Presentation Intresseförfrågan RPG-snickerier

Karrolix

Veteran
Joined
14 Jun 2023
Messages
11
Hej Karrolix här!
Jag är finsnickare har spelat rollspel med vänner i ca 20 år. Jag tänker starta egen firma nu och funderar på om det finns stöd för en marknad för svensktillverkade specialsnickerier? Vad tror ni? Jag tänkte fokusera på spelbord, spelledarskärmar, tärningstillbehör etc. i inhemska träslag i olika prisklasser, mot beställning. Oavsett vad ni tycker så är jag mycket intresserad av alla era svar!
Observera att detta inte är ett säljinlägg. Jag tar inga beställningar här och nu.
Ha dä!
/Karrolix
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,305
Etsy nämndes ovan och jag tror också att du kan lägga ut en stor del hantverk där (som också kan göras mot beställning). För folk i EU kan det nog vara väldigt intressant. Med fler som ser snygga custom-skärmar på Critical Role osv tror jag också många kan vara sugna.

Jag skulle också gärna se lite snygga förvaringslådor! Till exempel sådant där du kan ha rollspelstillbehör som tärningar, formulär osv. Kanske till och med speciallådor för spel? Ett tips är också förvaringslådor som är gjorda för att passa i Ikeas Kallax-hyllor, ser många sådana på Etsy och har själv varit sugen på en för Mansions of Madness.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Hej Karrolix här!
Jag är finsnickare har spelat rollspel med vänner i ca 20 år. Jag tänker starta egen firma nu och funderar på om det finns stöd för en marknad för svensktillverkade specialsnickerier? Vad tror ni? Jag tänkte fokusera på spelbord, spelledarskärmar, tärningstillbehör etc. i inhemska träslag i olika prisklasser, mot beställning. Oavsett vad ni tycker så är jag mycket intresserad av alla era svar!
Observera att detta inte är ett säljinlägg. Jag tar inga beställningar här och nu.
Ha dä!
/Karrolix
Det är helt klart intressant, särskilt lite mer nätta spelbordslösningar eller saker man kan ställa på att vanligt bord för att "förvandla" det till ett spelbord.

Dock är jag så tråkig att mitt intresse är rätt avhängigt av priset. De bord jag sett i USA som svängt runt i sociala media har varit väldigt mycket över min budget. Så kanske någon slags enkät kan göras för att se vad folk skulle vara villiga att betala för olika grejer?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Hej Karrolix här!
Jag är finsnickare har spelat rollspel med vänner i ca 20 år. Jag tänker starta egen firma nu och funderar på om det finns stöd för en marknad för svensktillverkade specialsnickerier?
Om inte annat tror jag att det kan finnas publik för en YouTube-kanal där du filmar när du bygger spelmöbler! Tänker att spel är populärt, och såna där "så här bygger jag grejer" är populärt. Så hur populär ska inte en kanal som bygger spelgrejer kunna bli!

Jag skulle titta på alla videos!
 

Karrolix

Veteran
Joined
14 Jun 2023
Messages
11
Kul! Jag sitter ofta och dreglar över fina SL-skärmar av trä på Etsy. Så jag är helt klart en potentiell kund.

Edit: även tärningar av trä vore kul att kunna köpa lite lokalt.
Hi hi! Ja vem dreglar inte efter en del av dem! Tärningar är dock ett problem. Trä har skiftande tyngd inom samma stycke och kan mycket väl leda till viktade tärningar fast det inte var meningen. Det är lätt hänt att de faller på samma sida allt för ofta pga naturlig snedfördelning av vikt i materialet. Något en köpare behöver tänka på innan köp.
 

Karrolix

Veteran
Joined
14 Jun 2023
Messages
11
Etsy nämndes ovan och jag tror också att du kan lägga ut en stor del hantverk där (som också kan göras mot beställning). För folk i EU kan det nog vara väldigt intressant. Med fler som ser snygga custom-skärmar på Critical Role osv tror jag också många kan vara sugna.

Jag skulle också gärna se lite snygga förvaringslådor! Till exempel sådant där du kan ha rollspelstillbehör som tärningar, formulär osv. Kanske till och med speciallådor för spel? Ett tips är också förvaringslådor som är gjorda för att passa i Ikeas Kallax-hyllor, ser många sådana på Etsy och har själv varit sugen på en för Mansions of Madness.
Det där med förvaringslådor är nåt jag klurat på en stund. Vad gör en bra tärningsförvaring? Min man har varit spelledare för en uppsjö kampanjer i över trettio år och skulle aldrig vilja ha tärningsförvaring i trä. Han föredrar sin ”kulpåse” med flera fack. Smaken är som baken misstänker jag.
Förvaring till Mansion of Madness är ett stående skämt här hemma och har ofta varit på tapeten, eller rättare sagt i hela ena vitrinskåpet… många monster blir det!
 

Karrolix

Veteran
Joined
14 Jun 2023
Messages
11
Det är helt klart intressant, särskilt lite mer nätta spelbordslösningar eller saker man kan ställa på att vanligt bord för att "förvandla" det till ett spelbord.

Dock är jag så tråkig att mitt intresse är rätt avhängigt av priset. De bord jag sett i USA som svängt runt i sociala media har varit väldigt mycket över min budget. Så kanske någon slags enkät kan göras för att se vad folk skulle vara villiga att betala för olika grejer?
Det är just denna typ av info jag värdesätter lite extra. Som finsnickare måste jag kunna anpassa mig till kundens behov och plånbok men samtidigt se till att få mat på bordet och elen betald. Allt som sparar mig tid, sparar kunden pengar. Kan kunden göra monteringen själv kanske? Kan hen tänka sig ett mer kostnadseffektivt material, ev betsat i den kulör hen önskar. Vad är inställningen till skivmaterial och fanér? Tankarna snurrar!
 

Karrolix

Veteran
Joined
14 Jun 2023
Messages
11
Om inte annat tror jag att det kan finnas publik för en YouTube-kanal där du filmar när du bygger spelmöbler! Tänker att spel är populärt, och såna där "så här bygger jag grejer" är populärt. Så hur populär ska inte en kanal som bygger spelgrejer kunna bli!

Jag skulle titta på alla videos!
Eh! Jag är ingen linslus direkt och inte så duktig på editering av film, så jag kan ju alltid prova men misstänker att de blir lite shaky.
 

Karrolix

Veteran
Joined
14 Jun 2023
Messages
11
Nördar är köpstarka och älskar specialdesignade saker. Det går hem alla dagar i veckan!
Jo vi och våra vänner lägger en hel del pengar på brädspel och rollspel, men är 40+ och 50+. I dessa tider undrar jag om våra yngre nördar har det lika förspänt?
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,305
Jo vi och våra vänner lägger en hel del pengar på brädspel och rollspel, men är 40+ och 50+. I dessa tider undrar jag om våra yngre nördar har det lika förspänt?
Tyvärr inte, MEN, det är också sådant som är perfekta presenter. Typ för en spelgrupp att gå ihop och köpa till sin spelledare i födelsedagspresent, till exempel.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,336
Det där med förvaringslådor är nåt jag klurat på en stund. Vad gör en bra tärningsförvaring?
Jag skulle vilja ha två träförvaringar. En att ha hemma, och den kan se ut som en gammal skattkista. Den andra en portabel låda som kan vikas upp och fungera som ett tärningsfat (dice tray), gärna då med mjuk filt på insidan.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,336
Och nu när jag ändå önskar fritt kan jag passa på att säga att jag verkligen gillar fina träslag och allsköns beslag. Men att jag är helt ointresserad av ingraverade drakar och sånt som etsy svämmar över av.
 
Last edited:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Och nu när jag ändå önskar fritt kan jag passa på att säga att jag verkligen gillar fina träslag och allsköns beslag och sånt. Men att jag är helt ointresserad av ingraverade drakar och sånt som etsy svämmar över av.
Där håller jag med! "Gamer"-grejer kan bli lite överlastade med fantasyemblem och jag föredrar enklare linjer, sånt som känns evigt och tidlöst på nått sätt. Visst, med lite snygga dekorationer här och där, men helst ska det vara rätt nedtonat. I mitt tycke då alltså, andra känner säkert annorlunda! :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,928
Location
Ludvika
Jag tycker det låter som ett jäkligt roligt koncept och jag hoppas verkligen att det är något du lyckas genomföra!

Blandade tankar som genast poppar upp:

Jag tror det finns mycket att tjäna på om man inte bara säljer till Sverige, utan till andra EU-länder också. Bara Tyskland har 8 gånger så många människor, exempelvis. Och glöm inte att inkludera bord för brädspel i marknadsföringen (inte bara rollspel).

I likhet med Magnus är det ofta priset jag fastnar på. Jag fattar ju att det inte går att få IKEA-priser på prylar som är handtillverkade i mindre skala. Men i nån mån är det ju ändå det man tävlar emot. Så det gäller att väga upp prisskillnad med funktionalitet, kvalitet, anppassningsbarhet (och självklart genom att helt enkelt framstå som ett jäkligt mysigt företag som man _vill_ handla av. Jag handlar ofta rollspelsböcker av butiker jag _vet_ är dyrare bara för att jag gillar de butikerna mer än andra).

En annan sak är så klart tillgängligheten. Jag har ingen bil, och har en bit till närmsta utlämningsställe. Enda möjligheten för mig att köpa ett sånt här bord är om jag har garanterad hemkörning även ute på vischan.

Om det kräver montering när man väl fått hem det skulle jag defintivt uppskatta exempelvis youtube filmer eller dylikt jag kan kolla på innan jag beställer så jag vet vad som förväntas av mig.

En sak som kan vara en rejäl säljpunkt är om man kan beställa exakta dimensioner själv. Vi har alla oliak boendelösnignar med olika tillgång på plats. Jag har en ganska liten lägenhet så för mig skulle detta bord behöva ersätta mitt köksbord. Att få något som precis passar in på den platsen så jag kan maximera utrymmet utan att göra det krångligt att använda bordet skulle vara mycket värt.

Slutligen, själv sliter jag hårt på mina möbler (det kommer ställas varma koppar på bordet, spillas både ett och annat, och ibland används som snickarbänk). Jag bryr mig inte så mycket om fina träslag, utan premierar mer stadighet och tålighet. Sen om träslaget är lite mjukare får man väl fylla i de grövsta jacken med lite trälim och sågspån eller nått. Och om man kan köpa en ny bordskiva nån gång i framtiden, eller andra "reservdelar", så vore det så klart bra.

Så, ta från det vad som är användbart och strunta i resten. Men summa summarum: lycka till!
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Jag är intresserad av mindre träprylar som dice trays och dice vaults. Har köpt en del tidigare från Wyrmwood som gör alla möjliga tillbehör i trä till rollspel men har hänt lite grejer där sista tiden så avvaktar köp därifrån nu tills jag blir klokare på vad som hänt.

Tror att du kommer behöva börja med att göra lite saker som du kan visa upp för eventuella kunder. Kunder kommer nog vilja se kvalite, finish och hur användarbart det ser ut att vara. När du har lite att visa upp så försök sprida det på forum, instagram, youtube mm. Utan att veta hur dyrt det är så kanske ett bord på ett konvent kan vara ett bra sätt att visa upp dina produkter.

En tanke om större saker som spelbord är att det nog är bäst om kunden monterar ihop det sista. I min lägenhet skulle jag tex troligen inte få in ett fullhöjds spelbord med ben på genom dörröppningarna så skulle det komma ihopmonterat så kommer jag ändå behöva montera isär det. Misstänker att även frakten kan bli billigare om det inte tar upp så mycket plats (= inte ihopmonterat).

Vet du inte vart du ska börja så tror jag Wyrmwood lägger ut alla sina ritningar. Tanken är väl mer för privatpersoner än affärsverksamheter men går säkert att få lite insperation från dem.
 
Top