Nekromanti Intresserad av Neothech

Oceanliner

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
273
Location
Jönköping
Hur funkar stridsreglerna? Spelar vanligtvis Eon så hur är Neotech i jämförelse?

Realism?

Hur ser världen ut i korthet, är världsbesrivningen likvärdig med Mundana i frågan om detaljrikedom?

Finns det olika raser? Hur pass mycket högteknologi finns det?

Vad har Neotech för nackdelar/fördelar?

Vilka moduler är köpvärda?

Övertyga mig om att Neotech är bäst...

//Jonas
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Hur funkar stridsreglerna? Spelar vanligtvis Eon så hur är Neotech i jämförelse?"

Stridsreglerna är nästan likadana. Initiativregler skiljer, liksom regler för handlingar, som är mer anpassade för modern eldstrid än Eon.

"Realism?"

Ja.

"Hur ser världen ut i korthet, är världsbesrivningen likvärdig med Mundana i frågan om detaljrikedom?"

Det är 2059 och världen är mörkare än idag. Företagens makt går i vissa fall över nationernas. Resurserna är på upphällningen men konsumtionen fortsätter i alla fall. Social och ekonomiskt förfall är en del av vardagen, och klyftorna i samhället är större än någonsin. Information är mer värt än guld och de som kan hämta ut den är både de mäktigaste och de mest utsatta personerna.

Det finns egentligen bara två saker som du kan lita på: dig själv och din pistol.

"Finns det olika raser?"

Kaukasier, asiater, negroider... det vill säga varianter av människor.

"Hur pass mycket högteknologi finns det?"

Hallå eller? Det är 2059 vi talar om!

"Vad har Neotech för nackdelar/fördelar?"

Fördelar: just nu enda svenska framtidsspelet i produktion. Trevlig värld som man lätt kommer in i. Mycket röj.

Nackdelar: taskig bindning i regelboken som lätt ger upp, lite väl långsamt (speciellt om man blir skadad), ibland lite gråtrist.

"Vilka moduler är köpvärda?"

Framförallt Hardware och Nippon.

"Övertyga mig om att Neotech är bäst..."

<voice mode="hypnotic">Neotech är bäst. Neotech är bäst. Du kommer att köpa Neotech. Du kommer att tycka om Neotech. Neotech är bäst.</voice>

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Oceanliner

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
273
Location
Jönköping
<I>"Stridsreglerna är nästan likadana. Initiativregler skiljer, liksom regler för handlingar, som är mer anpassade för modern eldstrid än Eon."</I>

Ge mig gärna ett kort exempel (Eller en hemsida där man kan läsa lite mer, har plöjt igenom världens historia som finns på Neogames hemsida)

<I>"Hallå eller? Det är 2059 vi talar om!"</I>

Jupp, finns då...AI? Robotar? Svävande bilar? Cyber grejer som gör att man kan skjuta laser med rumpan (exempel)? Muppar?

<I>"Mycket röj"</I>

Du tar ett gevär och skjuter på din motståndare BAM! BAM! BAM!
Träffar två skott i bröstkorgen och ett i armen...kommer han resa sig upp?
Med realism --> NEJ
I fråga om röj --> JA
Ditt svar (Markera med kryss) -->
[ ] Ja!
[ ] Nej!
[ ] Inte f-n vet jag!

<I>"voice mode="hypnotic">Neotech är bäst. Neotech är bäst. Du kommer att köpa Neotech. Du kommer att tycka om Neotech. Neotech är bäst.</voice>"</I>

*Går med tom blick mot närmaste rollspels butik samtidigt som han mummlar ovanstående hjärntvättning med ihålig röst*

//Jonas - Oseriös...jag går och lägger mig
 

pellejones

Grisodlare
Joined
8 Aug 2000
Messages
377
Location
Sverige, Uppsala
Här får du! *SMACK*

>"Stridsreglerna är nästan likadana. Initiativregler skiljer, liksom regler för handlingar, som är mer anpassade för modern eldstrid än Eon."

>>Ge mig gärna ett kort exempel (Eller en hemsida där man kan läsa lite mer, har plöjt igenom världens historia som finns på Neogames hemsida)


Jag har tyvärr inte spelat EON. Kan inte jämnföra.


<I>>Hallå eller? Det är 2059 vi talar om!"

>>Jupp, finns då...AI? Robotar? Svävande bilar? Cyber grejer som gör att man kan skjuta laser med rumpan (exempel)? Muppar?[/i]

Det finns svävande bilar, jymdstationer, AI, robotar, Cyberprylar som t ex artificiella ögon, armar, ben, ALLT. Alla organ går att odla fram utan problem. Du kan ha en dator i huvuden (eller var du nu vill) som sitter på hjärnan. uhh, vad finns det mer? CYBERRYMD så klart. (Jag måste bara säga att CYBER är ett riktigt fult ord och ska tydligen betyda något i stil med STYRA) Du kan ha vingar, svansar, tentakler. Massor med prylar. Det fanns till och med en X-Vinge i Neotech 1 regelboken =)


<I>>"Mycket röj"

>>Du tar ett gevär och skjuter på din motståndare BAM! BAM! BAM! Träffar två skott i bröstkorgen och ett i armen...kommer han resa sig upp?</I>

Nja, rikitigt så lamt är det förhoppningsvis inte. Det beror så klart på din spelledare. Det är mer så här <I>"Du drar upp din Franchi Spas och drar en salva... OOH! du träffar honom i bröstet och huvudet! AJ Satan det gör ont på honom ska du veta, *slår lite tärningar*, Blodet sprutar ut ur halsen, Jag tror att du träffade någon vital del för blodomloppet. Det där är en kille som inte kommer att leva länge. *slår lite tärningar* Synd, din RP tål inte så mycket blod, han blir lite rubbad så lägg på några Psykoskryss. Det är dags att sticka! Polisen är här vilken sekund som helst"</I>

eller nått kanske...

<B> :: pelle ::</B>


------------
"God of the Polfa"
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Kort förklaring

Ge mig gärna ett kort exempel (Eller en hemsida där man kan läsa lite mer, har plöjt igenom världens historia som finns på Neogames hemsida)

Alla har ett värde i TO (Turordning) och den som har högst handlar först i rundan. När man handlar väljer man mellan ett antal olika attackhandlingar, sedan kan motståndare välja att kanske försöka kasta sig i skydd, skjuta tillbaka eller kanske stå kvar och vänta på sin tur i turordningen.

Man kan med andra ord skjuta eller utföra andra handlingar även när man själv inte har initiativet, men handlingen "skjuta tillbaka" är å andra sidan inte lika effektiv som de "aktiva" attackhandlingarna som initiativhavaren kan utföra.

Utför man flera handlingar i en stridsrunda så ökar svårighetsgraden. Så har man ett lågt värde i TO och har "skjutit tillbaka" flera gånger tidigare i rundan så är det kanske inte värt att offra kulor på att skjuta med Ob5T6.

/Emil - Hoppas jag inte krånglade till det för mycket.

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.alfaweb.nu/eonse" target="_new">http://www.alfaweb.nu/eonse</A>
 

Oceanliner

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
273
Location
Jönköping
Re: Kort förklaring

<I>"Alla har ett värde i TO (Turordning) och den som har högst handlar först i rundan"</I>

Slumpar man inte fram vem som börjar med ett tärningsslag som man sedan lägger till sitt värde på TO, som VINIT i Eon fast bara om vem som får börja...eller blir det krånglig?

Andra rundan är lite intressant också...påverkas din TO av dina eller motståndarnas handlingar på nått sätt, eller är det alltid den med högst TO som börjar?

//Jonas
 

Winchester

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
165
Location
Malmö
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>
Du tar ett gevär och skjuter på din motståndare BAM! BAM! BAM!
Träffar två skott i bröstkorgen och ett i armen...kommer han resa sig upp?
Med realism --> NEJ
I fråga om röj --> JA
Ditt svar (Markera med kryss) -->
[ ] Ja!
[ ] Nej!
[ ] Inte f-n vet jag!
<p><hr></blockquote><p>Med två skott i bröstet och ett i armen står du fortfarande upp och undrar vad som hände. I verkligheten alltså. Det tar kanske 10 sekunder innan eventuell blodförlust når huvudet, och _då_ ramlar man ihop.

Allt detta förutsätter dock att man inte fått skador på ryggraden, för då kan i princip vad som helst hända, eftersom slumpvisa nervimpulser kan få kroppen att göra diverse saker, som att kasta sig bakåt m m.

I Neotech kan man få i princip alla de nämnda resultaten, men systemet har en tendens att generera de mer osannolika resultaten alldeles för ofta. Mer action på det sättet, kanske.

Sebastian

--
Khyron/Sebastian Palm
sebastian.palm@swipnet.se
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Re: Kort förklaring

Du kan få sänkt TO i rundan före. Och jag har för mig att vissa handlingar ger dig plus på din TO. Men man slumpar inte fram TO utan går bara på värdet. Nu är det inte allt för katastrofalt att inte ha högst TO. Du kan alltid skjuta tillbaka på en snubbe som har högre TO nämligen, och även om vissa finesser försvinner, så brukar det funka ok. Dock gör detta det svårare för dig när det väl är din tur förstås...

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>
 

Oceanliner

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
273
Location
Jönköping
Närstrid?

Funkar närstrid med kroppen eller tillhyggen på samma sätt med TO osv? Finns det kampsporter eller liknande stridstekniker som man kan använda?

Får nog bli sista frågan. Köper nog Neotech i vilket fall, har änn så länge stort förtroende för Neogames spel. Köpte nämligen Western för ett tag sen och blev riktigt besviken...

//Jonas
 

pellejones

Grisodlare
Joined
8 Aug 2000
Messages
377
Location
Sverige, Uppsala
Re: Närstrid?

<I>Funkar närstrid med kroppen eller tillhyggen på samma sätt med TO osv? Finns det kampsporter eller liknande stridstekniker som man kan använda?</I>

Har inte spelat EON som sagt men jag tror att det bör vara samma. I neotech 2 får den som har högst TO göra sina handlingar först (hur många han vill men det blir en T6 svårare för varje handling) sen den som har näst högst etc.

Kampsporter finns. Men då måste du köpa Nippon (det är en bra modul och är köpvärd, den och Hardware) och ändra på reglerna lite. Tror jag. Eftersom att Nippon är en modul till Neotech 1 så är reglerna lite annorlunda. Men det ska inte behövas några stora ändringar. Det är inte säkert att det behövs över huvud taget, har inte boken här så jag kan inte kolla.

<I>Köpte nämligen Western för ett tag sen och blev riktigt besviken...</I>

Om du gillar Western-rollspel (eller den tidseran) så prova DEADLANDS. Det är ett ruggit bra rollspel. Reglerna är jätteroliga och nyskpande. Dessutom är de väldigt bra. Det är ett wersternspel med en lite annorlunda histora än vad vi har idag. Allt fram till inbördeskriget är samma som för oss men sen ändras det lite.

<B> :: pelle ::</B>

------------
"God of the Polfa"
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Deadlands

Roligt att se att det är någon som tycker om Deadlands. Vad jag har hört så hatar alla det.

In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.
 

William_Besario

Warrior
Joined
20 Jun 2000
Messages
261
Location
Borlänge , SWEDEN
Hmmm...

Det är inte så att du srkivert ner allt och rekonstruerar det tillett eget N2 helt gratis? :)

Mvh Koffe

"The meaning with war is not to die for your country,it's to make the other sonofabitch die for his"
 

Oceanliner

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
273
Location
Jönköping
Jag är en medveten konsument

Snål med andra ord :)

Vill inte lägga pengar på ett dåligt rollspel (Gjort det, inge kul).

//Jonas - Så länge folk svarar är det okay att fråga
 
Top