Nekromanti Intresse för nytt varulvsspel?

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,386
Hej!

Jag har varit lite sugen på att hålla i ett varulvsspel här på forumet ett bra tag. Nu har jag kollat runt lite och kollat in vad som har kommenterats i eftersnacken i tidigare spel här och så, och känner att jag har ett rätt bra upplägg.

Så, är jag helt off om jag hoppas att vi skulle kunna skramla ihop ett varulvsspelsgäng till spel om typ en-två månader? Eller är det på tok för tätt inpå det senaste?

Temat jag tänker mig är Mutant Chronicles. Det är en tid för hjältar, alltså.
 

Dum Panda

Warrior
Joined
16 Jun 2008
Messages
232
Jag är sugen fast att jag tyckte jag sög förra gången. Det är tidskravet som gör det osäkert för mig. Jag försökte verkligen hänga med, men när det skrevs 400 inlägg på runda 1(!) så var det jävligt svårt att få överblick.
Hmm får se...
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,386
En tanke

Okej, visst intresse ändå. Jag tänker mig att man skulle kunna dra igång någon gång i mitten av mars.

Jag tänker mig ett minimum på 10 spelare, och, tja, om nödvändigt ett tak runt 20, men det är kanske inte nödvändigt.

Jag ska PM:a lite folk som har varit med tidigare och sådär.

En tanke som jag har är att ha längre rundor för att som Dum Panda skriver, att man inte ska ha det så vansinnigt intensivt med läsningen. Kanske köra en runda per vecka eller så? Det blir nog lite mer lågintensivt. Vad tror ni?
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,136
Location
Uppsala (Umeå)
Re: En tanke

Jag kan nog också tänka mig att haka på, lite beroende på hur det ser ut med tid är det är dags.

Dock tror jag tvärtom att man ska hålla rundorna kortare och öka tempot så fort spelarna blivit färre. När det är få spelare är min erfarenhet att rundorna fort kan dö i flera dagar i väntan på deadline, speciellt om det finns tydliga drev.

Dessutom minskar ju inte självklart textmängden om rundan är längre, då denna också är beroende av mängden spelare som producerar inlägg. Det är lika jobbigt att kommma in och försöka bilda sig en uppfattning ur sju dagars textmassa som av tre dagars.

Då är det viktigare att de som kommer med verkligen har den tid som krävs för att spela och att man har tydliga regler för vad som händer vid inaktivitet.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: En tanke

Jag tror det är dumt att ha längre rundor. Jag kommer ihåg ett parti då första rundan vara runt 1 vecka och väldigt mycket blev avhandlat.
Ju fler spelare som är mer dess mer kommer det att skivas, ju längre tid man får på sig dess mer kommer det att skrivas. Så vill man ha ett parti där lite skrivs så bör rundorna inte vara allt för långa och man bör inte heller ha allt för många deltagare.
Jag skulle tro att det vore ganska så optimalt att ha mellan 12-14 spelare med. Då är det lätt att ha 1/4 skurkar.
Sen kan jag till lägga att det är bara första 1-2 rundorna som jag anser det skrivs mycket och sen blir det enligt mig oftast väldigt dött i trådarna och inte mycket händer, så att ha så lång tid som en vecka per runda kan riskera att döda spelet.
Jag har där emot själv lek med tanken att börja spelet med att ha en lång runda (3-4 dagar) och sen för varje runda som går så krymper man tids perspektivet.
1. rundan 3-4 dagar
2. runda 2-3 dagar
3 runda 1-2 dagar
4+ runda 16 timmar - 1 dag
Eller något i det stuket.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,386
Re: En tanke

Jo, jag kan nog hålla med om att så fort spelarantalet börjar dala kan veckolånga rundor bli outhärdligt sega.

Ska fundera på ett upplägg där rundorna blir kortare och kortare.

Tänker mig spelstart måndagen den 14:e mars. Låter det vettigt? Tills dess borde jag väl kunnat skaka fram minst tio spelare.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,619
Location
Huddinge
Re: En tanke

Jag tycker att det är ganska bra längt på runderna nu men jag har problem med rundan torsdag-måndag
eftersom under helgen gör man annat och då försvinner hela rundan.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: En tanke

Lukas said:
Jag tycker att det är ganska bra längt på runderna nu men jag har problem med rundan torsdag-måndag
eftersom under helgen gör man annat och då försvinner hela rundan.
Detta kan jag instämma med.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,136
Location
Uppsala (Umeå)
Re: En tanke

Lukas said:
Jag tycker att det är ganska bra längt på runderna nu men jag har problem med rundan torsdag-måndag
eftersom under helgen gör man annat och då försvinner hela rundan.
Lukas har en poäng här.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,978
Location
Linköping
Kul att flera känner sig sugna på att arrangera. Jag märkte dock av tidsbrist väldigt mycket i förra spelet och för mig känns det alldeles för snart med ett nytt spel redan nu (eller ja, det är ju inte nu, men snart).

Men om nån tänker arrangera nåt efter sommaren när jag är pappaledig så ställer jag upp då istället. :gremsmile:
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
jeez... jag gick i banorna att försöka konstruera ett m2089-spel...

men jag är på iaf!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,386
Re: En tanke

Lukas said:
Jag tycker att det är ganska bra längt på runderna nu men jag har problem med rundan torsdag-måndag
eftersom under helgen gör man annat och då försvinner hela rundan.
Ja, som sagt, Lukas har en poäng i det här. En lösning är att förlänga "helgrundan" med en dag, typ torsdag - tisdag. Dock blir det vajsing oavsett hur man gör eftersom vi har ojämnt antal vardagar. Och rundan tisdag - torsdag blir bara två dagar. Så jag vet inte om jag riktigt gillar det ändå.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,978
Location
Linköping
RealDream said:
jeez... jag gick i banorna att försöka konstruera ett m2089-spel...
Bara ni inte snor mitt nästa tema (ja jag har ett, spelet är 33% klart typ), för då jäklar! :gremwink:
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
PÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ!!!

Ska inte missa det den här gången!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,044
Location
Ereb Altor
Barn #3 väntas typ då så jag hoppar över den här rundan. Kul med fler spel dock!
 
Top