Mogger
Hipsteranka
Två saker har satt igång mitt spånande igen. Dels vår Sorcererkamapanj som är starkt Philip K Dick-influerad och dels mitt spånande kring mekaniker till Neotech 3. Jag har tack vare dessa fått ökad förståelse för vad det är jag vill göra, inte minst när det gäller systemets enkla men speliga moment.
Jag har gjort färdigt mekaniken nu och den är lätt speltestad och intressant i sig själv. Dessutom funderar jag på att låna Hans idé om storyförankrade svårighetsgrader, men jag vet inte om det är rätt. Systemet kräver nämligen svårighetsgrader men jag har inte bestämt hur de ska hanteras. En annan intressant sak är Minnespölen (Obs, arbetsnamn) som bestämmer när och i vilken utsträckning karaktären kan manipulera med storyn via flashbacks, genom att etablera nya minnen eller helt enkelt ändra befintliga minnen ("Reality is just a point of view"). Minnespölen funkar som systemet i övrigt men utgör tärningar i en annan färg och när de dominerar händer det saker. Alltså lite som i Dont Rest Your Head.
Jag tänker inte avslöja så mycket mer kring systemet riktigt än, men det är coolt (och lite unikt!).
Settingen är förankrad kring MemeTech (abrbetsnamn), ett multinationellt företag som gjort sig en förmögenhet på att hantera folks minnen (tänk Lacuna i Eternal sunshine of the spotless mind fast i större format och med ett bredare utbud). Alla karaktärer är knutna till MemeTech på ett eller annats sätt (min karaktär i Sorcerer knarkar minnen som säljs svart).
Genesis föreslog att alla spel börjar med att någon RP gör en minnesscan efter ett dimmigt men specifikt minne och får beskedet "minne raderat" och det är en idé jag har kvar, men modifierad. Alla karaktärer har ett modifierat minne, men de vet inte riktigt vad det är. Det är den här dynamiken som saknas idag. Jag vill ha en ekonomi här som mäter hur nära minnet är att bli helt, från att vara en känsla, via små fragment. Jag kikade lite på dynamiken i Rustbelt och den verkar oerhört gedigen men möjligtvis något för komplex. Om det här låter abstrakt så är det för att det är abstrakt för mig med. Men min konkreta fråga är så här:
Hur hanterar man en minnesförlust dynamiskt, så att minnet kan komma och gå tills dess att det är komplett?
Jag har gjort färdigt mekaniken nu och den är lätt speltestad och intressant i sig själv. Dessutom funderar jag på att låna Hans idé om storyförankrade svårighetsgrader, men jag vet inte om det är rätt. Systemet kräver nämligen svårighetsgrader men jag har inte bestämt hur de ska hanteras. En annan intressant sak är Minnespölen (Obs, arbetsnamn) som bestämmer när och i vilken utsträckning karaktären kan manipulera med storyn via flashbacks, genom att etablera nya minnen eller helt enkelt ändra befintliga minnen ("Reality is just a point of view"). Minnespölen funkar som systemet i övrigt men utgör tärningar i en annan färg och när de dominerar händer det saker. Alltså lite som i Dont Rest Your Head.
Jag tänker inte avslöja så mycket mer kring systemet riktigt än, men det är coolt (och lite unikt!).
Settingen är förankrad kring MemeTech (abrbetsnamn), ett multinationellt företag som gjort sig en förmögenhet på att hantera folks minnen (tänk Lacuna i Eternal sunshine of the spotless mind fast i större format och med ett bredare utbud). Alla karaktärer är knutna till MemeTech på ett eller annats sätt (min karaktär i Sorcerer knarkar minnen som säljs svart).
Genesis föreslog att alla spel börjar med att någon RP gör en minnesscan efter ett dimmigt men specifikt minne och får beskedet "minne raderat" och det är en idé jag har kvar, men modifierad. Alla karaktärer har ett modifierat minne, men de vet inte riktigt vad det är. Det är den här dynamiken som saknas idag. Jag vill ha en ekonomi här som mäter hur nära minnet är att bli helt, från att vara en känsla, via små fragment. Jag kikade lite på dynamiken i Rustbelt och den verkar oerhört gedigen men möjligtvis något för komplex. Om det här låter abstrakt så är det för att det är abstrakt för mig med. Men min konkreta fråga är så här:
Hur hanterar man en minnesförlust dynamiskt, så att minnet kan komma och gå tills dess att det är komplett?