Nekromanti Intriger inom bordet

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Jag tror (snarare hoppas) att alla här varit med om att någon i gruppen förråder någon/några andra av de som sitter runt bordet. Det är en underbar känsla, både att få reda på att man blivit totalblåst och att totalblåsa.
Nu är det så att jag just börjat spelleda en ny kampanj och vet att det kommer bli en hel del backstabbande (har redan varit en del) och det jag undrar över är hur man sköter det runt bordet. Det är besvärligt att förråda tjejen som sitter bredvid en utan att hon vet om det. Lappar blir styltigt och skrivandet stör rollspelandet, i synnerhet om jag måste läsa och svara på alla lappar. Att skicka ut folk ur rummet funkar också, men det tar väldigt med tid och jag själv hatar att vara utslängd. Är det rollspelskväll så ska det väl rollspelas?
Jag kan ju visserligen lita på att spelarna inte metar, men dom har själva sagt att dom hellre ser nåt annat (mkt insiktsfulla spelare som vet vad dom vill ha efter EN omgång (alla (sju) utom en hade inte kört innan)). Så nu rådfrågar jag er.

Andra saker spelarna vill ha om ni vill ta hänsyn till det:
Första omgången spelade vi utan regler. Mest därför att jag inte ville slösa första omgången på en massa sånt. I synnerhet eftersom att reglerna för det mesta är det som skrämmer iväg folk. Dock så tog mina spelarna, mkt unisont, upp hela grejen med regler som ett problem. Mycket förvånande. Så nu ska jag ge dom regler, i synnerhet vill dom ha färdigheter och slump i spelet. Så, eftersom att det ligger fokus på informationssamlande, sociala intriger och politik så undrar jag lite om regler om sånt. Renodlade färdigheter är dåligt (i mina ögon), men att inte ha några egenskaper som återspeglar det vore också dåligt.

För övrigt gillar jag INTE pölsystem. Dom är i vägen för mig, då jag tycker det blir mer räkning än med "konventionella" system (typ t100, t20). Allra bäst funkar ju hybrider (pölsystem med få tärningar mot ett värde(typ EON)) och det är så jag tänker utforma systemet.

Om ni nu får för er att köra klassiker "Men det fixar ju det här spelet" så skulle jag uppskatta en sammanfattning/förklaring på HUR problemet faktiskt blir löst, och inte en länk till en bok. Dock är jag helt för att använda andra rollspel. Är någon annan bättre blir det ju bättre om man stjäl lite! :gremsmirk:
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,837
Location
Göteborg
Antar att du inte är ett fan av den uppenbara lösningen? Det vill säga att alla runt bordet vet om hemligheten, men rollpersonerna gör det inte.

Jag misstänker att du inte är intresserad av detta, men säg det gärna nu, för annars kommer den här tråden snart att börja handla om huruvida "öppna hemligheter" är bättre eller sämre än hemliogheter mellan spelarna.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,312
Location
Örebro
Genesis said:
Antar att du inte är ett fan av den uppenbara lösningen? Det vill säga att alla runt bordet vet om hemligheten, men rollpersonerna gör det inte.
Han har ju skrivit det klart och tydligt: "Jag kan ju visserligen lita på att spelarna inte metar, men dom har själva sagt att dom hellre ser nåt annat". Men jag kanske missförstod? :gremwink:

Mitt tips är att försöka sköta mycket av hemligheterna och intrigerna före, efter och mellan som möjligt. Då slipper man bryta av tempot. Är det en möjlighet?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,669
Location
Rissne
Den lösning jag och de spelledare jag kört sånt med har överlag försökt hålla mycket av det nödvändiga snacket vid sidan av bordet - mail, irc, etc mellan spelmöten.

En del har gjorts under spel, men då har det varit klassiska "SL och spelare går till ett annat rum, för gruppen separerades"-greppet.

I vanliga fall hatar jag att splitta gruppen, men i en kampanj av den här typen kan jag tycka att det funkar...
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Ett sak för att få det att flyta smidigare är att -både- ha öppna och slutna hemligheter.

Det finns saker som är kul att ha jättehemligt, och de finns saker som rollpersonen kanske vill hålla hemöig men är roligare att ha öppet/inte värt att smussla med lappar skicka ut folk över.

Så då ger man spelarna möjligheten att använda bägge metoderna under samma spelmöte för olika saker.
 
Top