Nekromanti Intervjuer

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Kul idé !!

Jo, det skulle ju vara absolut kul att se dessa intervjuer !!
Alltid spännande att se folket bakom de som gör rollspelen, konventen & sådana saker.

/ Johan K, som väntar på nästa Fenix !!
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
I vilket fall som helst så har de nog i särklass högst star quality i rollspelssverige.

Rätt höga, jo, men jag skulle nog hävda att den platsen går till Erik Granström.
Fast han har å andra sidan redan blivit intervjuad (i Sverox, men ändå).

--
Åke
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
det finns ju ändå inga groupies.

Jodå, det finns allt - men de är tyvärr oftast av fel kön. ,-)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: Ska fundera vidare på det

Det vore kul - jag har varit på en del sådana roundtables, och det är oftast väldigt givande. =)
 

Lindström

Veteran
Joined
5 May 2005
Messages
7
Hum, har ghostat omkring här ett tag nu, fick dock först nu tummen ur och skapade mig ett konto.

Jag måste säga att snacket om intervjuer lockade mig en aning. Att se en intervju med Magnus Seter och hans sammarbete med RM skulle till exempel vara riktigt intressant att se, haha. Varför inte fråga ut hnm om den kommande alvboken. :gremwink:

Sen skulle jag onekligen vilja se en intervju med Alvaro Tapia. En rätt okänd illustratör inom rollspelsgenren, men de grejor han gör till Drakar och Demonr 6 är guld värt. Skulle vara hur intressant som helt att se vad han tycker om DoD6 och om medarbetarna, som till exempel Bergting och Riotgänget.
Nu tycker ni kanske att jag inriktar mig allt för mycket på DoD6, och ni har helt rätt. Dessa är dock mina intervjuönskningar och det beror förmodligen på att jag oftast spelar Drakar.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Sen skulle jag onekligen vilja se en intervju med Alvaro Tapia.
Ja! Absolut! Det vill jag också se. Jag är ordentligt nyfiken på herr Tapia. Vad har han exempelvis gjort innan han gjorde Harry Potter-omslagen? Liksom, kan de verkligen ha tagit in en helt fräsch ungspoling utan tidigare meriter för att göra ett sånt prestigefyllt arbete? Det låter whack. Jag måste absolut få veta lite om hans historia.

Extremt bra förslag, Lindström.
 

Lindström

Veteran
Joined
5 May 2005
Messages
7
Rising ::

Faktum är att Tapia har arbetat med Paradox entertainment tidigare. Theo Bergquist är VD där så jag förmodar att det var iom det som Theo tänkte att Alvaro kanske kunde lämpa sig bra för DoD6 också. Det finns redan endel intervjuer med Tapia på nätet, men som jag tidigare nämnde; det skulle verkligen vara intressant att se hur han uppfattar Riotminds och DoD6, för att inte tala om rollspelsgenren i allmänhet.

Kul att du stödde idén!
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,875
Location
Stockholm
Theo, Paradox och Alvaro …

Fast år 2000 när DoD6 gavs ut var Theo inte vd på Paradox utan på … öh … vad tusan hette stället? Kan ha varit Jupiter Communications (eller nåt).

Men Riot hade förstås kontakt med Paradox och Brädspelsbolaget i och med att de förvärvade Drakar-licensen, så det är väl inte omöjligt att det var så de fick nys om Alvaro.

Alvaro är hur som helst en skön snubbe, så en rockstjärneintervju med honom vore definitivt kul att se i Fenix.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Vad kallar du då Basenanji? [NT]

Hans hjärta svämmar ju över av gränslös kärlek till bland annat Rising. :gremsmile:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Personligen är jag nog mer intresserad av spännande ideér än deras upphovsmän. Inte minst för att de ofta framstår som väldigt vanliga eller till och med jävligt märkliga om man granskar dem närmare (Raven C.S McCracken :gremsmile:). Jag har till exempel läst en intervju med Vikings upphovsman som inte precis fick mig att dansa runt av glädje och hylla honom som varandes en mästerlig rollspelsskapare. För att då inte tala om när man ska ge sig ut och intervjua "vanliga" rollspelare vilket ofta slutar med att man lyckas rota fram någon riktig skum person. I något gammalt nummer av Sverox finns en fruktansvärd intervju med någon märklig typ som troligen gjort sig känd som Maleficior här på forumet. Jisses Amalia.

Jag hade förstås gärna mött några av de svenska storheterna personligen under okonstlade former men jag är inte säker på att jag vill läsa om dem. Hellre av dem än om dem. Jag vill framförallt uppskatta dem som människor, en helhet, än att bara klamra mig fast vid det lilla avtryck de lämnat på rollspelsvärlden.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Avgudadyrkan?

Äntligen är Walle tillbaka! På sitt oefterhärmliga sätt pekar han på hur mycket jag uppskattar tex Rising. :gremgrin:

Och visst, det gör jag.

När det gäller rollspelsrelaterat material, dock.

Jag har funderat på det här några dagar nu och jag ska nog förtydliga mig en aning.

Jag tror att anledningen till att det kunde vara läsvärt med en mer 'rock'n'roll'-aktig stil på intervjuerna är att de jag läst (tex i Fenix 1/2005, s. 52-53) egentligen inte säger så mycket. Det var ingen dålig intervju men det känns som att sådana intervjuer är hemskt bruksmässiga. "Vilket regelsystem använder du och varför?" är väl ett exempel på en fråga som är bra, men går det att utveckla den?
Jag kan tänka mig att det vore kul att få läsa (det här är bara ett exempel) vad det är som Krille har tagit med i beräkningen när han till slut har fastnat för sitt T10. Hur har utgallringen av system gått till? men som sagt- jag uppskattar intervjun, den var inte dålig. Hela den här tråden handlar om hur man kan gå vidare, och fördjupa intervjuerna, på ett kanske i rollspelssammanhang oortodoxt sätt.

Hur kan Seter tex lyckas med sina grejjer om och om igen, när jag bara lyckas ibland? Hur tänker han kring sina produkter, är han väldigt självkritisk, varifrån hämtar han inspiration etc?

Sådant går kanske inte att få ett enkelt svar på. Därför kan man gå omvägen kring en aning mer personliga intervjuer, och kanske fråga om saker som angränsar till själva produktionsfasen. Något som skulle vara intressant att veta är tex hur Gunilla Jonsson och Michael Petersén hämtade inspiration till sina många olika produkter. Tycker åtminstone jag, i all ödmjukhet...

Det där är inget hokus-pokus, faktiskt. I många andra sammanhang (tex musikjournalistiken) går man tillväga på det här sättet. Varför skulle man inte kunna göra så i Fenix?

Jag tänker mig till exempel att de som verkligen vill satsa på en karriär som rollspelsskapare nog kan få en hel del att fundera på om man kunde läsa vad Krille svarar på frågan hur han har arbetat för att komma dit han är idag.
Kanske, jag bara gissar nu, skulle det då krypa fram att han har gjort ansträngningar och val (en del rätt jobbiga val?!)som ger en klar inblick i vad det innebär att vara rollspelsförfattare. Kanske är det sådana intervjuer som hjälper 'nästa Krille' att förstå hur han/hon ska gå tillväga för att förverkliga sina drömmar?

Visst, jag hyser den största respekt och beundran för många av de här personerna men jag älskar de inte ovillkorligen. Och det jag uppskattar är i första hand vad de skriver, inte hur de är som personer.

På samma sätt kan man gilla Regina Lunds musik/skådespelarinsatser, men tycka att hon är rätt prillig som person...

Hoppas att jag har gjort mig själv tydlig! :gremlaugh:

/Basenanji
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Krönika

Något som jag hade velat se, och som även diskuterats tidigare, är krönikor skrivna av rollspelspersonligheter och gärna då sådana som är lite provocerande. Problemet är att Fenix kanske inte är rätt forum för rollspelsmässigt navelskåderi med tanke på att det är en mer generell rollspelstidning som har läsare långt bortom våra inavlade kretsar. En provocerande krönika av säg Rising hade funkat här eller i Sverox men i Fenix är det inte säkert att den hade funkat. Fast å andra sidan kanske det vore ett ypperligt tillfälle att dra in fler personer i vårt navelskådarträsk? :gremsmile:

Fenix är en bra tidning men för mig som relativt erfaren rollspelare är den aningen tam. Fler artiklar om sådant vi snackar om på forumet hade inte suttit fel. Alltså artiklar om begrepp som "Fisktank", "Dockskåp", "Bajstest" osv. Men återigen, är Fenix, som sannolikt har fler läsare utanför forumet än innanför, rätt plats för sådana artiklar? Jag vet faktiskt inte. Men Fenix är inte en pappersversion av wrnu, på gott och ont.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Krönika

En provocerande krönika av säg Rising hade funkat här eller i Sverox
Sverox är nog "snällare" än Fenix, då allt hålls (och måste hållas) så generellt och allmänt i den tidningen. Jag upplever det som att en artikel i Fenix skulle kunna sticka ut hakan mycket mer än i Sverox.

Alltså, sticka ut hakan på ett rollspelssätt. Den rosa T4:an passade bättre i Sverox, eftersom det var en föreningsfråga snarare än en rollspelsfråga, men, typ, en artikelserie om "farligt rollspel"; rollspel som tar upp svåra ämnen och som försöker krypa under skinnet på osympatiska rollpersoner; något sådant tror jag skulle platsa bättre i Fenix.

Dels kan man nog sträcka på sig lite mer i Fenix; artiklarna är längre än i Sverox, dels går det att formulera sig lite bekvämare, eftersom läsekretsen förväntas vara mer insatt.
 
Top