Nekromanti Intiativ 6.0

Harablos

Veteran
Joined
23 Feb 2003
Messages
61
Location
Kristianstad
Jag har en liten fråga angående intiativ....


Vi säger att besvärjaren Basad slår en 4 på tärningslaget och ska lägga besvärjelsen blixt vilket ger +6 på intiativet, sammanlagt 11 i intiativ. Samtidigt anfaller gråtrollet Snore som får en 2:a på tärningslaget hans tvåhandssvärd ger +6 alltså sammanlagt 8 i intiativ. Får då Snore göra 3 handlingar under denna tid innan Basads blixt kommer :?: :?: :?:
Eller är det bara en sorts turårdning som 91:an??
 

bazz

Veteran
Joined
7 Jan 2004
Messages
1
Vi kör inte så. Klippt från mitt inlägg på riotminds forum:
[start]
Angående strid och så har vi (lite spontant) ändrat om regelsytemet en smula.
I grunden fungerar det likadant, men vi har valt att lägga in vapenmodifikationen (+ IM) i varje moment i striden.

DVS: En krigare med ett slagsvärd (med 2 attacker och 2 parader) som fick 2 på sitt initiativ (utan svärdet) attackerar i segment 6 (2+4 (+4 är IM för slagsvärd)) och i segment 10 (2+4+4) och parerar när han vill under rundan. Detta för att den med lägst initiativ inte ska göra allt samtidigt och för att illustrera att det faktiskt går snabbare att slå någon med en dolk än med ett tvåhandssvärd.

Motsvarande krigare med en dolk skulle slå i segment 4 och 6 och med ett tvåhandssvärd skulle han slå i 8 och 14.

Detta gör dessutom att striderna blir väldigt händelserika och varierade och att alla (utom vår stackars magiker) faktiskt får vara aktiv under stora delar av striden. Man gör inte bara sitt och sen är det någon annan, utan det händer saker kring en hela tiden. Mkt kul.

Vi kör dessutom med att man i början av varje SR sätter ut sin SK-pott. Sen kan man inte ändra den under varje SR, men väl i början av nästa SR.

Vad tycker folk om detta lite alternativa (fast samtidigt väldigt regelbaserade) stridssystem?
[slut]
 
Top