"Grossly overpopulated and begging for money, minister."
"Oh, so it's a Have-not Country?"
"No minister, we no longer refer to countries as Have and have-nots. We talk about the North/South dialogue instead."
"Honestly, why do we care?"
"This particular country sits upon a huge amount of undeveloped oil, minister."
"Ahh, so it's not a TPLAC at all!"
"TPLAC?"
"Tin Pot Little African Country."


Jag vet inte varför, men den dialogen dyker alltid upp i mitt minne när jag hör nya förkortningar... o.o;


Storuggla, gillar alla länder (än så länge)
 
Top