Intressant YT-video om TSRs historia

Froste

Veteran
Joined
17 Oct 2019
Messages
143
Jag tror dom flesta av oss känner till åtminstone bitar om detta, men när han listar alla grejer efter varandra som gick fel, det låter ju inte klokt

 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
563
Location
Uppsala
Ben gjorde en serie podcastavsnitt där han gick igenom sektioner av sin bok. Det var aktivt plågsamt att lyssna på hur förfärligt usla Gygax och de andra i företaget var på att faktiskt driva affärsverksamhet!
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,300
Location
Göteborg, Lindome
Jag studsade till när han påstod att Margaret Weis och Tracy Hickman var "a married couple". Eftersom jag har träffat både Margaret och Tracy (och hans fru Laura), vet jag med bestämdhet att de inte var gifta med varandra.

Men jag såg att han hade skrivit en rättelse nere bland kommentarerna.

Den skönaste grejen var dock inte med (fast jag antar att Ben har med den i boken). Lorraine Williams fick royalties på Buck Rogers-prylar (eftersom hennes familj, Dille, ägde upphovsrätten Buck Rogers) baserat på tryckta exemplar, inte sålda exemplar. Gissa om hon lät tryckta osannolikt mycket. Ryan Dancey berättade, efter köpet av TSR, om de absurda mängder osäljbara produkter som samlade damm i lagret på Sheridan Springs Road.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,300
Location
Göteborg, Lindome
Ben gjorde en serie podcastavsnitt där han gick igenom sektioner av sin bok. Det var aktivt plågsamt att lyssna på hur förfärligt usla Gygax och de andra i företaget var på att faktiskt driva affärsverksamhet!
Framför allt var det en ständig konflikt mellan Gygax och bröderna Blume efter att Don Kaye dog i januari 1975 och Brian Blumes pappa köpte änkans aktier. Det var så brorsan Kevin Blume kom in i bilden.
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
253
På kort tid har rollspelshobbyn fått både en Plinius och en Suetonius som dokumenterar dess historia i form av Jon Peterson respektive Ben Riggs. Att läsa Slaying the Dragon var inte helt olikt att läsa Suetonius sensationalistiska kejsarbiografier, men den är ett intressant komplement till Petersons mer nyktra Playing at the World och ger ett mer personligt perspektiv med sina många anekdoter.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,052
Gissa om hon lät tryckta osannolikt mycket. Ryan Dancey berättade, efter köpet av TSR, om de absurda mängder osäljbara produkter som samlade damm i lagret på Sheridan Springs Road.
Läser man Designers & Dragons är det hela tiden, företag efter företag osålda returer som knäcker dem varenda gång.
 
Top