Nekromanti Into the Odd - någon som spelat?

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
511
Det väldigt regellätta spelet Inte the Odd ( http://soogagames.blogspot.se/ ) har hypats och google+-communityn är väldigt levande. En ny variant av spelet ska komma i år med mer fokus på rollpersoners Underligheter snarare än magi.På länken ovan finns tillgång till gratis lättversion av reglerna m.m.

Jag gillar enkelheten och sättet att lösa problem/konflikter. Rätt lätt att konvertera gamla OSR-produkter också, äventyr som Deep Carbon Observatory sägs funka utmärkt med spelet.

Finns det någon tråd här om spelet redan? Har någon testat spelet?

Bifogar också en länk till listan av 100 läckra oddities: http://soogagames.blogspot.se/2016/0...haracters.html
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Jag har spelat det en gång på Grottröj. Terje spelledde äventyret som följer med regelboken. Vi utforskade en korallgrotta. Det var roligt med konstiga miljöer och ett extremt minimalistiskt spelsystem. Jag skulle gärna spela mer.
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
511
luddwig;n224808 said:
Jag har spelat det en gång på Grottröj. Terje spelledde äventyret som följer med regelboken. Vi utforskade en korallgrotta. Det var roligt med konstiga miljöer och ett extremt minimalistiskt spelsystem. Jag skulle gärna spela mer.
Expedition to the Iron Coral... har aldrig själv kört det men ska testa det inom en inte alltför avlägsen framtid.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Om du gillar OSR och weird fiction så borde det passa dig. Tabeller för startutrustning är helt briljant. Däremot har jag svårt att se Into the Odd som ett spel för längre kampanjer.
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
511
Ja, härliga paket med utrustning etc, att skapa gubbe tar 5-10 min. Ett inslag i spelet är att starta eget företag, när man vilar upp sig mellan äventyren, och därur kunna tjäna lite pengar och medhjälpare: där finns lite kampanjämne. Öht känns det inte mindre "kampanj" än andra OSR-spel enligt min mening.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
P.eLL.e;n224826 said:
Öht känns det inte mindre kampanj än andra OSR-spel enligt min mening.
Jag kan bara spekulera här eftersom jag inte testat kampanjspel med Into the Odd men de flesta OSR-spel erbjuder ju rollpersonsförbättring genom levels. Into the Odd har också en slags levels men de är få och medför inte så stora förändringar. Därför tänker jag att övriga OSR-spel lockar till längre spel. Dock är det fullt möjligt att företagandet i Into the Odd kan kompensera för det uteblivna levelklättrandet.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,548
Location
Fallen Umber
Jag har också spelat introäventyret, på förra årets DanCon med Chrull som SL. Det är ett trevligt och välfungerande litet system och dessutom en inspirerande bok. Författaren driver också en intressant blogg om spelet på http://soogagames.blogspot.com där han diskuterar designbeslut och genomtänkta regellösningar av olika slag.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vi ska börja testa ett ODD-hack om två veckor i form av en minikampanj. Om du orkar vänta till senare i vår kan du få en spelrapport. :)
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
511
Dimfrost;n224847 said:
Jag har också spelat introäventyret, på förra årets DanCon med Chrull som SL. Det är ett trevligt och välfungerande litet system och dessutom en inspirerande bok. Författaren driver också en intressant blogg om spelet på http://soogagames.blogspot.com där han diskuterar designbeslut och genomtänkta regellösningar av olika slag.

Japp, länken finns i första inlägget; de stora grejerna inför nya boken (egentligen Into the Odd 2.0 men som ska heta Bastionland) är att Willpower sannolikt ersätts av Charm (jag gillar mer Presens/Närvaro som tredje egenskap bredvid Sty och Smi) och att magin/Arcana tas bort och ersätts av oddities som också nämndes i första inlägget. Klara förbättringar.
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
511
anth;n224857 said:
Vi ska börja testa ett ODD-hack om två veckor i form av en minikampanj. Om du orkar vänta till senare i vår kan du få en spelrapport. :)
Hehe...ja, det ska nog gå att uthärda. :)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Coolt att spelet utvecklas. Jag har inte tittat in på bloggen på några månader så Bastionland var en nyhet för mig.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,548
Location
Fallen Umber
P.eLL.e;n224864 said:
Japp, länken finns i första inlägget
Och här hävdar folk att Läsa och skriva ska vara en B-färdighet. Jag fumlade ju uppenbarligen mitt slag ...
 
Top