Nekromanti Intresserad av politiskt forum-rollspel?

Zykopat

Veteran
Joined
13 Dec 2004
Messages
77
Location
Örnsköldsvik, ancient city of doomed bumblebees
För ett par dagar sedan startade jag, inspirerad av valet i USA och gamla minnen, ett forum-rollspel på nätet med en lite annorlunda (men sannolikt inte unik) inriktning, nämligen politik.
I vanlig ordning skapar man sig en karaktär med personlighet, utseende och allehanda egenskaper. Denne tar sedan plats i en påhittad värld och kan umgås med sina medkaraktärer. Det lite ovanligare i sammanhanget är att istället för att ägna sig åt drakdödande, blodsugande eller allmänt äventyrande så är möjligheterna mer inriktade på omröstningar, intriger och möten.
Jag vet, det låter inte överdrivet upphetsande men om man är det minsta intresserad av politik så har det sin speciella charm.

Spelet (som ännu befinner sig i startgroparna) kan sägas vara uppdelat i två delar. Dels vanligt rollspelande där karaktärerna umgås, talar och hittar på allmänt ofog i en värld tämligen lik vår egen och dels den "byråkratiska" sidan av det hela med val, omröstningar, regeringar och senatsmöten.
Alla har möjlighet att starta sina egna partier (med vilka bizarra agendor some helst) eller andra organisationer med ambitioner. Sekter, fackförbund, hemliga sällskap, terroristgrupper och lobbyorganisationer.

Även för dem som inte vill delta aktivt i politiken finns det öppningar. När vi väl kommer igång kan ens karaktärer ta sig för i princip vad de vill och om någon startar icke-politiska sidointriger (inom rimlighetens gränser) så kommer det att uppmuntras, det ger trots allt en extra dimension åt världen.

Tilläggas bör att spelet är på engelska och även om inga enorma kunskaper krävs (högstadieengelskan duger gott) så bör man kunna uttrycka sig begripligt.

Jag har aldrig varit bra på att sammanfatta sådant här så förmodligen lämnar jag tusentals frågor obesvarade. Om de ställs så ska jag göra mitt bästa för att besvara dem.



(Förhoppningsvis blir ni inte alltför avtända av forumets för närvarande inte så tilltalande look. Folk med grafiska och/eller programmeringskunskaper är extra välkommna)
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Jag är helt säker på att jag sett ett som liknar det du beskriver fast på svenska, som hette Utopia. Nu kan jag inte hitta det.
 

Zykopat

Veteran
Joined
13 Dec 2004
Messages
77
Location
Örnsköldsvik, ancient city of doomed bumblebees
Du minns fullständigt rätt och anledningen till att du inte kan hitta det är att det tycks vara nedlagt.

Jag deltog själv i Utopia till och från men när jag skulle återkomma till det efter ett uppehåll (läs: privatlivet gjorde mig för upptagen) så var det spårlöst försvunnet.

Utopia är i alla fall källan till de "gamla minnen" jag nämner i första stycket.
 

Zykopat

Veteran
Joined
13 Dec 2004
Messages
77
Location
Örnsköldsvik, ancient city of doomed bumblebees
Anledningen till att jag bumpar upp den här tråden är tvåfaldig. Dels är det nu bestämt att själva spelande (till skillnad från det tidigare konstruerandet) av Confundia kommer att starta den tredje mars. Så om någon blivit intresserad men inte registrerat sig så passar det bra nu. Såvitt jag vet är det bara en person härifrån som registrerat sig men jag förlorar aldrig hoppet. :gremcool:

Det andra skälet är mer en vädjan om lite tips. Jag kommer att vara Confundias motsvarighet till spelledare och förutom att se till att spelet och de politiska processerna flyter på som de skall har jag dessutom tänkt att slänga in lite specialhändelser nu och då. Något av politikens motsvarighet till random encounters.
Vissa sådana är ju tämligen uppenbara (krig, inbördeskrig, terrorism, upplopp, etc) men det finns säkert många saker som skulle vara intressanta som jag inte ens tänkt på och därför skulle det sitta fint med lite idéer.
 
Top