Nekromanti Intervjuer

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Det är så otroligt fantastiskt! Jag hittade aldeles nyss en hel låda full med "Wish"-scrolls.

Så nu tänkte jag önska alldeles ohämmat:

Jag vill se intervjuer i Fenix. Inte sådana man då och då kan läsa här på wrnu- inget ont om de intervjuerna, men kan man inte utveckla intervjuformatet?

Jag skulle vilja intervjua dessa personer:
Krille
Magnus Seter
Gunilla Jonsson och Michael Petersén
Några ur Riotgänget
Några ur Järnringengänget
Anders Blixt
Peter Bergting
Johan Rising

...samt intressanta personer som ligger bakom typ LinCon, GothCon och SydCon.
...samt alla de jag just nu inte kan komma på! :gremgrin:

Men jag skulle vilja göra sådana stjärnintervjuer som finns i glansiga magazin. Sådana intervjuer som börjar med:
Första gången jag läste något av Gunilla Jonsson...
eller
Johan Rising går vant fram till cadierbaren och beställer en Margarita. Medan han sippar på drinken och talar om den degenererade smygadeln som trängs längs med bardisken, lägger jag märke till hur han ändå är uppenbart intresserad av andra människor. En sorts misantropens motsats."

Typ. Ja, alltså, jag är inte journalist, jag kan inte göra de där intervjuerna, men jag vill ha lite mer starquality-style.

Säg nu inte att intressanta personer i hobbyn saknar starquality. De är stars ! Men man måste fokusera lite bättre.
Behandla dem som om de vore en sorts rockstjärmnor, helt enkelt.

Ja, då har jag önskat färdigt för nu, men vänta bara jag har 769 "wishes" kvar...

Annars är er tidning riktigt bra.

/Basenanji
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,507
Location
Stockholm
Hehe

Jag kan göra en intervju av mig själv, i Rolling Stones-stil! :gremlaugh:

Det är det enda sättet att få rätt frågor.

Magnus lutar sig bekvämt och världsvant bakåt i soffan. Han läppjar försiktigt på sin heta mocca hipp caffe sans latte, samtidigt som han ser sig omkring med intelligent blick. Det märks att han väcker uppmärksamhet, jag ser två unga kvinnor titta åt vårt håll innan de ivrigt börjar tissla och tassla. Ämnet är inte svårt att gissa. Jag frågar Magnus hur det känns att vara en så framgångsrik speldesigner, och hur playboy-livet påverkar honom. Svaret är lika ödmjukt som mannen själv.
MUHAHAHAHAHAHAHA ... snyft ... snörvel ... jaja, jag är ju rollspelare, så jag kan ju drömma lite. :gremcool:

M.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
De är stars ! Men man måste fokusera lite bättre. Behandla dem som om de vore en sorts rockstjärmnor, helt enkelt.

Tror det var Micke Stenmark som konstaterade en gång att det inte är nåt särskilt att vara en kändis inom rollspelshobbyn - det finns ju ändå inga groupies.

--
Åke
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Haha!

Underbart. Fantastiskt. Helt rätt.

Det där är du, helt enkelt.

Skämt åsido- varför skulle man inte kunna göra något liknande?

Tex har ju du skrivit en miljard rollspelsgrejjer. Att läsa ytterligare en gång hur viktigt det är att ha bra struktur och stava rätt, kanske inte ger så mycket. Inte för att det inte är viktigt, det är det, utan för att det redan är sagt.
Men hur tänker egentligen mästerhjärnan Seter? Hur får han sina uppslag? Vad gör honom nyfiken? Hur spelar han rollspel? Vad äter han? Varför stirrar de där brudarna på honom?

Det skulle kunna bli riktigt bra!

Faktiskt!

/Basenanji, men posters på dig i helfigur, Seter, det får nog ändå vänta... :gremgrin:
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,949
Location
The Culture
Tror det var Micke Stenmark som konstaterade en gång att det inte är nåt särskilt att vara en kändis inom rollspelshobbyn - det finns ju ändå inga groupies.
Men det kan ju bero på att kändisarna inte lanseras på rätt sätt. En tidningsartikel visar att en person är så intressant att någon bemödat sig att intervjua honom, och då är det alltid någon som drar slutsatsen att han är intressant nog att hångla med.
Det kan ju vara värt ett försök i alla fall.

/tobias
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,507
Location
Stockholm
Fast ...

... om jag skulle göra det i Lifestyle-stil, då skulle det bli väldigt annorlunda. Mer fokus på dig som person, och mindre på spelet! :gremlaugh:

M.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,507
Location
Stockholm
Absolut!

En tidningsartikel visar att en person är så intressant att någon bemödat sig att intervjua honom, och då är det alltid någon som drar slutsatsen att han är intressant nog att hångla med.
Det kan ju vara värt ett försök i alla fall.
Klart det är värt ett försök! Jag ställer upp som försökskanin! :gremlaugh:

M.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
För alla fans skull

Min polare åkte med Eskobar på turné. Efteråt sa han att det var det jobbigaste han nånsin gjort. Just för att det var så slitsamt att vara "rockstar". Det var alkohol, rökning och rock'n'roll hela tiden.

Haha- i mina drömmar verkar det ju jättekul!

Men att intervjua rollspelshjältar och -hjältinnor tycker jag man ska göra för fansens skull. Att Seter sedan uppförstorar det till orimliga proportioner :gremwink: hör liksom inte dit...

Å andra sidan kan det väl vara på tiden att starzen får lite mer glamorös uppmärksamhet?! Det är de väl värda!

/Basse
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,507
Location
Stockholm
Jag tycker att ...

... man lika gärna kan intervjua de riktiga rollspelshjältarna ... spelarna! Som sliter år ut och år in och aldrig får annat än kassa regler, tråkiga äventyr, fula bilder ... eller, ja ... de får väl en massa bra grejer också.

Men vad är det som rör sig i deras huvuden?

M.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Re: Fast ...

Åkej, nu har jag smugit med så många skämt här och där att det kanske kan vara svårt att upptäcka när jag är allvarlig.

Nu är jag det.

Jag tror att det hänger ihop. Livet Krille och du (tex) lever påverkar er som författare och tecknare/illustratörer.
Alltså är kringfakta intressant. Om man tänker på intervjuer med tex rockstjärnor så kan man se hur livet de lever faktiskt påverkar deras musik.

Intervjun i Fenix var helt ok, men jag kan tänka mig att läsa mer. Jag tror inte att vi har nått slutet på intervjuformatet, riktigt ännu.

I all ödmjukhet,
Basse
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,507
Location
Stockholm
Ska fundera vidare på det

Ett alternativ är ju att samla tre eller fyra spelskapare att diskutera några givna frågor om just hur livet kring skrivandet påverkar. Så får man flera intervjuer i en så att säga.

M.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag skulle också vilja läsa den typen av intervjuer! Liksom, inte så mycket frågor-och-svar av den sortens typ som spelmakarna själva kan ge på sina respektive hemsidor, om utgivningstakt och framtida projekt, liksom, utan mer betraktelser i formen av ett reportage som söker efter saker som inte är lika lättillgängliga. Liksom, en blick in under masken på spelprofilerna, liksom.

Jag kan inte för mitt liv förstå varför du skulle vilja intervjua mig, dock. Det skulle inte ens jag själv vilja läsa.

Högst upp på min egen önskelista är ett sådant stjärnreportage med Gunilla Jonsson och Michael Petersén. De har dessutom något som jag i brist på annat skulle vilja kalla stjärnstatus inom rollspelshobbyn. De är jag genuint nyfiken på, och om dem skulle man nog kunna skriva något som också tog till vara på myterna.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Ska fundera vidare på det

NisseNytt körde en del diskussioner på det viset; liksom som öppna dialoger med en massa frågor och kringsnack kring något ämne. De kan vara sköna att läsa, framförallt när de inte känns tillknäppta och korthuggna, men jag ser gärna att de redigeras i efterhand och görs om till något som är ledigt att läsa. Liksom, det blir rejält tradigt efter ett tag att läsa något i den här stilen:

Kalle: Jobbigast är det att plocka upp arbetet igen efter att inspirationen tryter.
Annika: Ja.
Bosse: Jag har värre problem med att få skrivandet att gå ihop med jobbet och familjen.
Annika: Ja, nu när skribenterna blivit tillräckligt gamla för att stadga sig så har hela hobbyn börjat att stagnera.
Kalle: Men, menar du att de saknas tillväxt?
Annika: Det finns inte många unga rollspelsskribenter knutna till någon av de stora företagen, nej. Inte som på åttiotalet.
Bosse: Jag brukar ha på mig min frus underkläder när jag skriver rollspel om orcher.
Kalle: Annika, jag tror du har fel. På Riotminds-
Annika: Vänta, vad sade Bosse om orcher?


osv, utan då föredrar jag faktiskt någon återgivning i efterhand som tar upp de viktigaste sakerna, sumpar det oviktiga och som liksom återger hela mötet och inte bara fungerar som en sorts anteckning över vilka ord som sades.
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Gunilla Jonsson och Michael Petersén står högst på min lista med. Jag ville interjuva dem om Kult och rabaldret kring det, i samband med min artikel om spelet, men de var inte sugna. Kan förstå att de vill lägga det hela bakom sig men vilken otroligt intressant intervju det skulle kunna blivit!
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag ville interjuva dem om Kult och rabaldret kring det, i samband med min artikel om spelet, men de var inte sugna.
Vad synd. Jag undrar om de riktigt begriper hur enormt viktigt Kult var för många rollspelare i slutet av nittiotalet (och har fortsatt att vara än i dessa dagar!). Eller så vet de det mycket väl, och värderar både myten kring spelet samt sina egna varumärken genom att hålla tyst a la Garbo-effekten.

I vilket fall som helst så har de nog i särklass högst star quality i rollspelssverige.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Har du nånsin skrivit nåt här som nån har diggat?

Du får ursäkta Rising men jag gick lite snabbt fram.
Jag glömde bort att du är det absolut tråkigaste som har hänt wrnu. Du har aldrig något vettigt att säga och din artikel i Sverox, tex, sög appung baklänges med sugrör.

Du är lika innehållslös som en såpa på fyran plus mellan kl 13 och 14.
Du är lika spännande som det är att räkna sina egna andetag.
Du skulle aldrig kunna komma på något revolutionerande och lever världens mest ospännande liv.
Om Janet Jackson föreslog att du och hon skulle råna Fort Knox skulle du svara att det inte gick för du ska söka jobb på Manpower på måndag.

Gäääääsp!

/Basenanji, pratar tvärtomspråket.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,534
Location
En mälarö
Re: Har du nånsin skrivit nåt här som nån har diggat?

[ QUOTE ]
/Basenanji, pratar tvärtomspråket.

[/ QUOTE ]
Så om "Om Janet Jackson föreslog att du och hon skulle råna Fort Knox skulle du svara att det inte gick för du ska söka jobb på Manpower på måndag." var baklängesspråk så skulle det i verkligheten varit så att Michael Jackson bett Risning hänga med och sätta in pengar på nordbanken varpå han då skulle svarat: "Visst kan jag det. Jag har ju precis fått sparken från mitt jobb på Proffice." :gremgrin:

/Anders (har inget att säga men låter inte det stoppa honom)
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Risning came from the desert [OT]

i verkligheten varit så att Michael Jackson bett Risning hänga med och sätta in pengar på nordbanken varpå han då skulle svarat: "Visst kan jag det. Jag har ju precis fått sparken från mitt jobb på Proffice."
Ingen vet vad Risning gör, i hans kamp för att assimilera oss människor och lära sig alla våra styrkor och svagheter så går ingen säker!

(han kanske inte kommer lära sig så mycket om människor genom att umgås med Michael Jackson, dock)

/Riz
refererar till väldigt intern forumshumor.

och skulle gärna storma Fort Knox med Janet Jackson, även om jag gissar att hon snart skulle tröttna på mig då jag skulle envisas med att dra ordvitsen "ge järnet, Janet!" till förbannelse.
 
Top