Nekromanti Into the Odd! hur bra? BRA!

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Jag googlade lite för att se om vi pratar om Into the Odd här. Hittade inget.

Uppenbarligen ligger jag efter, spelet kom kanske ut 2014 (oklart för mig). Det verkar vara en variant av OSR, typ, men med en nyttig dos nytänkande och friformande inbakat.

Into the Odd utspelar sig i någon form av mörk värld där industri och misär blandas med svärdsvingande, skattjakter, "dungeons", stjärnkulter och oförklarliga artefakter.
Spelarna tar rollen som "äventyrare", sedan väntar expeditioner in i det udda och okända. Det är en surrealistisk och väldigt skrämmande värld som väntar på att utforskas. Monster och ting du inte förstår kommer förgöra dig.

Reglerna är så smidiga och minimalistiska att jag bara flinar under läsningen.

I mitt huvud har jag redan flera halvfärdiga alternativa spelvärldar med regelmodifikationer.

Jag ger spelet en solid 5/5.

Nu till en frågeställning:
Har forumiter spelat detta?
Synpunkter?
Tips?
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Har spelat. Gillade det mycket! Väldigt intressant rent spelmekaniskt att en attack direkt ger skada, man slår ju inget "to hit"-slag utan bara skadeslag direkt. Det gör såklart att man blir försiktig men det harmonierar även väl med att du har två sorters skada, dels tillfällig som läks rätt snabbt och dels mer permanent skada som går på grundegenskaperna. Har inte testat reglerna för grupper och företag men de verkar spontant tuffa och smidiga. Älskar spelvärlden som presenteras och tänket kring hur man gör bra setting. Finns massor med bra material på författarens blogg för övrigt.

För mig är det ett optimalt spel – kortfattat, späckat med inspiration och enkelt att komma igång med.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Har spelat, tycker det är helt ok. Känns lite tunt för kampanjspel, samtidigt som man inte drar nytta av alla features i systemet i oneshots. Tycker det skulle varit mer fokuserat åt endera riktningen. Fortfarande bättre än det mesta: 4/5.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Ett av mina favoritsystem, alla kategorier. Har spelat det lite för lite. Funderar på hur det kan anpassas och modifieras och byggas ut nästan dagligen.
 

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
432
Location
Jönköping
Fantastiskt bra spel! Jag provade att köra det i Star Wars-settingen och det funkade klockrent.

chrull;n148799 said:
Funderar på hur det kan anpassas och modifieras och byggas ut nästan dagligen.
Det här! Det är sjukt enkelt att hacka spelet.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,651
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Ja jag tycker mycket om det, såväl reglerna som världen. Jag är väldigt imponerad av hur oerhört mycket som finns i den lilla boken. Har spelat en gång och skulle gärna göra det igen.

Nästa gång jag spelar ska jag pröva en husregel och låta hög Dexterity ge bonus på rustning.
 
Top