Varulv [Intressekoll] Strategiskt intrigspel med resurshantering

Vimes

På hundpromenad
Hallå alla varulvsdiggare (och andra)! För 5 år sedan dillade jag om ett spel jag skulle vilja arrangera. I korthet:
  • 5 spelare spelar adelssläkter som försöker intrigera sig till tronen i någon vagt medeltida setting
  • Öppen tråd där adelsrådet fattar beslut om olika kriser och händelser som dyker upp
  • Resurshantering och administration av länet mellan de öppna rundorna
  • Allianser och delande av resurser i PM
Nu har jag plockat upp det här igen och börjat skruva på det. Bland annat tror jag att jag hittade en lösning för hur spelare ska kunna kriga med varandra i formatet. Låter det som något som kan vara kul att vara med på i höst någon gång (säg oktober)? Några saker att tänka på:
  • Brädspel snarare än varulvsspel eller rollspel
  • En del regler och mekanik som man antagligen vill förstå hyfsat för att det ska vara kul
  • Speltid? Vet inte riktigt, 2-3 veckor verkar rimligt. (Eftersom det inte är ett varulvsspel finns det ju ingen utröstning eller krav på massa aktivitet i en öppen tråd dock)
Any takers?

Kul med intresse för detta. Jag vill påpeka att det i vanlig ordning är "speltest i skarpt läge" och sådär.

Jag hade tänkt mig 5 spelare och nu ser jag att 6 anmält intresse. Det borde nog inte vara några problem att köra med fler än 5, men jag tror den administrativa bördan blir lite för hög om vi börjar närma oss 10.

Men kul! Då fortsätter jag med att fila på regler och regeltexter och så siktar vi på spel i oktober.

(@StradhLestat det är inga problem tror jag! Det är många mekaniker, men ganska straight forward, tror jag :) )

Kul med intresse för detta. Jag vill påpeka att det i vanlig ordning är "speltest i skarpt läge" och sådär.

Jag hade tänkt mig 5 spelare och nu ser jag att 6 anmält intresse. Det borde nog inte vara några problem att köra med fler än 5, men jag tror den administrativa bördan blir lite för hög om vi börjar närma oss 10.

Men kul! Då fortsätter jag med att fila på regler och regeltexter och så siktar vi på spel i oktober.

(@StradhLestat det är inga problem tror jag! Det är många mekaniker, men ganska straight forward, tror jag :) )
Mekaniker kan jag hantera, ganska bra ;)

Back