[Intresse] En Garde! (1975)

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Inte det svenska 1600-talsrollspelet, alltså, utan det ärevördiga spelet från 1975. Fortfarande ingen aning? Börja med den här bloggposten: The Swords, Sex and Military Bureaucracy RPG of 1975.

Det vill säga, folk spelar aristokrater i 1600-talets Frankrike, på jakt efter status. Handlingar deklareras en månad i stöten, och att döma av hur spelet beskrivs verkar det som om det kan gå ganska kvickt. Jag har reglerna, så jag kan fixa handouts till alla deltagare. Det som är spännande är det hänsynslösa och närmast helt tärningslösa duellsystemet, vilket dyker upp om (när) ni hamnar i luven på varandra. Spelet tycks särskilt lämpat för just asynkront spelande, till exempel per forum, så jag tänker mig att vi kan hitta en rätt bra rytm där folk skickar in sina handlingar för månaden till mig och jag sedan ser om det blir några krockar som kan tänkas resultera i dueller eller andra interaktioner. I dessa fall bryter vi från månadsrytmen och går in i mer detaljerad interaktion.

Fair warning: jag har aldrig spelat eller spellett detta spel tidigare, så jag kommer behöva lära mig under tiden. Jag hoppas ändå att vi kan bli ett gäng som spelar, eller åtminstone testar på. Om det visar sig att det inte var din grej, oroa dig inte – utkämpa tillräckligt många dueller, så kommer klockan tids nog att klämta för dig.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,293
Inte det svenska 1600-talsrollspelet, alltså, utan det ärevördiga spelet från 1975. Fortfarande ingen aning? Börja med den här bloggposten: The Swords, Sex and Military Bureaucracy RPG of 1975.

Det vill säga, folk spelar aristokrater i 1600-talets Frankrike, på jakt efter status. Handlingar deklareras en månad i stöten, och att döma av hur spelet beskrivs verkar det som om det kan gå ganska kvickt. Jag har reglerna, så jag kan fixa handouts till alla deltagare. Det som är spännande är det hänsynslösa och närmast helt tärningslösa duellsystemet, vilket dyker upp om (när) ni hamnar i luven på varandra. Spelet tycks särskilt lämpat för just asynkront spelande, till exempel per forum, så jag tänker mig att vi kan hitta en rätt bra rytm där folk skickar in sina handlingar för månaden till mig och jag sedan ser om det blir några krockar som kan tänkas resultera i dueller eller andra interaktioner. I dessa fall bryter vi från månadsrytmen och går in i mer detaljerad interaktion.

Fair warning: jag har aldrig spelat eller spellett detta spel tidigare, så jag kommer behöva lära mig under tiden. Jag hoppas ändå att vi kan bli ett gäng som spelar, eller åtminstone testar på. Om det visar sig att det inte var din grej, oroa dig inte – utkämpa tillräckligt många dueller, så kommer klockan tids nog att klämta för dig.
Yes! Jag är på. Det är en av mina favoritbloggposter nånsin. Jag blev så till mig att jag köpte spelet i pdf-format.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Försiktigt positiv! Allt hänger på schemat för spelet, men jag testar jättegärna!
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,988
Mon diue! Vid min ära, detta låter som min kopp vin. Jag är mkt intresserad av att som ett societetslejon ta mig an, musketörer och kardinaltrogna fjompiga fähundar.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Preliminärt tänker jag att spelrytmen funkar såhär:
Spelarna diskuterar sina planer för månaden. Om man vill göra upp gemensamma aktiviteter – gå på klubb tillsammans, smöra (toadying) för en roll med högre status, dueller – har man chansen här. I slutet av denna fas skriver man i hemlighet ned sitt schema för månaden och skickar till spelledaren. Denna fas tar max en vecka.
Resolution av månaden. Resultat av ensamaktiviteter rapporteras summariskt av spelledare. Fredliga flerpersonsaktiviteter resulterar i en liten vinjett, skriven av en av de närvarande i samråd med de andra. Dueller utkämpas i detalj – och detta är den enda aktivitet som kräver att spelledare och spelare har kontakt i realtid, så då blir det till att samordna en tid när alla närvarande kan avvara en timme (vid gryningen i Bois de Boulogne?). Ambitionen är att denna fas tar max två veckor, helst en.
Ny månad.
 

Renberg

Veteran
Joined
11 Jul 2015
Messages
29
Location
Sollentuna
Hallå! Detta lät intressant men håller med boulanger Khan; det beror lite på spelschemat. Hur ofta/mycket tid är lajv-session och hur mycket går att göra enskilt hemma i sin grotta?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Inte det svenska 1600-talsrollspelet, alltså, utan det ärevördiga spelet från 1975. Fortfarande ingen aning? Börja med den här bloggposten: The Swords, Sex and Military Bureaucracy RPG of 1975.

Det vill säga, folk spelar aristokrater i 1600-talets Frankrike, på jakt efter status. Handlingar deklareras en månad i stöten, och att döma av hur spelet beskrivs verkar det som om det kan gå ganska kvickt. Jag har reglerna, så jag kan fixa handouts till alla deltagare. Det som är spännande är det hänsynslösa och närmast helt tärningslösa duellsystemet, vilket dyker upp om (när) ni hamnar i luven på varandra. Spelet tycks särskilt lämpat för just asynkront spelande, till exempel per forum, så jag tänker mig att vi kan hitta en rätt bra rytm där folk skickar in sina handlingar för månaden till mig och jag sedan ser om det blir några krockar som kan tänkas resultera i dueller eller andra interaktioner. I dessa fall bryter vi från månadsrytmen och går in i mer detaljerad interaktion.

Fair warning: jag har aldrig spelat eller spellett detta spel tidigare, så jag kommer behöva lära mig under tiden. Jag hoppas ändå att vi kan bli ett gäng som spelar, eller åtminstone testar på. Om det visar sig att det inte var din grej, oroa dig inte – utkämpa tillräckligt många dueller, så kommer klockan tids nog att klämta för dig.
Jag är med!
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Hallå! Detta lät intressant men håller med boulanger Khan; det beror lite på spelschemat. Hur ofta/mycket tid är lajv-session och hur mycket går att göra enskilt hemma i sin grotta?
Faktiska realtidsinteraktioner kommer vara begränsat till dueller. Hur mycket ni väljer att diskutera inför varje månadsplanering är upp till er; jag tänker mig sätta en vecka som tak, men vi kan komma att justera ner det om det visar sig att det funkar bra för alla. I vilket fall som helst sker det i speltråden, varpå alla skickar in sin veckoplanering till mig. Jag misstänker att den totala tidsåtgången för planering kan vara något i stil med en timme i veckan, plus möten för eventuella dueller.
 

Renberg

Veteran
Joined
11 Jul 2015
Messages
29
Location
Sollentuna
Faktiska realtidsinteraktioner kommer vara begränsat till dueller. Hur mycket ni väljer att diskutera inför varje månadsplanering är upp till er; jag tänker mig sätta en vecka som tak, men vi kan komma att justera ner det om det visar sig att det funkar bra för alla. I vilket fall som helst sker det i speltråden, varpå alla skickar in sin veckoplanering till mig. Jag misstänker att den totala tidsåtgången för planering kan vara något i stil med en timme i veckan, plus möten för eventuella dueller.
Låter rimligt! Jag är med!
Ska man köpa regelboken? Försökte göra det via mobilen men verkade som att något gick snett. Provar via datorn om det är rekommenderat att köpa vill säga.
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
479
Location
Umeå
Jag har också spelet nånstans men har aldrig provat, så jag skulle också vara intresserad om det fanns plats
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Jag har hela samlingen i flyttlådor. Men som väl är är det 2ed jag har och vi skall spela 1ed, så jag slipper leta efter boken. :-D
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Jag skriver just nu ett spelardokument med sammanfattningar av regler. Redan nu kan vi dock generera rollpersoner.

Slå 3T6 i ordning för att generera de tre duellegenskaperna Styrka, Expertis och Hälsa. Den fjärde duellegenskapen, Tålighet, fås genom att multiplicera Styrka med Hälsa.

Slå 1T6 för att avgöra samhällsklass:

1-2Ofrälse
3-4Obetitlad adel
5-6Betitlad adel
Om resultatet är 5-6, slå 1T6 för att avgöra faderns titel:

1Chevalier
2Baron
3Vidame
4Vicomte
5Comte
6Marquis
Slå därefter 1T6 för att avgöra födelseordning.

1Första sonen*
2Andra sonen
3Andra sonen
4Andra sonen
5Oäkting†
6Oäkting†
*Öka startkapital och underhåll med 10%. Slå också 1T6; om resultatet blir 1 är du föräldralös. Du får inget underhåll, men du får hela arvet samt din faders titel, om någon.
†Minska startkapital och underhåll med 10%.

Slå slutligen 1T6 för att avgöra familjens välstånd. Olika tabeller gäller för olika samhällsklasser. Familjens välstånd avgör rollpersonens startkapital i livres, hur mycket underhåll rollpersonen får varje månad, samt hur mycket arv en första son får om fadern avlider.

OfrälseStartkapitalUnderhållArv
1Bonde1000
2Bonde1000
3Småhandlare255100
4Köpman15020750
5Rik köpman250501500
6Stormrik köpman5001004000

Obetitlad adelStartkapitalUnderhållArv
1Ruinerad400100
2Ruinerad400100
3Välmående250501500
4Välmående250501500
5Rik5001004000
6Stormrik7501255000

Betitlad adelStartkapitalUnderhållArv
1Ruinerad400100
2Ruinerad400100
3Välmående250501500
4Rik5001004000
5Stormrik7501255000
6Stormrik7501255000
Räkna slutligen ut rollpersonens sociala nivå. Första söner får +1, oäktingar får -1.

Son av en…Social nivå
Bonde2
Köpman3
Obetitlad adelsman4
Stormrik obetitlad adelsman5
Chevalier6
Baron7
Vidame8
Vicomte9
Comte10
Marquis11
Välj ett namn till din rollperson. Samtliga rollpersoner antas vara män i åldern 16-20. Rollpersoner kan också vara förklädda kvinnor – dessa fungerar regelmässigt identiskt, inklusive behovet av damsällskap.

(Ortodoxa En Garde-spelare kanske märker att jag ändrat ordningen på adelstitlarna, detta för att bättre reflektera adelsranger i Frankrike.)

@Man Mountainman och @Klingonsylt är också välkomna (jag tror spelet lånar sig väl åt stora grupper), men sedan är det stopp.
 
Top