Intervju med Krister Sundelin om Järn och BRP

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,566
Location
Göteborg
Jag intervjuade Krister Sundelin 2016, när det ryktades att Järn skulle översättas till engelska. Artikeln publicerades bara på BRP Central och den har varit ganska otillgänglig. Nu har jag lagt upp den på Frostbytes webbsida, så att den är enklare att hitta:

https://www.frostbytebooks.com/blog/rethinking-the-d100

Krister berättar om idéerna som formade Järn och om hans hatkärlek till BRP. Och när Troubleshooters släpptes flera år efter intervjun blev reglerna från Järn för första gången tillgängliga på engelska.

järn blog post.jpg
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,566
Location
Göteborg
Det här känns lite som material för jubileumsboken?
Jag funderade också på det i förra veckan. Nånting gjorde att jag släppte idén, men jag har glömt vad.

När jag publicerade intervjun på BRP Central blev communityn förvånansvärt upprörd. Att kritisera BRP var inte ok, inte ens när det var sakligt. Ett tag kändes det som jag dragit in Krister i ett getingbo, men det lugnade ner sig snabbt.
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
359
Location
Södertälje/Uppsala
Jag funderade också på det i förra veckan. Nånting gjorde att jag släppte idén, men jag har glömt vad.

När jag publicerade intervjun på BRP Central blev communityn förvånansvärt upprörd. Att kritisera BRP var inte ok, inte ens när det var sakligt. Ett tag kändes det som jag dragit in Krister i ett getingbo, men det lugnade ner sig snabbt.
Jag minns den tråden. Drar mej till minnes att man gjorde sej lustig över uttrycket neotrad, och verkade tro att du eller Krille hittat på det. Det är viss kontrast mot idag när det finns mångdussinsidiga trådar om neotrad på EnWorld och RPG.net. Även om deras begrepp om ordet genomgått ett par förvanskningar i internetets viskningslek.

RED: Fick även intryck av att det fanns nån kulturell aspekt i mottagandet också. Amerikansk BRP var mindre i sin fiskpöl än svensk var i sin. Och systemet är där mycket tydligare knutet till Chaosium, där det i Sverige existerar som ett halvkonstant bakgrundsbrus.

Engelskspråkiga BRP kanske kan betraktas som en mer sluten community, nära förbunden med Chaosium och deras implementering av BRP. Då kan man ha upplevt det som lite inkräktande att det plötsligt dyker upp en intervju med en speldesigner man aldrig hört talas om som kritiserarom älskade spelen.

Sen hjälpte det väl inte att man saknade kontext om den svenska rollspelsscenen i allmänhet och Krister Sundelins verksamhet i synnerhet.
 
Last edited:

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,566
Location
Göteborg
Jag minns den tråden. Drar mej till minnes att man gjorde sej lustig över uttrycket neotrad, och verkade tro att du eller Krille hittat på det. Det är viss kontrast mot idag när det finns mångdussinsidiga trådar om neotrad på EnWorld och RPG.net. Även om deras begrepp om ordet genomgått ett par förvanskningar i internetets viskningslek.

RED: Fick även intryck av att det fanns nån kulturell aspekt i mottagandet också. Amerikansk BRP var mindre i sin fiskpöl än svensk var i sin. Och systemet är där mycket tydligare knutet till Chaosium, där det i Sverige existerar som ett halvkonstant bakgrundsbrus.

Engelskspråkiga BRP kanske kan betraktas som en mer sluten community, nära förbunden med Chaosium och deras implementering av BRP. Då kan man ha upplevt det som lite inkräktande att det plötsligt dyker upp en intervju med en speldesigner man aldrig hört talas om som kritiserarom älskade spelen.

Sen hjälpte det väl inte att man saknade kontext om den svenskarollspelsscenen i allmänhet och Krister Sundelins verksamhet i synnerhet.
Helt rätt, alltihop! Jag hade spenderat mycket tid på BRP Central och det var en vänlig och kreativ community. Så jag blev totalt överraskad av reaktionerna. Men Krille gjorde ett bra jobb med att styra upp diskussionen. Diskussionen slutade i samförstånd om jag kommer ihåg rätt.

Just neo-trad var en lustig sak att hänga upp sig på. Men Rollspel.nu är nog en early adaptor av nya begrepp. Bra att minnas för framtida diskussioner.
 
Top