Nekromanti Intet nytt under solen?

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Jag har drabbats av någon sorts "jag kan väl också?!"-mentalitet. Nu ska till och med lilla jag föröska göra ett eget spel.

Jag är dock rädd för att det redan finns något liknande som dessutom nog är bättre än mina skrala idéer.

Får höra efter med er proffs på spelskapande:

Jag vill göra ett enkelt spel.
Egenskaper slås med en t6. Ni läste rätt. Helst inte fler än STY, FYS, SMI, KRA Kraft, motsvarar mental dito) och INT.
Om de ska heta så där är inte bestämt ännu.

Enkla stridsregler, abslout inget "jag siktar på huvudet!", utan snarare "Jag skjuter, träffar/missar, gör skada och så får vi se om monstret dör"

Kampanjmiljön ska utspela sig på jorden 2100 ca. Rymdresor ska existera men inte längre än till månen och mars. Månen används mest som någon sorts gigantisk rymdhangar med tanken att rymdresor längre ut i universum startar därifrån.

Mänskligheten ska ha fått tillbaka en sond (en sk "Nonreturning search-n-tell probe"). Sådana skickades ut trettio år innan spelet tar plats och med syftet att undersöka om det fanns livsdugliga miljöer ute i rymden. Om en sådan upptäcks skickas ett svar tillbaka till jorden. Tanken är att sonderna aldrig återvänder till jorden utan fortsätter att söka efter liv tills dem kraschar eller hamnar för långt bort.

Det är runt denna allt kretsar sonden är del av det kritiserade "akillesprojektet", varpå det också kanske fungerar som arbetsnamn), för det är helt oväntat att den återvänder från yttre rymden.
Denna extraordinära händelse splittrar forskarvärlden i två läger. Några menar att det måste vara en annan intelligent ras som ligger bakom att sonden återvänder och anser att man borde försöka få kontakt med denna intelligenta ras.
Andra menar att det bara är en slump att sonden återvänder och att det är slöseri med pengar att fortsätta sökandet.

Men!

Tanken är att det visst är aliens bakom sondens mystiska återinträde. men att de desssvärre redan finns på jorden, dock håller sig dessa mystiska varelser gömda och är skickliga på att inte röja sin närvaro.
Lite x-files helt enkelt.

De gånger jag spelat Kult har det varit så där härligt paranoid stämning runt bordet. Ingen har anat hur världen varit uppbyggd och det lånar jag gärna. alltså ska det aldrig bli nån ren shoot-out mellan rp och aliens. Däremot ska man på sikt förstå att aliens hotar att skövla vår planet och att man just nu är i en uppbyggnadsfas där en del människor är inblandade eller så är de inte det utan egentligen ersatta av replikanter.

Det viktiga är att man som spelare aldrig får klart för sig hur det ligger till utan bara får vaga aningar om att det existerar en sanning bortom den etablerade. Därför ska mycket av hur det egentligen ligger till var något som varje spelledare/spelgrupp avgör.

Teknologin ska ligga på en förhållandevis låg nivå. Ingen hyperdrive och kanppast nåt större utbud av "lasergevär".

Dramatiken får gärna utspela sig mellan männsikor, där rp får tampas med en fiende som man antar är inblandade i en komplott.

Hemslkt ostrukturerat inlägg med massor av stavfel, men jag skriver under stress... :gremwink:
Vad säger ni? Finns det redan något liknande? Nåt bättre?

/Basenanji som är mycket tacksam för svar!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,527
Location
Helsingborg
Tellus [NT]

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som inte tänker säga så mycket mer än att stridssystemet är det enklaste som finnns, då det inte existerar (eftersom scenariorna har tyngdpunkt på annat)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Miljömässigt så kommer jag att tänka på Tellus, Jovian Chronicles, GURPS Transhuman Space och Evangelium.

Teknologimässigt, samtliga ovanstående plus Albedo RPG (fast där finns det faktiskt överljusdrift).

Metaplottmässigt, titta gärna på Evangelium igen. Det kan nog ge dig några idéer.

Regelmässigt... tja, det funkar väl.
 

CGH

Warrior
Joined
2 Sep 2001
Messages
288
Location
Utanför Linköping
Får höra efter med er proffs på spelskapande:
Inte för att jag ser mig som ett "profs" men jag har tid över just nu. (har inte gjort ett enda färdigt spel)

Det första jag tänkte på när jag läste att sonden kommit tillbaka var att den hade skickats tillbaka med ett meddelande. Det är nog ändå ett ganska säkert och smart sätt för rymdisarna att kommunicera ifall de bara har teknologin att göra det.

En idé du skulle kunna köra på är att rymdvarelserna "fejkar" en avlägsen rymdcivilisation som verkar helt annorlunda än den som verkligen håller på att infiltrera jorden. Sonden som skickats tillbaka skulle kunna vara deras påhittade meddelande.


Jag har två tips på böcker.

Eftersom du var inne på konspirationer så kan du ju titta på GURPS Illuminati om du inte redan har gjort det. Främst detta gjorde att jag tänkte det skulle passa som inspirationskälla:
Det viktiga är att man som spelare aldrig får klart för sig hur det ligger till utan bara får vaga aningar om att det existerar en sanning bortom den etablerade. Därför ska mycket av hur det egentligen ligger till var något som varje spelledare/spelgrupp avgör.
Om du är ute efter X-files-känsla så kanske Conspiracy X är något att ta inspiration ifrån. Sen har du ju ännu mer konspirationer där. Det finns både som ett eget spel och som en GURPS modul.

Fast detvar ju bara vettigt om du har lust att köpa böcker. IFall du redan har dom så är ju det också bra, men då var mina tips onödiga

Sen borde du ju se ungefär varje X-files avsnitt som finns också... förutom dom dåliga. :gremwink:
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Tack Krille, än en gång!

Jag blir alltid lika imponerad av att du inte bara kan så förbenat mycket utan också plikttroget alltid ställer upp för andra!

Nu har jag bara läst Evangelium/Gränsvärldar, men jag inser redan nu att vad beträffar gedidegt och genomarbetat regelsystem finns det få motsvarigheter till det.

Jättebra jobbat Krille!

Det jag skulle vilja göra (som också bara vidrörs lite lätt i Evangelium) är att utveckla den dynamik som ligger i att man har vetskapen om en annan ras i universum, men som ändå inte är kommunicerbar. Dessutom skulle jag vilja se ett spel där "den andra rasen" nog redan finns på jorden och i alla betydelser också är fiende till allt vad mänsklighet heter.
Denna händelseutveckling finns inte redovisad i Evangelium, så vitt jag kan se.

Alltså någon sorts action-rpg men mot en bakgrund av infiltrerande aliens.

Man kan fråga sig efter de onda rymdlingarnas motiv, men det skulle jag gärna undvika att diskutera. Kanske är de bara här för att jaga och leka, precis som en del rovdjur gör med sina redan fångade byten.

Det viktiga ligger i att spelarna aldrig riktigt kommer åt sanningen- att rymdlingarna redan är här och att de utgör ett hot. Helst ska det finnas en grupp av ledande människor som samarbetar med dem (mot någon gengåva som evigt liv eller unik teknologi...).

Redan nu känner jag dock att man kanske frågar sig vilka svårigheter och problem rp möter och svaret blir att de flesta äventyr nog ändå kommer utspela sig på jorden där trubbel uppkommer då rp börjar få upp ett spår av sanningen.

Lika bra som Evangelium/Gränsvärldar är kommer nog inte mitt spel att bli, men däremot annorlunda hoppas jag.


Basenanji, imponerad!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
En sond kommer lastad...

Med ett meddelande?

Det första jag tänkte på när jag läste att sonden kommit tillbaka var att den hade skickats tillbaka med ett meddelande. Det är nog ändå ett ganska säkert och smart sätt för rymdisarna att kommunicera ifall de bara har teknologin att göra det.
Jo, min tanke är att man visst har ett meddelande, men bara till de redan invigda! Tänk er en konspiration mellan företagsägare, högt uppsatta politiker, präster och ledande militärer. Dessa har bildat en grupp som samarbetar med rymdlingarna. Till denna grupp och till de rymdlingar som gömmer sig på jorden bär sonden på ett meddelande. Meddelandet var en kort ljudsekvens som spelades upp när sonden närmade sig jordytan. Denna ljudsekvens har uppfattats av några "vi-lyssnar-på-rymden-amatörer" som menar att det finns bevis för att sonden inte bara hade ett meddelande från yttre rymden utan också att den inspelade ljudsekvensen är en dialog mellan, hör och häpna, rymdlingar och människor.

Detta är förstås något som inte får fäste bland forskare eller i det etablerade samhället över huvud taget. men varför det? Jo, egentligen tack vare den tidigare nämnda gruppen.

Om du är ute efter X-files-känsla så kanske Conspiracy X är något att ta inspiration ifrån. Sen har du ju ännu mer konspirationer där. Det finns både som ett eget spel och som en GURPS modul.

Fina tips, ska kolla in de där!
Men jag känner en viss tvekan inför X-files-temat.
Det jag gillar med X-files är just att skurkarna alltid ligger ett steg före. Och att Mulder och Scully ändå hittar små fragment av bevis hela tiden, bevis som skulle kunna leda till att...och så skiter det sig. Igen.
Det gillar jag.
I rollspelssammanhang kanske det inte är lika kul att hela tiden ligga steget efter, varpå jag tänker mig att man inte ska rippa idén med att det finns en specifik avdelning på FBI som sysslar med dessa märkliga fall. I mitt spel ska rollpersonerna hellre vara vanliga människor som av slump upptäcker märkliga saker, sedan ska insikten om hur det hela ligger till växa långsamt. Att rp sedan inte utmanar rymdlingarna/konspirationsgruppen handlar om självbevarelsedrift.

Tack för tipsen hursomhelst!

/Bas
 
Top