Nekromanti Intressant regel fron Eon

Scea

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
1
Jag tycker mej minnas från fysiklektionerna att fall från Höga höjder(s172 i grundboken) innerhåller ett fel.

Det är bevisat sen ca 200 år att två kroppar av olika massa (storlek och tyngd) faller lika fort och att deras acceleration är lika dan. Ok det finns en skildnad, men då måste massaskildnaden vara i proportion som en människa och månen. Så att använda en regel för att ändra skadan frör fall beroende på massa är inte korrekt och skall bortses. tack för mig


Scea
 

William_Besario

Warrior
Joined
20 Jun 2000
Messages
261
Location
Borlänge , SWEDEN
Man kan ju också komma ihåg att man slutar att falla fortare efter 200 meter...

"The meaning with war is not to die for your country,it's to make the other sonofabitch die for his"
 

WolmerX

Warrior
Joined
22 Jun 2000
Messages
365
Location
Göteborg
Nja.. E det inte att man slutar falla fortare när man kommer upp i 200 m/s eller ngt?

/Anders
Partiledardebatter KAN vara intressanta
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Aerodynamik på Jorden [OT]

"Det är bevisat sen ca 200 år att två kroppar av olika massa (storlek och tyngd) faller lika fort och att deras acceleration är lika dan."

Detta under förutsättning att endast tyngdkraft påverkar kropparna. Nu är det ju inte direkt så i atmosfär - där finns nämligen en tredje kraft, nämligen luftmotståndet, som är proportionell mot tvärsnittsytan och hastigheten hos det fallande föremålet (F<sub>l</sub> = kvA, där k är en konstant som beror på föremålets form och det bromsande mediet, v är hastigheten och A är tvärsnittsarean). Det fallande föremålets nedåtriktade och accelererande kraft är dock proportionell mot massan (F<sub>a</sub> = ma, där m är massan och a är accelerationen). Vi har således två krafter, en F<sub>a</sub> som är kraften i accelerationen och en F<sub>l</sub> som är den bromsande kraften i luftmotståndet. Allt eftersom farten ökar så ökar också F<sub>l</sub>, medan F<sub>a</sub> är konstant. När F<sub>l</sub> är lika stor som F<sub>a</sub> så tar de båda krafterna ut varandra och objektet slutar att accelerera. Det är därför fallskärmar fungerar så bra: värdet på A (och även värdet på k, på grund av skärmens form) är så stort att den hastighet då F<sub>l</sub> och F<sub>a</sub> är lika stora inte behöver vara särskilt stor.

Eftersom massan (egentligen volymen, men eftersom vi väger ungefär lika mycket per kubikcentimeter överallt så följer även massan med) ökar med kubiken på storleksökningen och tvärsnittsytan ökar med kvadraten så ökar massan snabbare än tvärsnittsytan. Gör ett föremål dubbelt så stort på alla håll så blir dess yta fyra gånger större, men volymen blir åtta gånger större (och därmed blir vikten åtta gånger större). På samma sätt minskar ytan med kvadraten på storleksminskningen, medan volymen och därmed massan minskar med kubiken på storleksminskningen. Halvera storleken på alla håll, så blir ytan en fjärdedel av den ursprungliga, medan volymen blir en åttondel av den ursprungliga.

Om vi nu halverar storleken så minskar massan till en åttondel, men samtidigt minskar tvärsnittsarean till endast en fjärdedel. Detta innebär att vi även kan halvera hastigheten som föremålet faller med för att de båda krafterna F<sub>l</sub> och F<sub>a</sub> ska vara balanserade.

Hur man får fram konstanten k är dock ett litet helvete om man ska räkna fram den från föremålets form och luftens beskaffenhet. Men det finns en mycket enklare variant: mät v, A, a och m istället. När krafterna är balanserade så brukar v ligga kring 200 km/h = 55 m/s för en normal människa. A är lite knepigare att mäta, men vi uppskattar den till 1,5 m<sup>2</sup>. a går att slå upp och blir ca 9,82 m/s<sup>2</sup>. m slutligen sätts till ca 80 kg för en normal människa.

F<sub>l</sub> blir då k*55*1,5 och F<sub>a</sub> blir 9,82*80. Om dessa två ska vara lika stora så får man följande:

F<sub>l</sub> = k*55*1,5 = F<sub>a</sub> = 9,82*80 <==> k = (9,82*80) / (55*1,5) = 9,522

I och med att vi nu vet k så är det enkelt att ta fram andra värden. Prova att minska längden från 180 (människa) till 120 (missla), det vill säga till 2/3, och se vad det får för konsekvenser på yta, massa och största fallhastighet. Ta det som läxa till imorgon.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
plus att

..plus att "Mundana är inte jorden"
/images/icons/wink.gif/images/icons/wink.gif



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

BaRcA

Veteran
Joined
21 Mar 2001
Messages
170
Location
Kalmar, Lindsdal
Re: Aerodynamik på Jorden [OT]

ska jag vara ärlig så förstod inte jag ett dyft av vad du sa men det ser bra ut så de e säkert rätt... ;))

BaRcA - Överlever någon ett äventyr så gör jag det
 

litleme

Warrior
Joined
23 Jun 2001
Messages
279
Location
örebro
du behöver inte känna dig ensam. [NT]

jag förstod inget heller men scea blev nog över bevisad =)

"kärlek är 15 sekunders underbara ljud -Johnny Rotten
"nature is a whore" - Kurt Cobain
 

litleme

Warrior
Joined
23 Jun 2001
Messages
279
Location
örebro
om jag inte har helt fel så slutar man att öka hastigheten när man kommer upp i en hastighet av 60 m/s = ca 210 km i timmen (25 m/s = 90 km i timmen) fast det är ju på jorden och inte i mudana =)


"kärlek är 15 sekunders underbara ljud -Johnny Rotten
"nature is a whore" - Kurt Cobain
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: plus att

"..plus att "Mundana är inte jorden""

Vad tror du att jag skrev [OT] för? /images/icons/wink.gif

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 
Top