Intressanta aliens?

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,532
Location
Göteborg
Jag kom direkt att tänka på Odd Soot!

View attachment 14018

Jag rekommenderar en bok som heter Evolving the Alien. Den försöker hitta en vetenskaplig grund för hur utomjordingar kan se ut och fungera. Men eftersom ingen har sett några utomjordingar, så borrar de sig ner i vilka förutsättningar utomjordingar ”måste” följa för att inte motsäga några basala funktioner inom fysik, kemi och biologi. Gravitation och evolutionsläran till exempel. Det är roligare än det låter : ) Rent evolutionärt är ögon vanligare än tänder, till exempel.

I Odd Soot var grundtanken att skapa utomjordingar som inte var så påverkade av hur vi föreställer oss dem - och ändå göra dem spelbara. Jag har skrivit en artikel på Medium om processen, men kortversionen är att jag rundade mina förutfattade meningar genom att bygga aliens från gamla anatomiska illustrationer. Det blev som ett biologiskt LEGO, som tvingade mig att tänka nytt.

Jag gick igenom tusentals gamla bilder i digitala arkiv. Utomjordingarna växte fram kroppsdel för kroppsdel och deras ”personligheter” och samhällen växte fram parallellt med anatomin. Kul men tidsödande.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,532
Location
Göteborg
En helt annan sak: Är det någon mer som har problem med den svenska termen ”utomjording” i scifi? I motsats till engelskans ”alien,” så förutsätter ”utomJORDING” att planeten Jorden existerar. Men i många scifi-universum saknas Jorden helt. Hur kan till exempel Yoda vara en utomJORDING, när Jorden inte finns i Star Wars?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,642
Location
Uppsala
I motsats till engelskans ”alien,” så förutsätter ”utomJORDING” att planeten Jorden existerar. Men i många scifi-universum saknas Jorden helt. Hur kan till exempel Yoda vara en utomJORDING, när Jorden inte finns i Star Wars?
"Extraterrestrial" på engelska är ju samma sak. På liknande sätt kan du ibland se uttrycket "främling" på svenska. Det finns trots allt massor med litteratur om främlingar sedan innan svengelskan tog över. :)

Jag vet, för min farmor trodde stenhårt på UFOn och slängde tidningar och grejer på mig när jag var liten. Att få höra som tioåring att du satts på jorden från ett moderskepp för att utbildas bland alla vanliga människor var ganska awesome. Osäker på vad jag hade tänkt om det som vuxen, däremot. :D
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Jag har ingen naturvetenskaplig examen, men följer flera astronomer och naturvetare i olika flöden. För något år sedan fick jag upp ögonen för Robin Hanson och hans hypotes om ”grabby aliens”. I korthet menar han att eftersom livet på jorden - det enda exempel på liv som vi känner till - uppstod snabbt, så är det sannolikt att det också har gjort det på många andra ställen i universum också. Hade livet behövt passera många barriärer för att alls uppstå, så hade det tagit mycket längre tid. Det finns säkert, som alltid, andra forskare som har synpunkter på detta, men tanken är åtminstone intressant. Rymden skulle, om man får tro Hanson, kunna vara tämligen väl ”befolkad”.

Lex Fridman har intervjuat Hanson i sin podcast. Ett mycket långt men intressant avsnitt:

Förmodligen är det fler här som har noterat en av de allra senaste nyheterna från James Webb-teleskopet: observationerna från exoplaneten K2-18b, som tycks vara en vattenplanet med väteatmosfär och spår av metanmolekyler. Det sistnämnda kan vara spår från mikrobiskt liv i planetens hav. Denna planet vänder alltid samma sida mot sin stjärna (en ljussvag röd dvärg), vilket gör den sidan kokhet. Som en konsekvens av detta värms planetens mörka sida upp med strömmar från den ljusa, heta sidan. Hur liv på en sådan planet - ungefär åtta gånger så stor som jorden - kan se ut vet jag inte, men livsbetingelserna är sannolikt helt olika dem vi känner till. Dessa resultat är ännu bara preliminära, men likväl fascinerande. Min ovetenskapliga gissning är att de visar sig stämma och att nyheten om upptäckten blir mycket mer uppmärksammad när det (snart, tror jag) kommer mer data.

En av många videos om denna exoplanet:

Som alla vet är det många knäppskallar som genom åren har haft galna idéer om och ”bevis” på utomjordiskt liv. De forskare som istället närmar sig tanken på ett evidensbaserat vetenskapligt vis blir då mer intressanta! Med tanke på James Webb-teleskopet just har inlett sina undersökningar, så tror jag att det kan komma fler häpnadsväckande upptäckter de närmsta åren.
 
Last edited:
Top