Presentation Intresseförfrågan RPG-snickerier

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
Jag vet inte om covid dödat marknaden.

men förr när man tog sina tärningar och pennor och åkte till en plats för att spela, så letade jag länge efter en lagom stor trälåda för tärningar och dylikt.

Slutade med att jag byggde en själv. Den är inte vacker men innehåller lite olika fack för förvaring och locket blir plats att slå tärningarna. Hade även en pinne med mini-flörtkulor för att räkna "advantage" i Conan när vi spelade det.

Så jag skulle mkt väl kunna tänka mig en lagom stor snygg trälåda för spel.



Ett helt bord. Nej det kommer aldrig bli av. Hustrun kommer ge mig en BLICK. och sedan var det färdigdiskuterat.

Men detaljer i trä som man kan placera PÅ ett bord för att underlätta olika spel....Definitivt.


Jag har exempelvis länge letat efter en "plan" som man kan bygga Settlers of Canan i så att saker inte åker runt. Det skulle kunna vara en sådan sak som skulle vara av intresse. Dock osäker på om man får göra något som passar till ett spel.


Annars är snygga lådor med många fack för olika spelmarkörer.......just nu använder jag plastlådor från biltema....inte riktigt samma känsla ;)


Är jag en storkund. Nej....men hittar jag rätt sak....kanske.
 

Karrolix

Veteran
Joined
14 Jun 2023
Messages
11
Och nu när jag ändå önskar fritt kan jag passa på att säga att jag verkligen gillar fina träslag och allsköns beslag. Men att jag är helt ointresserad av ingraverade drakar och sånt som etsy svämmar över av.
Personligen skulle jag nog vilja låta träet tala och visa upp sig. Jag gillar enkla linjer. Dessutom är alla inläggningar och motiv väldigt tidskrävande och i slutändan dyrare. Det finns de som gör det så mycket bättre än jag.
 

Karrolix

Veteran
Joined
14 Jun 2023
Messages
11
Jag tycker det låter som ett jäkligt roligt koncept och jag hoppas verkligen att det är något du lyckas genomföra!

Blandade tankar som genast poppar upp:

Jag tror det finns mycket att tjäna på om man inte bara säljer till Sverige, utan till andra EU-länder också. Bara Tyskland har 8 gånger så många människor, exempelvis. Och glöm inte att inkludera bord för brädspel i marknadsföringen (inte bara rollspel).

I likhet med Magnus är det ofta priset jag fastnar på. Jag fattar ju att det inte går att få IKEA-priser på prylar som är handtillverkade i mindre skala. Men i nån mån är det ju ändå det man tävlar emot. Så det gäller att väga upp prisskillnad med funktionalitet, kvalitet, anppassningsbarhet (och självklart genom att helt enkelt framstå som ett jäkligt mysigt företag som man _vill_ handla av. Jag handlar ofta rollspelsböcker av butiker jag _vet_ är dyrare bara för att jag gillar de butikerna mer än andra).

En annan sak är så klart tillgängligheten. Jag har ingen bil, och har en bit till närmsta utlämningsställe. Enda möjligheten för mig att köpa ett sånt här bord är om jag har garanterad hemkörning även ute på vischan.

Om det kräver montering när man väl fått hem det skulle jag defintivt uppskatta exempelvis youtube filmer eller dylikt jag kan kolla på innan jag beställer så jag vet vad som förväntas av mig.

En sak som kan vara en rejäl säljpunkt är om man kan beställa exakta dimensioner själv. Vi har alla oliak boendelösnignar med olika tillgång på plats. Jag har en ganska liten lägenhet så för mig skulle detta bord behöva ersätta mitt köksbord. Att få något som precis passar in på den platsen så jag kan maximera utrymmet utan att göra det krångligt att använda bordet skulle vara mycket värt.

Slutligen, själv sliter jag hårt på mina möbler (det kommer ställas varma koppar på bordet, spillas både ett och annat, och ibland används som snickarbänk). Jag bryr mig inte så mycket om fina träslag, utan premierar mer stadighet och tålighet. Sen om träslaget är lite mjukare får man väl fylla i de grövsta jacken med lite trälim och sågspån eller nått. Och om man kan köpa en ny bordskiva nån gång i framtiden, eller andra "reservdelar", så vore det så klart bra.

Så, ta från det vad som är användbart och strunta i resten. Men summa summarum: lycka till!
Meningen är ju att kunden ska få sin vara så som hen önskar den, med den brasklappen att jag måste få rekommendera och ge förslag på sådant som rör hållbarhet och stabilitet. Jag tar till mig det där om montagefilmer. Jättebra idé! Borde väl göra dem på svenska och engelska för utländska kunder. Tack så mycket!
 

Karrolix

Veteran
Joined
14 Jun 2023
Messages
11
Jag är intresserad av mindre träprylar som dice trays och dice vaults. Har köpt en del tidigare från Wyrmwood som gör alla möjliga tillbehör i trä till rollspel men har hänt lite grejer där sista tiden så avvaktar köp därifrån nu tills jag blir klokare på vad som hänt.

Tror att du kommer behöva börja med att göra lite saker som du kan visa upp för eventuella kunder. Kunder kommer nog vilja se kvalite, finish och hur användarbart det ser ut att vara. När du har lite att visa upp så försök sprida det på forum, instagram, youtube mm. Utan att veta hur dyrt det är så kanske ett bord på ett konvent kan vara ett bra sätt att visa upp dina produkter.

En tanke om större saker som spelbord är att det nog är bäst om kunden monterar ihop det sista. I min lägenhet skulle jag tex troligen inte få in ett fullhöjds spelbord med ben på genom dörröppningarna så skulle det komma ihopmonterat så kommer jag ändå behöva montera isär det. Misstänker att även frakten kan bli billigare om det inte tar upp så mycket plats (= inte ihopmonterat).

Vet du inte vart du ska börja så tror jag Wyrmwood lägger ut alla sina ritningar. Tanken är väl mer för privatpersoner än affärsverksamheter men går säkert att få lite insperation från dem.
Tanken är väl att starta upp under hösten och sedan visa upp live på GothCon när saker och ting har kommit ordentligt på plats. Wyrmwoods ritningar är nog inte för kommersiellt bruk. Jag har kollat in dem men finner det säkrast att gå efter egen skalle och den, än Wyrmwoods, mycket mindre maskinparken i min nya verkstad.
 

Karrolix

Veteran
Joined
14 Jun 2023
Messages
11
Jag vet inte om covid dödat marknaden.

men förr när man tog sina tärningar och pennor och åkte till en plats för att spela, så letade jag länge efter en lagom stor trälåda för tärningar och dylikt.

Slutade med att jag byggde en själv. Den är inte vacker men innehåller lite olika fack för förvaring och locket blir plats att slå tärningarna. Hade även en pinne med mini-flörtkulor för att räkna "advantage" i Conan när vi spelade det.

Så jag skulle mkt väl kunna tänka mig en lagom stor snygg trälåda för spel.



Ett helt bord. Nej det kommer aldrig bli av. Hustrun kommer ge mig en BLICK. och sedan var det färdigdiskuterat.

Men detaljer i trä som man kan placera PÅ ett bord för att underlätta olika spel....Definitivt.


Jag har exempelvis länge letat efter en "plan" som man kan bygga Settlers of Canan i så att saker inte åker runt. Det skulle kunna vara en sådan sak som skulle vara av intresse. Dock osäker på om man får göra något som passar till ett spel.


Annars är snygga lådor med många fack för olika spelmarkörer.......just nu använder jag plastlådor från biltema....inte riktigt samma känsla ;)


Är jag en storkund. Nej....men hittar jag rätt sak....kanske.
Mm ska klura på det.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,928
Location
Ludvika
med den brasklappen att jag måste få rekommendera och ge förslag på sådant som rör hållbarhet och stabilitet.
Absolut! Det kan till och med vara bra att inte ge kunden allt för mycket valfrihet ;). Jag tänkte mest att det finns utrymme för att speca längd och bredd, och kanske om man vill ha avvikande höjd. Men jag tror också att det är bra att det finns standardmått att utgå ifrån så kunderna inte tror att de _måste_ hitta på sånt själv =D
 
Top