Nekromanti Intressekoll för Okult.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Wilhelm's Games in development originally shared said:
Christmas is cancelled
While Drivethru made an 'exception' 'as a courtesy' to let me print the proof of Okult they will not actually let me print the game with them until I have been a customer with them for 'a couple of months'.

Unfortunately this throws a 2013 release of Okult completely off the tracks.

And to make things worse they demand advance payments via gift certificates in order to print materials. So now my printing budget is tied up in their system, and there will be no books until spring, possibly.

I can't just take the files elsewhere (like Lulu where I've printed in the past) as they use incompatible formats and Okult was laid out to work in the OneBookshelf machines.

As you understand, I have quite a mess to sort out before I can ship any books.

Christmas is cancelled.
 

Bosse_UBBT

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
429
Location
Stockholm
Oj shit, vad tråkigt. Vad hände här?

DrivethruRPG har alltså börjat strula, och för att trycka vill de att du förskottsbetalar? Genom att tillhandahålla gift certificates (som du sedan kan dela ut till folk eller vad?)? Det hela verkar mycket märkligt eftersom det är Print on demand. Kan du berätta mer om vad som hänt?

Jag har ju som nämnts i en annan tråd funderat på att använda dem för att trycka Pleroma, så jag är mycket intresserad av att höra mer om det här strulet.

Sen om du behöver förskottsbetalningar för att kunna få lös tillräckligt för att trycka spelet så är det ok för mig. Bara inte just den här månaden. =)
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,281
Location
Örebro
Det känns ytterst märkligt hela alltet - och extremt tråkigt för din del. Jag hoppas att det här löser sig för dig på ett eller annat sätt.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Tja.

När man öppnar ett konto hos dem får man inledningsvis ett stympat konto utan fulla rättigheter.

De stora grejjerna jag märkt hittils är att i det stympade kontot kan man inte själv publicera saker till försäljning, och man kan inte beställa böcker av sådant som de har publicerat åt en.

För att betala provtrycket var arbetsgången att man börjar med att köpa ett presentkort, sedan ber man deras support att omvandla presentkortet till in store credit. Och för den kan man sedan beställa provtryck.

Nu såg provtrycket acceptabelt ut så jag ville beställa en bunte böcker. Jag sprang in i samma problem att det inte gick att beställa. Köpte presentkort för att betala en första batch av tryck.

Och när jag mer dem omvandla det till in store credit så nekar de mig, med motiveringen att det är en tjänst som man bara får när man varit publicerande kund i flera månader, under vilka man haft ett flertal produkter uppe till försäljning.

Så just nu har jag en förmögenhet av presentkort som jag inte kan använda till att trycka. Folk som står redo att ge mig pengar för mitt spel. En tryckare som inte vill trycka om jag inte redan har varit kund hos dem en längre tid. Och jag har filer som jag inte kan använda hos min gamla tryckare eftersom de har olika formateringsmallar.

Skitbil.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,728
Vad är det för jävla affärsidé egentligen? Så jävla bisarrt. Löser de inte tillbaka dina presentkort heller när de nu misslyckats med att kommunicera hur det är tänkt att funka i ett tidigare skede?
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Frustrerande. Hoppas dock att du kan lösa problemet, på ett eller annat vis.

Hur lång tid mer vill tryckeriet att du ska behöva vara kund innan du kan få som du vill då?

För övrigt så är jag också intresserad utav spelet. Delux versionen i så fall, varför inte.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Vi får se hur det går med presentkorten.

Jag satte mig för att skriva ett brev och det tog många försök innan jag fått ner tonen till en civiliserad nivå. :)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Jag fick pengarna tillbaka i alla fall.

Då återstår att hitta en ny väg framåt.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Det blir Lulu för Okult också. Provtryck är beställt, och om det ser vettigt ut köper jag första batchen där och öppnar sedan upp på DriveThru.

Jag kommer nog att kunna skicka med Höstdimma, Medan Världen Går Under eller While the World Ends i samma paket som Okult om någon är intresserad.
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
De Luxe. Såklart.

Jag och en kompis har i flera års tid fantiserat om mindfulness-based roleplay i Kult, i syfte att skapa äkta obehag bortom virvelvindsattacker. Det låter som o-kult skulle kunna vara spelet som bjuder på det.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Olav: Ja, det låter faktiskt som om Okult kan vara något för er.
 

Bosse_UBBT

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
429
Location
Stockholm
Sjukt peppad på Okult. Det låter grymt, ska bli spännande att sätta tänderna i.

Men Wilper, det blir alltså Lulu först och sen, trots alla problem, ändå Drivethru? Blir det olika format då eller hur är det tänkt (eller hittade du något gemensamt format som gick att använda till båda). Nyfiken på att höra mer om hur du tänkte föra ut spelet framöver.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Jo.

Nu har jag ju inte sett hur Lulu-böckerna blir än. Men jag förväntar mig inte att det blir någon egentlig skillnad på dem. DeBracy har gjort ett nytt omslag till Lulu-versionen som inte har någon streckkods-ruta.

Sedan kan ju böckerna bli lite olika stora, få lite olika gråton i bilderna och sånt där. Men det får man ju även på upprepade beställningar från samma tjänst beroende på vilket "tryckeri" just den beställningen hamnar.

Höstdimma-böckerna kunde variera något i färg och storlek mellan omgångarna märkte jag. Ett tag gick jag runt och pushade "Deluxe Höstdimma", de böckerna var 5mm större än de vanliga. :)

För framtiden:

Jo, jag vill in på DriveThru. Deras tjänst är ett jävla bök att hantera, deras kundtjänst är antingen lat eller överlastad men de är standardsiten för PDF-köp av rollspel på nätet.

Jag tror inte jag har sålt en enda bok genom Lulu på över ett år, de kunder som fanns där och skulle snubblat över mina spel har nog gjort det vid det här laget.

Men eftersom jag nu gjort mig besväret med att få upp Okult på Lulu lär jag fortsätta ha det där i närtid i alla fall (just nu är spelet privat för att jag vill kolla att provtrycket blev OK innan jag släpper in någon).

Vidare, det finns fortfarande några ex av The Daughters of Verona på IPR. Men de trycktes av SuperiorPOD. Och SuperiorPODs kundbemötande får DriveThru att framstå som exemplariskt. DriveThru kan erbjuda POD av kortspel, så vad tiden lider lägger jag nog upp TDoV där också, dock måste det layoutas om från scratch för att kunna publiceras där eftersom filerna i vanlig ordning inte är kompatibla mellan leverantörer.
 

Bosse_UBBT

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
429
Location
Stockholm
Tack för utförligt svar. Väldigt intressant!

Vad har du för tips om man som jag funderar på att jobba mot DrivethruRPG i framtiden? Skapa ett konto titidgt och lägga upp något så man inte stöter på problemet att man inte varit kund tillräckligt länge? Ha lite medel (pengar) tillgängligt för att hantera deras märkliga "gift certificate som används för tryck" hantering?

När jag tänker efter tror jag föresten att jag fortfarande inte fattar exakt vad som hände med de där presentkorten, vad de skulle användas till och hur... men det får jag väl sätta mig in i. =)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Jo. Var ute i väldigt god tid.

På Lulu kan du ju ladda upp filerna och sedan beställa provtryck och/eller öppna till försäljning samtidigt. Att lägga upp Lulu-versionen av Okult tog 5 minuter, varav 2 var komponerandet av en säljade säljtext.

På DriveThru:

1. Ladda upp filerna. (Separata för omslag och inlaga, som på Lulu fast med annan formatering.)
2. Inse att du inte kan beställa ditt eget spel innan det är inlagt på riktigt av DT.
3. Skicka mail till supporten och begär aktivering.
4. Vänta några dagar.
5. Spelet blir publicerat för hela världen, det är ascoolt. Du har dock ingen aning om hur det kommer att se ut i tryck.
6. Inse att du inte kan göra bulkbeställningar för att du inte är en betrodd säljare.
7. Köp presentkort på summan som det kostar att trycka och skicka ditt spel till dig.
8. Skicka mail till supporten och be dem konvertera presentkorten till publisher-pengar, ange att du vill betala ett provtryck som anledning.
9. Vänta några dagar.
10. Få pengarna konverterade, på nåder, du är en opålitlig typ och alla interaktioner med kundtjänsten är en ynnest.
11. Beställ provtrycket.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Så ja. Har du något bös som du kan lägga upp ett tag och samla tid är det nog en bra sak att göra.

Jag blev tagen på sängen och mitt första spel hos dem blir mitt inträde.

Förmodligen går det smidigare när man skall publicera sitt andra spel.
 

Bosse_UBBT

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
429
Location
Stockholm
Ah, en lista! Perfekt!

Det mest märkliga i hela den där historien är ju att det inte går att beställa provtryck innan saker publiceras "live". Det är en sån funktion man tänker sig att alla vill ha. Men de kanske tänker att etablerade spelproducenter kan det där, och inte har behov av det. Märkligt, märkligt tänkt i mitt tycke...

Får försöka lägga upp nått litet innan Pleroma kanske. Hade ett tag tänkt lägga upp ett spelarkit för gratis nedladdning där, men läste sen nånstans att man måste ha saker som kostar INNAN man kan lägga upp gratis prylar. Så det känns som att de är rätt omständiga, ja...

Får fundera ut någon bra lösning. En tanke var att hitta ett format som överensstämmer på både Drivethru och Lulu, och testtrycka på Lulu. Då ser man ju ungefär hur det blir, även om färger, skärning och annat såklart skiljer. Eller är det bättre att bara printa på någon bra skrivare?

(Finns det några gemensamma format/storlekar f.ö.? hittar ingen info på Drivethru om deras alternativ, antar att jag måste skapa ett spelproducentkonto för att se det.)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Omslagen går inte alls att använda samma filer för.

Inlagan gör jag ett provtryck av en DriveThru-formaterad PDF på Lulu nu. Det såg OK ut i deras förhandsgranskning av den tryckfärdiga PDF:en. (Ett av stegen i Lulus uppladdning är ett automatiskt och obligatoriskt konverteringssteg. Jag vet inte exakt vad det gör.) Vi får väl se hur det blir i verkligheten.
 
Top