Nekromanti Intresse av modern krigsföring/nutida spelkoncept?

secce_UBBT

Veteran
Joined
18 May 2002
Messages
42
Location
Falun
Godmorgon! Alltsom oftast när man samtalar om rollspel och allt därikring tycker jag det mestadels kretsar kring "fanatasy",drakar&demoner-världar eller starwars/mutantkoncept och motsvarande. Det är sällan man hör om någon som är intresserad av rollspel som utspelar sig i nutid, i varjefall inte svenskar... Än mindre verkar det finnas folk som intresserar sig av eldhandvapenstrid och liknande, fetischismen för svärd och yxor tycks vara bestående.. :gremsmile:

hursomhelst, jag är iallafall en person med ovanstående intressen då det gäller rollspel, jag vill leva mig in i rollen som en elitsoldat eller hemlig agent i en nutida värld med nutida referenser. Exempelvis fara till Irak och utföra lite operationer á la Andy Mcnab.

Finns det fler än mig? Finns det någon som filar på ett eget system som motsvarar mina "krav"? Finns det något intresse av att spela sådana här spel?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Re: Intresse av modern krigsföring/nutida spelkonc

Host NeoTech, host.
 

_-olle-_

Veteran
Joined
12 May 2004
Messages
83
Location
Stockholm
Re: Intresse av modern krigsföring/nutida spelkonc

Men... vad skulle man i Irak att göra... sen när blev crowd controll kul?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Intresse av modern krigsföring/nutida spelkonc

Har utvecklat regler för skjutvapen med mera som bygger på mitt Saga-system... har planer både på 1800-talsspel (steampunk) och "modernt" rollspel...

/Tomas
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jojomensan, kalrt at det är lika spännande, kul, intressant att lira i nutida spel som det är att lira fantasy..
Angående spel som finns är ju Neotech, som Wilper sade, sen så kan man kasnek räkna in Mutant där åxå tycker jag.

/ Johan K, som åxå gilalr at lira i nutiden
 

_-olle-_

Veteran
Joined
12 May 2004
Messages
83
Location
Stockholm
Re: Intresse av modern krigsföring/nutida spelkonc

Skulle säga GURPS... men det säger jag iofs till allt...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Intresse av modern krigsföring/nutida spelkonc

Skulle säga GURPS...
Speciellt om man köper till Special Ops, som är en trevlig sourcebook för modern krigföring i rollspelsvänlig tappning.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Milleniums end ska du kika närmare på. Det utspelas nu och har fläskiga träffregler, abnorma illustrationer och mycket vapen.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Nutid? Eldvapen? Elitsoldater och hemliga agenter? Amerikanskockuperad mark?

Det där låter som en beskrivning av Stormvarning, ett jäkligt tufft projekt som jag skriver på då och då när tiden och lusten sammanfaller. Sidan är en wiki, så titta gärna dit och surfa runt lite och se om du har lust att fylla på någonstans. Det är i allra högsta grad ett work-in-progress, så var beredd på att det är lite rörigt... :gremlaugh:

Om du undrar redan nu så utspelar det sig i Sverige under ett Kallt krig som inte har tagit slut. Sovjet ockuperade Sverige som en inledning till större konflikter men stoppades av USA och Nato. När amerikanskstödda terrorister sprängde den hemliga forskningsbasen i Tjernobyl så spreds mutagent material över norden. Mutagenet var en del av ett projekt kring att framställa supersoldater och orsakar nu spontant skapande av personer med övermänskliga förmågor i och omkring Sverige.

När det här upptäcktes så var det knappast intressant för USA att bara lämna Sverige och denna nya resurs, så nu är landet en ockuperad stat i stil med Irak i våran verklighet, där mycket vapen finns i omlopp och olika fraktioner kämpar dolt eller öppet för att få kontroll över territorier och människor.

Genren är politisk actionthriller på hög nivå, med övermänskliga krafter som en smaklig krydda.
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Re: Intresse av modern krigsföring/nutida spelkonc

Jag är intresserad. Jag är till och med så pass intresserad att jag skrev ett rollspel. Eller faktiskt, ett och ett halvt, då mer rättare uttryckt två olika regelversioner av samma koncept. Spelet ligger faktiskt upplagt här på sidan, men den versionen är tyvärr den första och därmed sämsta, men nästan ospelbara regler (tänk vad ung och dum man var! :gremtongue:) så den tänker jag inte rekommendera att du läser.

Jag omarbetade och förenklade hela systemet, bytte format och layoutade om spelet till tre mindre böcker, men snubblade på mållinjen - även detta system visade sig ha brister jag bortsett från under själva arbetsgången - så spelet är nu både klart och inte klart. Och entusiasmen dämpades därmed, och även om jag har en ny regelbeta klar så fyller annat min tid just nu...

När du själv ställer frågan, om intresse finns, tänds lite av min skaparanda (eller är det vädret och musiken?) åter. Kanske man skulle ta sig tiden och orken och slutföra det... Hmm.

Annars kan jag tipsa om Entomophobiacs Skymningsland.
 
Top